صفحه فرود Landing Page
صفحه فرود یا Landing Page چیست؟
صفحه فرود یا لندینگ پیج (Landing Page) یک صفحه وب اختصاصی است که معمولا در اثر کلیک روی یک تبلیغ آنلاین به عنوان صفحه ورودی سایت مربوطه به بازدیدکننده نمایش داده میشود. به عبارت بهتر، صفحه فرود صفحهای مستقل از یک سایت است که برای یک کمپین تبلیغاتی و مقاصد بازاریابی طراحی شده است و کاربر معمولا با کلیک روی یک تبلیغ در آن فرود میآید.
صفحات فرود با هدف برانگیختن اشتیاق، جلب توجه و تشویق یا متقاعد کردن مخاطبان به انجام یک عمل (Call To Action) و هدایت بازدیدکننده به سمت و سویی مشخص ایجاد میشود. این عمل میتواند خرید یک محصول یا سرویس، ثبت نام در یک همایش، عضویت در یک خبرنامه، دنبال کردن صفحات در شبکه های اجتماعی، دانلود کردن یک کتاب الکترونیک و … باشد.
در صورتی که این صفحات به شکل مناسبی طراحی شوند میتواند به طور قابل توجهی باعث موفقیت کمپین تبلیغاتی و افزایش نرخ تبدیل شود (زمانی که هدف شما فروش یک محصول یا سرویس است منظور از افزایش نرخ تبدیل یا Conversion Rate اینست که بتوانید تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان را به خریدار تبدیل کنید و اگر هدف شما عضویت کاربران در یک پلن رایگان یک ماهه است افزایش نرخ تبدیل به این معنا خواهد بود که بتوانید تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان را به کاربران سرویس رایگان یک ماههتان تبدیل کنید). از این رو پیشنهاد میشود در کمپینهای تبلیغاتی به جای استفاده از لینک هایی که بازدیدکننده را به صفحه خانه یا سایر صفحات معمولی سایت هدایت میکنند، صفحههای فرود مناسبی برای آنها فراهم کنید.
فرمت و محتوای صفحه های فرود
صفحات فرود مناسب ویژگیهای خاصی دارند که آنها را از سایر صفحات سایت متمایز میکند. معمولا این صفحهها شامل یک سرصفحه یا عنوانی جذاب است که هدف و موضوع صفحه را به طور دقیق و واضح بیان میکند. صفحه فرود ایده آل باید بتواند محصول یا سرویس مورد نظر را با گنجاندن تعدادی تصاویر مرتبط و حتی یک ویدیوی اجمالی به صورت بدون ابهام توصیف کند.
به علاوه در لندینگ پیج ها از محتواهای اضافی که در صفحات دیگر سایت دیده میشود خبری نیست. لینکهایی که در صفحات معمولی یک سایت دیده میشود و نوارهای کناری از جمله این محتواها هستند که برای تمرکز بیشتر روی محتوای اصلی و جلوگیری از شلوغی جایی در صفحه فرود ندارند. همچنین برای اینکه بازدیدکنندگان با راحتی بیشتر بتوانند عملکرد کسب و کار را دنبال کنند معمولا آیکون های شبکه های اجتماعی و راههای ارتباطی (در قالب فرم ارتباط یا شماره تماس شرکت) همراه با تعداد انگشت شماری لینک دیگر در جایی مناسب از صفحه تعبیه میشود.
محتوایی که در صفحات فرود دیده میشود باید با پیامی که در کمپین تبلیغاتی به کاربر القا شده است همخوانی داشته باشد. اگر بازدیدکننده با کلیک روی یک تبلیغ وارد صفحهای شود که با آنچه انتظار داشته ارتباط چندانی ندارد (برای مثال در مورد محصول دیگری باشد یا حتی عنوان نامناسبی داشته باشد) به احتمال زیاد بلافاصله صفحه را خواهد بست. از سوی دیگر، استفاده از استراتژیها و عباراتی که کاربر را برای انجام عمل موردنظر تشویق میکند (از جمله ارائه تخفیفهای جذاب یا یک ماه استفاده رایگان از خدمات شرکت) میتواند در افزایش نرخ تبدیل مفید واقع شود.
ذکر این نکته نیز لازم است که طراحان این صفحات معمولا با درج کدهای مناسب، امکان تحلیل رفتار بازدیدکنندگان این صفحات را نیز فراهم میآورند و در صورت نیاز، به تست صفحات فرود مختلف با طراحیهای گوناگون و سنجش موفقیت هرکدام میپردازند و در نهایت بهترین نمونه را انتخاب میکنند.
در تصویر زیر میتوانید نمونهای از یک صفحه فرود مناسب را مشاهده کنید. در این صفحه از کاربر خواسته شده است با ثبت نام در سایت یک سرویس دهنده برق و گاز به ترتیب از 30 درصد و 20 درصد تخفیف برای پرداخت به موقع فاکتور مصرف بهرهمند شوند. همانطور که مشاهده میکنید عنوان مناسب و تصاویر جذاب، پرهیز از شلوغی و وجود فرم ثبت نام ساده از نکاتی است که در طراحی این صفحه به خوبی رعایت شده است.

تفاوت صفحه فرود و صفحه خانه
حال که با مفهوم صفحه فرود تا حدودی آشنا شدید شاید این سوال برایتان پیش بیاید که با وجود صفحه خانه (Home Page) چه نیازی به طراحی یک صفحه فرود اختصاصی است؟
پاسخ اینجاست که صفحه خانه معمولا با اهداف کلیتری طراحی میشود و پیرامون برند شما، محصولات مختلف و ویژگیهای آنها، همکاران تجاری، نظرات مشتریان و … اطلاعاتی را به بازدیدکننده ارائه میکند و در عین حال حاوی پیوندهایی به بخشهای مختلف سایت است که میتواند کاربر را به قسمت مورد نظر هدایت کند. این در حالیست که صفحه های فرود غالبا برای یک هدف مشخص (نظیر تشویق بازدیدکننده برای خرید محصول) ایجاد میشوند و پیوندها، تصاویر و محتواهای دیگری که با این هدف ارتباطی ندارند در آن دیده نمیشود. تمرکز روی یک هدف مشخص و تلاش به منظور متقاعد کردن کاربر برای انجام عملی که از او خواسته شده است از مهمترین عواملی هستند که در بازاریابی آنلاین باعث برتری یک صفحه فرود اختصاصی در برابر صفحه خانه میشود.
نکته قابل توجه دیگر اینست که معمولا صفحات فرود صرفا از طریق لینک هایی که در تبلیغات به آنها ارجاع داده شده است مشاهده میشوند و در صفحات دیگر سایت، هیچ لینکی برای ورود به این صفحهها دیده نمیشود؛ درحالیکه بازدیدکنندگان همواره میتوانند در صفحات اصلی سایت از طریق منوها به صفحه خانه دسترسی پیدا کنند.
پیوندهای پیشنهادی تک دیک