ژئوتگینگ Geotagging
ژئوتگینگ یا Geotagging چیست؟
ژئوتگینگ (Geotagging) یا نشان گذاری جغرافیایی به عملی گفته میشود که طی آن فراداده های مشخصکننده مکان جغرافیایی به منابعی نظیر عکسهای دیجیتال، ویدیوها، صفحات وبسایت ها و … افزوده میشود. مختصات (طول و عرض) جغرافیایی مکان مربوط به رسانه از مهمترین اطلاعاتی است که در این فرادادهها درج میشود. علاوه بر اینها ممکن است اطلاعات دیگری نظیر ارتفاع، نام مکان و … نیز هنگام نشانگذاری جغرافیایی ثبت شود.
کاربردهای ژئوتگینگ
با کمک ژئوتگینگ، کاربران میتوانند با سهولت بیشتری، منابع مرتبط با یک مکان مشخص را یافته و به آنها دسترسی پیدا کنند؛ از سوی دیگر صاحبان این منابع نیز میتوانند به شکل مناسبتری مخاطبان خود را هدف بگیرند. برای مثال، نشاندار کردن جغرافیایی رسانهها میتواند افرادی که در یک موتور جستجوی مناسب دنبال تصاویر، ویدیوها یا حتی خبرهای مربوط به یک اثر تاریخی یا یک مکان گردشگری هستند سریعتر به آن رسانه هدایت شوند.
تصاویر دیجیتال یکی از رایجترین مقاصد و اهداف ژئوتگینگ به شمار میروند. به دو روش، فرادادههای جغرافیایی برای تصاویر ثبت میشوند. سادهترین روش، استفاده از دوربینهای دیجیتالی است که مجهز به فناوری GPS داخلی هستند یا ابزارهای مجزای GPS به آنها متصل شده است و میتوانند همزمان با ثبت تصویر، این اطلاعات را (در قالب طول و عرض جغرافیایی) به صورت خودکار به تصویر ثبت شده اضافه کنند. از آنجایی که اغلب گوشیهای هوشمند امروزی به فناوری GPS مجهز هستند در صورت استفاده از یک اپلیکیشن مناسب، امکان نشانگذاری جغرافیایی هنگام ثبت تصاویر در این ابزارها نیز وجود دارد. در روش دوم، اطلاعات جغرافیایی پس از ثبت تصویر و معمولا با کمک یک نقشه به صورت دستی توسط کاربر به تصویر افزوده میشود. استفاده از تگهایی با عنوان شهر یا مکانی شناخته شده نیز از جمله روشهای رایج نشانگذاری جغرافیایی تصاویر و سایر منابع در شبکههای اجتماعی به شمار میرود.
اگر به سرویس نقشه گوگل (Google Maps) سری زده باشید احتمالا با تصاویری که در نزدیکی مکانهای مختلف به شما پیشنهاد میشود روبرو شدهاید. به عنوان نمونهی کاربردی دیگر از پلتفرمهایی که قابلیت نشانگذاری جغرافیایی تصاویر را پشتیبانی میکنند میتوان به شبکههای اجتماعی فیس بوک و اینستاگرام اشاره نمود.
خطرات ژئوتگینگ
در کنار مزایی که استفاده از ژئوتگینگ برای مخاطبان و ناشران منابع به همراه دارد این فناوری میتواند خطراتی را برای حریم خصوصی ناشران نیز در پی داشته باشد. برای مثال ممکن است بسیاری از کاربران بدون اینکه بدانند مشخصات جغرافیایی مکان فیزیکیشان هنگام ثبت عکس به طور خودکار توسط گوشی هوشمند به فایل الحاق شده است آن را روی اینترنت با دیگران به اشتراک بگذارند. این مسأله زمانی وخامت اوضاع را چند برابر میکند که ناشر، یک سلبریتی با هزاران طرفدار و فالور باشد!
این را هم فراموش نکنید که تصاویر اشیای قیمتی یا تصاویری که با تمام اعضای خانوادهتان در سفر گرفتهاید و در همان لحظه به صورت عمومی روی شبکههای اجتماعی منتشر کردهاید اگر با این فرادادهها و شناخت اندکی از شما ترکیب شده باشد میتواند سرنخهای مناسبی را در اختیار سارقین امروزی قرار دهد.
پیوندهای پیشنهادی تک دیک