Web 2.0
وب 2.0 یا Web 2.0 چیست؟
وب 2.0 (یا Web 2.0) اصطلاحی است در مورد وبسایتهایی که روی محتواهای تولیدی کاربران، آسانی استفاده و سازگاری با سیستمها و دستگاههای مختلف تأکید میکند.
مقایسه Web 2.0 با Web 1.0
در وبسایتهای مبتنی بر Web 2.0 کاربران میتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، مطلب بنویسند، در مورد گفتهها و محتوای منتشر شده توسط دیگران اظهار نظر کنند و حتی عکس و ویدیو منتشر کنند. این در حالی است که در Web 1.0 تقریبا تنها کاری که کاربران یک وبسایت قادر به انجام آن بودند مشاهده و دریافت محتوا بود. به عبارت بهتر در عصر وب 1.0، تولیدکنندگان محتوا بسیار اندک بودند اما با توسعه وب 2.0 و ظهور شبکههای اجتماعی و وبلاگها بر تعداد کاربرانی که محتوا تولید میکنند و همچنین حجم محتواها افزوده شد.
هرچند این تعامل و تولید محتوا توسط کاربران میتواند به همکاری و همراهی گسترده میان کاربران ختم شود اما از سوی دیگر میتواند امکان انتشار مطالب هرز، هجو و شایعات، سخنان نفرتآمیز و … را نیز فراهم آورد.
با ظهور وب 2.0 و وبسایتهای پویا حتی دنیای تبلیغات آنلاین نیز با تحول روبرو شد و از بنرهای تصویری ثابت به گونههای چندرسانهای تعاملی که متناسب با محتوای سایتها هستند تغییر شکل پیدا کرد.
ویژگیها و کاربردهای وب 2.0
وب 2.0 به بازدیدکنندگان سایتها اجازه میدهد به طور مستقیم روی صفحات وب، نظر خود را منعکس کنند و با ایجاد حساب کاربری به مشارکت بیشتر در سایت بپردازند. قابلیت برچسبگذاری (Tagging) وبسایتها و مطالب (دستهبندی اطلاعات) که منجربه تسهیل جستجوی محتوای مورد نیاز میشود، امکان محبوب نمودن (لایک) و امتیازدهی به مطالب، تصاویر و ویدیوها توسط بازدیدکنندگان، تجربه کاربری پویا (واکنشپذیری سایتها در برابر رفتار کاربر با کمک فناوریهایی نظیر Ajax)، مشارکت کاربر، آزادی بیان بالاتر، هوش تجمعی (از طریق مشارکت کاربران) و در واقع بسیاری از قابلیتهای اصلی و متمایزکننده موجود در وبسایتهای شبکههای اجتماعی، وبلاگها، ویکیها، سایتهای اشتراک عکس و ویدیو و اپلیکیشنهای وب را میتوان از جمله ویژگیهایی به شمار آورد که بخشی از دنیای وب 2.0 میباشد.
امکان جستجو در سایت براساس کلمات کلیدی، ایجاد پیوند میان سایتهای مرتبط و استفاده از فناوریهایی نظیر خوراکهای RSS و … نیز از جمله ویژگیهای وب 2.0 هستند که تقریبا در اغلب سایتها قابل مشاهده میباشد.
در کنار این ویژگیها ظهور وب 2.0 باعث شکلگیری بازاریابی تعاملی و همکاری مشتریان با کسب و کارها از طریق وب شده است. آموزش مشارکتی، اپلیکیشنهای وب و استفاده از شبکههای اجتماعی برای بازاریابی هدفمند در حوزههایی نظیر گردشگری از جمله کاربردهای مفید Web 2.0 به شمار میرود.
پیوندهای پیشنهادی تک دیک