نرخ خروج Exit rate

نرخ خروج یا Exit rate چیست؟

نرخ خروج یا اگزیت ریت (Exit rate) اصطلاحی در حوزه تحلیل ترافیک وب می‌باشد و برای یک صفحه وب معین برابر است با درصد نشست (سشن یا Session) هایی که صفحه مذکور، آخرین مورد در دنباله صفحات بازدید شده شامل آن صفحه بوده است.

به عبارت بهتر درصد سشن هایی که در آن‌ها یک صفحه به عنوان صفحه خروجی (یا پایانی) ظاهر شده است در مقایسه با کل سشن های شامل آن صفحه، نرخ خروج صفحه را مشخص می‌کند.

در این اصطلاح، واژه خروج (Exit) به حالتی اشاره می‌کند که بازدیدکننده پس از مشاهده یک صفحه به عنوان صفحه آخر از سایت خارج شده است. فراموش نکنید لزوما این صفحه تنها صفحه بازدید شده از سایت نبوده است. در واقع ممکن است بازدیدکننده پس از ملاقات تعدادی صفحه در سایت وارد این صفحه شده باشد و سپس سایت را ترک کرده باشد.

بستن پنجره یا زبانه ای از مرورگر که صفحه‌ای از وبسایت موردنظر را نمایش می‌دهد، کلیک کردن روی یک لینک خارجی در صفحه (که باعث انتقال کاربر به صفحه ای از یک سایت دیگر می‌شود)، خروج از سایت با وارد کردن دستی نشانی صفحه‌ای از یک سایت دیگر در نوار آدرس و پایان یافتن سشن فعلی از جمله مواردی هستند که می‌تواند صفحه فعلی را به آخرین صفحه در یک بازدید تبدیل کند.

معمولا نرخ خروج به عنوان معیاری برای سنجش میزان موفقیت صفحه در هدایت کاربر به سایر صفحات سایت در نظر گرفته می‌شود.

نرخ خروج یا اگزیت ریت Exit rate
نرخ خروج – یکی از معیارهای مهم در تحلیل ترافیک سایت

نحوه محاسبه Exit rate

برای محاسبه نرخ خروج یک صفحه مشخص، تعداد سشن هایی که در آن‌ها این صفحه آخرین مورد در دنباله بازدید صفحات بوده به تعداد کل سشن هایی که شامل این صفحه بوده‌اند تقسیم می‌شود.

به عنوان نمونه یک سایت با چهار صفحه را در نظر بگیرید که با حروف A تا D نامگذاری شده‌اند. همچنین فرض کنید در مدتی معین، 9 سشن با بازدیدهایی که ترتیب ملاقات صفحات در آن‌ها به صورت زیر است شکل گرفته است:

  • A -> B -> D
  • D -> C
  • A
  • C -> A
  • B
  • A
  • A -> D
  • A -> B -> C
  • C -> D

در این مثال نرخ خروج برای صفحه A برابر با 50 درصد خواهد بود، چرا که از مجموع 6 نشست (یا بازدید) شامل صفحه A، این صفحه در 3 مورد صفحه پایانی (یا خروجی) بوده است. توجه داشته باشید صفحه A در دو مورد از این سه مورد، تنها صفحه بازدید شده در سشن بوده است. نرخ خروج برای سایر صفحات نیز در جدول زیر قابل مشاهده است:

نام صفحهنرخ خروجتعداد بازدیدهایی که در آن‌ها این صفحه آخرین صفحه بوده استتعداد بازدیدهایی که شامل این صفحه بوده است
A50%36
B33.33%13
C50%24
D75%34

تحلیل و بررسی نرخ خروج و بهبود آن

معمولا هرچه نرخ خروج برای صفحات یک وبسایت پایین‌تر باشد مطلوب‌تر خواهد بود. به این معنا که هرچه درصد خروج‌هایی از سایت که روی یک صفحه رخ می‌دهد پایین‌تر باشد این صفحه در هدایت بازدیدکننده‌ها به سایر صفحات سایت عملکرد موفق‌تری داشته است.

در نقطه مقابل، معمولا نرخ خروج بالا برای یک صفحه نشان می‌دهد اغلب بازدیدکننده هایی که در طول بازدید خود وارد این صفحه شده‌اند بدون اینکه در ادامه وارد صفحه دیگری از سایت شوند آن را ترک کرده‌اند. به عبارت بهتر در چنین شرایطی این صفحه در اغلب بازدیدها یک نقطه پایان دهنده به بازدید بوده است. این موضوع می‌تواند به معنای عملکرد نامناسب صفحه در جلب توجه کاربر به سایر صفحات سایت باشد.

طبیعتا خروج از وبسایت در هر بازدیدی رخ می‌دهد. با این وجود در مورد برخی صفحات ممکن است عدم خروج بازدیدکننده از سایت اهمیت بیشتری داشته باشد. مطالعه و بررسی نرخ خروج برای این صفحات می‌تواند به شناسایی نقاط ضعف صفحه‌ها و بهبود کارایی آن‌ها کمک کند.

یک مثال ساده در مورد کارایی Exit rate

به عنوان مثال، فرض کنید کاربری با کلیک روی یک بنر تبلیغاتی وارد سایت فروشگاهی شما و صفحه فرود اختصاصی آن می‌شود. در این حالت سناریوهای مختلف زیر را می‌توان در نظر گرفت:

  • سناریوی اول: کاربر بدون کلیک روی لینک های موجود در صفحه فرود از سایت خارج می‌شود.
  • سناریوی دوم: کاربر با کلیک روی لینک ویژه‌ای که برای نمایش لیست کالاهای دارای تخفیف در صفحه فرود در نظر گرفته شده است وارد بخش فروشگاه می‌شود. اما بدون کلیک روی نام محصولات، سایت را ترک می‌کند.
  • سناریوی سوم: کاربر از طریق صفحه فرود وارد بخش فروشگاه و سپس وارد صفحه مشخصات یک محصول می‌شود. اما بدون افزودن آن به سبد خرید از سایت خارج می‌شود.
  • سناریوی چهارم: کاربر به جای خروج از سایت در سناریوی قبل، محصول را به سبد خرید خود اضافه می‌کند. سپس به صفحه تکمیل خرید هدایت می‌شود اما بدون کامل کردن فرم اطلاعات موردنیاز از سایت خارج می‌شود.
  • سناریوی پنجم: کاربر به جای خروج از صفحه تکمیل خرید در سناریوی قبل، اطلاعات مربوط به آدرس و مشخصات خود را کامل می‌کند و وارد مرحله پرداخت می‌شود. اما بدون پرداخت هزینه (و نهایی کردن خرید)، سایت را ترک می‌کند.
  • سناریوی ششم: کاربر پس از تکمیل مشخصات، هزینه محصول را پرداخت می‌کند و خرید خود را کامل می‌کند. سپس به صفحه‌ای در سایت برای دریافت کد پیگیری هدایت می‌شود و در نهایت سایت را ترک می‌کند.

در تمامی سناریوهای فوق به جز مورد آخر، کاربر بدون خرید از فروشگاه اینترنتی، آن را ترک کرده است. موضوعی که برای صاحب فروشگاه اینترنتی ناخوشایند خواهد بود. سنجش و ارزیابی نرخ خروج برای صفحات مختلف در طی این مسیر می‌تواند در شناسایی نقطه‌های خروج اثرگذار و تلاش برای رفع مشکلات احتمالی کمک کند.

بهبود نرخ خروج

در صورتی که پس از تحلیل و آنالیز نرخ خروج احساس می‌کنید این نرخ برای برخی از صفحات نیاز به بهبود دارد لازم است ابتدا به دلیل بالا بودن آن و همچنین ماهیت و نوع صفحه موردنظر توجه کنید.

به عنوان مثال اگر صفحه فرود دارای نرخ خروج بالایی باشد ممکن است ناشی از عدم تطابق محتوای صفحه با انتظارات بازدیدکننده‌هایی باشد که با کلیک روی بنر تبلیغاتی شما در یک سایت دیگر به این صفحه هدایت شده‌اند. طراحی نامناسب المان ها، جانمایی نادرست آن‌ها و محتوای نامناسب یا غیر جذاب نیز می‌تواند موجب خروج بازدیدکننده از صفحه فرود شود. موضوعی که در این مثال به افزایش نرخ پرش صفحه فرود نیز منتهی می‌شود.

این درحالیست که خروج فوری کاربر از صفحه فروشگاه (در سناریوی دوم) می‌تواند نتیجه عدم تطابق محصولات با محتوای صفحه فرود، درج نشدن مناسب تخفیف کالاهایی که در صفحه فرود به آن اشاره شده یا طراحی نامناسب فروشگاه باشد.

آیا داشتن اگزیت ریت بالا همیشه ناخوشایند است؟

نرخ خروج بالا برای یک صفحه وب همیشه به عنوان یک معیار منفی تلقی نمی‌شود. برای اینکه بالا بودن نرخ خروج در یک صفحه وب به عنوان نشانه‌ای نامطلوب یا بالعکس طبیعی محسوب شود لازم است عواملی نظیر ساختار، نوع محتوا یا هدفی که صفحه وب موردنظر دنبال می‌کند مورد توجه قرار گیرد.

به عنوان مثال در برخی از سایت ها مانند سایت‌های تک صفحه‌ای، واژه نامه ها یا سایت های پرسش و پاسخ، کاربر معمولا برای مطالعه محتوای خاصی که در یک صفحه قرار دارد به صفحه‌ای از سایت مراجعه می‌کند (معمولا از طریق موتورهای جستجو) و پس از مطالعه یا مشاهده محتوای صفحه، سایت را ترک می‌کند.

به عنوان نمونه‌ای دیگر در مثال فوق (سناریوی آخر)، داشتن نرخ خروج بالا برای صفحه اتمام خرید می‌تواند موضوعی کاملا طبیعی به شمار رود. چرا که اغلب خریداران با پرداخت هزینه سفارش و دریافت کد پیگیری در آخرین صفحه نیازی به ملاقات سایر صفحات سایت نداشته و آن را ترک می‌کنند.

تفاوت نرخ خروج و نرخ پرش

در برخی موارد نرخ خروج به اشتباه با معیار دیگری به نام نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce rate) معادل در نظر گرفته می‌شود. هرچند هر دو اصطلاح فوق برای سنجش میزان موفقیت یک صفحه در هدایت بازدیدکننده به سایر صفحات سایت به کار می‌روند اما در واقع دو مفهوم متفاوت هستند.

نرخ پرش علاوه بر صفحات مختلف برای کل سایت نیز قابل محاسبه است. نرخ پرش کلی یک سایت برابر با درصد نشست هایی است که طی آن‌ها بازدیدکننده تنها یک صفحه از سایت را ملاقات نموده و بدون بازدید از سایر صفحات، سایت را ترک کرده است.

نرخ پرش برای یک صفحه مشخص نیز به صورت تعداد سشن های تک صفحه ای (شامل صفحه موردنظر) تقسیم بر تعداد سشن های آغازشونده با آن صفحه محاسبه می‌شود. این درحالیست که هنگام محاسبه نرخ خروج، قرار گرفتن صفحه به عنوان صفحه پایانی مطرح می‌شود و صرفا به مواردی که صفحه موردنظر تنها صفحه بازدید شده در سایت بوده است اشاره نمی‌کند. از سوی دیگر در نرخ خروج به جای تعداد سشن های آغازشونده با صفحه، تعداد سشن های شامل صفحه مدنظر قرار می‌گیرد.

در مثال پیشین، نرخ پرش برای صفحه A برابر با 40 درصد است؛ چرا که از مجموع 5 بازدید آغازشونده با صفحه A، در دو بازدید تنها همین صفحه ملاقات شده است. در حالیکه نرخ خروج برای این صفحه 50 درصد است. همین‌طور نرخ پرش برای صفحه B در مثال بالا برابر با 100 درصد است چرا که تنها بازدیدی که با صفحه B آغاز می‌شود صرفا شامل همین صفحه است. این در حالیست که نرخ خروج صفحه B برابر با 33.33 درصد است. بنابراین با توجه به مثال بالا ممکن است نرخ خروج از نرخ پرش کمتر، مساوی یا بیشتر باشد.

امیرحسین شهسواری

عاشق دنیای رایانه و فناوری به خصوص برنامه نویسی هستم؛ یادگرفتن و البته یاد دادن چیزای جالبی که یاد گرفتم باعث خوشحالیم میشه و از اولویت‌های اصلی زندگیم به حساب میاد. از مدیریت و نوشتن در تک دیک هم واقعا لذت می‌برم :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *