ملورتایزینگ Malvertising
ملورتایزینگ یا Malvertising چیست؟
ملورتایزینگ (Malvertising) یا تبلیغات بدافزاری به استفاده از تبلیغات آنلاین برای گسترش بدافزار گفته میشود. این اصطلاح از ابتدای واژههای عبارت Malware advertising (به معنای تبلیغ بدافزار) گرفته شده است.
در ملورتایزینگ معمولا تبلیغات موردنظر در صفحات وب به نوعی با گسترش یک بدافزار یا انجام عملی خرابکارانه مرتبط میشود. این تبلیغات اغلب در سایت های معتبر و پربازدید منتشر میشوند. به علاوه ممکن است برای تبلیغات بدافزاری از شبکه های تبلیغات آنلاین نیز استفاده شود.
با کمک ملورتایزینگ سایت ها و صفحات وبی که نفوذ به آنها به شکل عادی برای گسترش بدافزار دشوار است به آسانی به عنوان منبعی برای گسترش بدافزار مورد استفاده قرار میگیرند. از سوی دیگر تبلیغات بدافزاری در سایت های معتبر به دلیل اعتبار سایت و بازدید فراوان میتواند قربانیان بیشتری را درگیر کند. با توجه به این موارد، ملورتایزینگ یکی از گزینه های محبوب برای انجام حملات و گسترش بدافزار به شمار میرود.
روش های متداول در ملورتایزینگ
نمایش تبلیغ آنتی ویروس های تقلبی، دانلود یا اجرای خودکار کد یا تشویق به دانلود فایل مخرب، هدایت کاربر به سایت های حاوی بدافزار یا تقلبی هنگام کلیک روی تبلیغ یا باز کردن خودکار صفحات وب حاوی بدافزار و … از جمله روش های متداول در ملورتایزینگ هستند.
روش های مقابله با تبلیغات بدافزاری
جالب است بدانید بسیاری از نمایش دهندگان تبلیغات بدون آگاهی اقدام به انتشار تبلیغات بدافزاری میکنند. به خصوص که گاهی اوقات تشخیص، شناسایی و مقابله با این تبلیغات چه برای نمایشدهندگان تبلیغ و چه برای بازدیدکنندگان موضوعی دشوار است. چک کردن تبلیغات برای شناسایی بدافزار پیش از انتشار، بروزرسانی سیستم و مرورگر کاربر، استفاده از آنتی ویروس های معتبر و به روز، استفاده از ابزارهای مسدودسازی تبلیغات در سمت کاربر و عدم کلیک روی تبلیغات نامعتبر از جمله روشهای مقابله با ملورتایزینگ به شمار میرود.