پروژه حرکت بازیکن به راست و چپ با فشردن کلید در اسکرچ
در این قسمت از مجموعه آموزشی اسکرچ نحوه ساخت پروژه حرکت بازیکن به راست و چپ با فشردن کلید را به شما آموزش میدهیم. قطعههای اصلی این پروژه عبارتند از قطعه “وقتی کلید … فشرده شد” و قطعه “تغییر x به اندازه … تا”.
این پروژه مبتنی بر مجموعه کارتهای کدنویسی اسکرچ (و با اندکی تغییر) است. کارتهای اصلی این پروژه را میتوانید از طریق سایت اسکرچ دریافت کنید.
هدف پروژه
در این پروژه شکلک یک بازیکن را همراه با پس زمینه زمین بازی به پروژه اضافه میکنیم. سپس کاری میکنیم که هنگام فشردن کلیدهای جهت راست و چپ، بازیکن به سمت مناسب حرکت کند.
مراحل ساخت پروژه حرکت بازیکن به راست و چپ در اسکرچ
پروژه جدیدی بسازید و نام مناسبی برای آن انتخاب کنید. سپس شکلک گربه اسکرچ که به صورت پیشفرض در پروژه قرار دارد را با کلیک روی آیکن سطل زباله حذف کنید.
حالا روی دکمه افزودن شکلک (یا دکمه شکلکی را انتخاب کنید) کلیک کنید. در کتابخانه شکلک های آماده اسکرچ با کمک جعبه جستجوی بالای صفحه یا با مراجعه به دسته “مردم“، شکلکی با نام Ben را پیدا و انتخاب کنید.
در ادامه لازم است یک تصویر پس زمینه مناسب به پروژه اضافه کنید. برای این منظور ابتدا روی دکمه “پسزمینهای را انتخاب کنید” کلیک کنید. سپس از میان تصاویر کتابخانه پسزمینهها با یک جستجوی ساده تصویر زمین بازی Playing Field را پیدا و انتخاب کنید.

اضافه کردن قطعه های موردنیاز برای حرکت افقی بازیکن در اسکرچ
حالا نوبت اضافه کردن قطعات موردنیاز به ناحیه کد شکلک است. ابتدا مطمئن شوید شکلک بازیکن در بخش شکلکها انتخاب شده است. سپس قطعات زیر را به ترتیب در ناحیه کد قرار دهید.
حرکت به سمت راست
میخواهیم زمانی که کلید جهت راست را فشار میدهیم شکلک کمی به سمت راست حرکت کند. بنابراین ابتدا باید قطعه مربوط به فشرده شدن کلید را در ناحیه کد شکلک قرار دهید. برای این منظور قطعه “وقتی کلید … فشرده شد” را به ناحیه کد شکلک اضافه میکنیم (با این قطعه در گذشته آشنا شدید و میتوانید آن را به آسانی در دسته “رویدادها” پیدا کنید). سپس کلید جهت راست را از لیست کلیدهای قطعه انتخاب کنید.
حالا نوبت به قطعه مربوط به حرکت شکلک است. با توجه به اینکه میخواهیم شکلک به سمت راست حرکت کند حرکت افقی نیاز ما را برطرف میکند. قطعه “تغییر x به اندازه … تا” میتواند این کار را برای ما انجام دهد. این قطعه را به آسانی میتوانید در دسته “حرکت” پیدا کنید و به قطعه قبلی وصل کنید. مقدار پیشفرض 10 برای این قطعه باعث میشود شکلک به اندازه 10 واحد (یا 10 پیکسل) به سمت راست حرکت کند. (درست مانند محور اعداد که با اضافه کردن 10 واحد، به همان میزان به سمت راست حرکت میکنیم).

حرکت به سمت چپ
برای حرکت به سمت چپ نیز به دو قطعه دیگر مشابه با حرکت به سمت راست نیاز داریم. با این تفاوت که این بار برای قطعه “وقتی کلید … فشرده شد” کلید جهت چپ را انتخاب میکنیم. برای قطعه “تغییر x به اندازه … تا” نیز عدد -10 را وارد میکنیم. به این ترتیب با فشردن کلید سمت چپ، شکلک به اندازه 10 واحد (یا 10 پیکسل) به سمت چپ حرکت میکند. (درست مانند محور اعداد که با کم کردن 10 واحد، به همان میزان به سمت چپ حرکت میکنیم).

با توجه به اینکه حرکت به سمت چپ از حرکت به سمت راست مستقل است قطعههای مربوط به این دو حالت از یکدیگر جدا هستند. در واقع میخواهیم فشردن کلید سمت راست یا چپ به صورت جداگانه توسط برنامه حس شود. بنابراین از دو قطعه “وقتی کلید … فشرده شد” به صورت جدا برای این کار استفاده کردیم که به تناسبِ هرکدام قطعه مناسبی هم برای حرکت شکلک به آن وصل شده است.
امتحان کنید!
حالا با فشردن کلید جهت راست و چپ پروژه خود را امتحان کنید. در ویدئوی زیر میتوانید نتیجه نهایی این پروژه را مشاهده کنید.