آشنایی با لیست ها در مایکروسافت ورد
لیست ها یکی از اجزای نسبتا پرکاربرد در نوشتار هستند. بنابراین طبیعی است که در سندهای ورد هم لیست ها در شمار عناصر پراستفاده قرار بگیرند. برای مثال ممکن است بخواهید مراحل انجام یک پروژه یا فعالیتهای روزانهتان را به ترتیب در قالب یک لیست سازماندهی کنید. یک لیست دیگر هم میتواند حاوی عنوان مدارک تحصیلی یا نمونه کارهای شما در قالب رزومه شخصیتان باشد یا شامل کالاهای موردنیاز شرکتتان باشد. در این قسمت از مجموعه آموزشی مایکروسافت ورد به صورت خلاصه با انواع لیست ها در ورد و ویژگیهای آنها آشنا میشوید.
ماهیت لیست ها در ورد
لیست ها در واقع پاراگراف هایی هستند که با یک شماره یا نشانه شروع میشوند. خوشبختانه ورد به صورت خودکار، فرمت بندی لیست را برای شما انجام میدهد و لازم نیست قالب تک تک آیتمهای لیست را به صورت مجزا مشخص کنید. کافیست نوع لیست و ویژگیهای آن را تعیین کنید و مابقی کار را به ورد بسپارید.
انواع لیست ها – لیست های مرتب یا شماره دار و لیست های نامرتب یا نشانه دار
در ورد دو نوع متداول از لیستها شامل لیست های مرتب (Ordered lists) و بدون ترتیب یا نامرتب (Unordered lists) قابل ایجاد هستند. زمانی که ترتیب آیتمها در لیست اهمیت داشته باشد بهتر است از یک لیست مرتب یا شماره دار استفاده کنید. برای مثال در مورد مراحل تولید یک محصول یا شیوه تغییر تنظیمات در یک نرم افزار به یک لیست مرتب نیاز دارید چرا که در آن ترتیب مراحل (یا عناصر لیست) مهم است. همانطور که از نام این لیست ها برمیآید عناصر آنها به ترتیب شمارهگذاری میشوند یا با کمک حروف مشخص میشوند. در تصویر زیر میتوانید نمونهای از این لیستها را در ورد مشاهده کنید.
از سوی دیگر، اگر ترتیب عناصر موجود در لیست اهمیتی ندارد پیشنهاد میشود از یک لیست نامرتب یا نشانه دار (بولت دار یا Bulleted) استفاده کنید. لیست خرید یا لیست اعضای خانواده از جمله چنین لیستهایی هستند. در تصویر زیر میتوانید نمونهای از لیستهای نشانه دار را مشاهده کنید.
علاوه بر این در ورد میتوانید لیست های چندسطحی (Multilevel list) هم ایجاد کنید. در این لیستها هر عنصر میتواند یک لیست دیگر (یا زیرلیست) را دربربگیرد. دندانه گذاری (یا فاصله از ابتدای خط) برای عناصر لیست های داخلی به ترتیب سطح افزایش پیدا میکند. به عنوان مثال در تصویر زیر نمونهای از لیست های دو سطحی نشانه دار را مشاهده میکنید که عنصر اول لیست اصلی شامل یک زیرلیست دو عنصری است. اعضای این زیرلیست با فاصله گذاری بیشتر نسبت به عناصر سطح اصلی و با نشانههای متفاوت مشخص شدهاند.

ویژگی های لیست ها در ورد
شما میتوانید در ورد، یک لیست را (براساس روشهایی که در قسمتهای آینده خواهید آموخت) همزمان با نوشتن عناصر آن ایجاد کنید یا مجموعهای از پاراگرافهایی که قبلا نوشتهاید را به لیست تبدیل کنید. همچنین میتوانید عناصر یک لیست را جابجا کنید، عنصر جدیدی به آن اضافه کنید یا عنصری را از آن حذف کنید. ورد در مورد لیست های مرتب، شمارههای عناصر را به صورت خودکار با هر ویرایشی بروز میکند.
لیست های نشانه دار را هم میتوانید به صورت صعودی یا نزولی براساس حروف الفبا مرتب کنید. همینطور میتوانید نشانه یا بولت های عناصر را به گزینه دلخواه خود تغییر دهید. برای لیست های شماره دار هم میتوانید از اعداد صحیح، اعداد رومی و حتی حروف به جای اعداد استفاده کنید.
بیشتر بخوانید: