مسدودسازی آگهی Ad blocking
مسدودسازی آگهی یا Ad blocking چیست؟
مسدودسازی آگهی (Ad blocking) به فرایندی گفته میشود که طی آن با کمک نرم افزارهای مخصوصی، محتوای تبلیغاتی یک صفحه وب (یا اپلیکیشن موبایل) حذف میشود.
استفاده از نرم افزارهای مسدود کننده آگهی در سالهای اخیر با رشد فراوانی میان کاربران همراه بوده است. به ویژه اینکه در برخی از وبسایت ها حجم آگهیهای نامرتبط با محتوای صفحه به موضوعی کاملا آزاردهنده برای کاربران تبدیل میشود؛ از بنرهای تبلیغاتی با ابعاد مختلف گرفته تا انیمیشنها، صوت و ویدیوهای جاسازی شده در صفحات وب (که اغلب به صورت خودکار و بدون اجازه کاربر پخش میشوند) و تبلیغات در قالب پاپ آپ و پاپ آندر همگی از انواع مختلف آگهیهایی به شمار میروند که در گوشه و کنار دنیای وب به چشم میخورند. این آگهیها علاوه بر اینکه در بسیاری از موارد، میزان مصرف منابع (از جمله پردازنده و حافظه) را افزایش میدهند و باعث کندی عملکرد دستگاه میشوند بلکه میزان استفاده از باتری (در گوشیها و رایانههای همراه) و همچنین پهنای باند مصرفی را افزایش میدهند. افزون بر این، آگهی های مزاحم، تجربه کاربری بازدیدکننده را نیز تحت تأثیر قرار میدهند. قطعه قطعه شدن محتوای اصلی صفحه با قرارگیری انبوهی از بنرها در میان آنها و کاهش سرعت بارگیری صفحات از جمله این موارد آزاردهنده به شمار میرود. بدافزارهایی که در قالب آگهی ها منتشر میشوند را نیز به تمام این موارد اضافه کنید.
در مقابل استفاده از ابزارهای مسدودکننده آگهی علاوه بر اینکه سرعت بارگیری صفحات را افزایش میدهد و از اتلاف منابع جلوگیری میکند، محتوای مورد نظر کاربر را به شکلی منسجم در اختیار او قرار داده و مانع از به هم ریختگی تمرکز او میشود.
روشهای مسدودسازی آگهی
اغلب مرورگرهای وب امروزی یا به صورت داخلی و یا از طریق نصب افزونه ها امکان مسدودسازی آگهی ها را برای کاربران فراهم میآورند. روشهای مختلفی برای شناسایی المانهای تبلیغاتی در صفحات وب وجود دارد. به عنوان مثال نشانی منبعی که بنر از آن بارگیری شده است، خصوصیات و یا رفتار خاص یک المان در صفحه (نظیر پخش شدن خودکار موسیقی یا ویدیو) از روشهای رایج برای شناسایی یک آگهی از میان المان های موجود در صفحه به شمار میرود. همچنین اغلب مرورگرها به صورت خودکار قادر به مسدود کردن آگهی های پاپ آپ میباشند. از جمله مشهورترین افزونه های مسدودسازی آگهی میتوان به AdBlock و Adblock Plus اشاره نمود.
علاوه بر افزونه هایی که روی مرورگرها نصب میشوند، برخی از نرم افزارهای مستقل نیز قادر به مسدود کردن آگهیها هستند. روش متداولی که در این نرم افزارها به کار میرود استفاده از وب پروکسی ها (به عنوان میانجی میان کاربر و سرور اصلی) برای فیلتر کردن محتوای مورد درخواست پیش از ارسال برای کاربر است.
دستکاری فایل hosts از جمله دیگر روشهایی است که میتواند برای بلاک کردن تبلیغات مورد استفاده قرار گیرد. این فایل، یک فایل متنی سیستمی است که Hostname ها را به نشانی IP شان نگاشت میکند. اغلب کلاینتهای DNS پیش از آنکه به یک سرور DNS متصل شوند ابتدا این فایل محلی را روی سیستم کاربر مورد بررسی قرار میدهند. چنانچه در این فایل سرورهای توزیع کننده آگهی به نشانیهای IP ناموجود نگاشته شود آگهی های دریافتی از آن سرور مسدود میشوند.
برخی از مسدودکنندههای آگهی به جای حذف تمام آگهیها از یک صفحه، میتوانند با استفاده از لیستهای سفید یا سیاه تنها به مسدود کردن آگهی های نامناسب یا ناخواسته اقدام نمایند.

واکنش متقابل در برابر نرم افزارهای مسدودکننده آگهی
از آنجایی که بسیاری از وبسایت های پرمخاطب برای تداوم فعالیت خود و انتشار محتوا و ارائه خدمات رایگان از نظر مادی به نمایش تبلیغات وابسته هستند طبیعتا در مقابل مسدودسازی آگهی روی خوشی نشان نمیدهند. به همین دلیل برخی از آنها با استفاده از روشهای خودکار فعال بودن چنین نرم افزارهایی را روی سیستم کاربر تشخیص داده و او را برای استفاده از محتوای سایت به غیرفعال کردن یا قرار دادن سایت در لیست سفید ادبلاکر تشویق میکنند. برخی دیگر پا را فراتر گذاشته و تا زمانی که آگهی هایشان توسط ادبلاکرها مسدود شده باشد از نمایش محتوا به کاربر خودداری میکنند.
پیوندهای پیشنهادی تک دیک