پروژه اضافه کردن ویژگی امتیاز به بازی پینگ پنگ اسکرچ
در این قسمت از مجموعه آموزشی اسکرچ به عنوان پنجمین بخش از بازی پینگ پنگ با نحوه اضافه کردن ویژگی امتیاز به بازی و کسب امتیاز هنگام برخورد توپ با راکت آشنا میشوید. قطعههای مورد استفاده در این پروژه عبارتند از قطعه “… برابر … شود” و “تغییر … به اندازه … تا“.
این مطلب مبتنی بر مجموعه کارتهای کدنویسی اسکرچ (با اندکی تغییر) است. کارتهای اصلی این پروژه را میتوانید از طریق سایت اسکرچ دریافت کنید.
هدف پروژه
اگر بخش قبلی بازی پینگ پنگ اسکرچ را در قالب پروژه باختن در بازی پینگ پنگ تکمیل کرده باشید تا به اینجا با اجرای پروژه، توپ به حرکت درمیآید و هنگام برخورد با لبههای صحنه، جهت حرکت آن تغییر میکند. به علاوه با حرکت ماوس، راکت نیز به صورت افقی جابجا میشود و هنگام برخورد توپ با راکت، توپ به سمت مقابل برمیگردد. در عین حال در اثر برخورد توپ با خط قرمز ضمن باخت بازیکن، بازی به پایان میرسد.
در این پروژه به عنوان پنجمین قسمت از بازی پینگ پنگ در ادامه قسمت قبل و با کمک متغیرها، ویژگی امتیاز را به بازی اضافه میکنیم. با هر بار برخورد توپ به راکت نیز یک امتیاز به امتیاز بازیکن اضافه میشود.
مراحل ساخت پروژه اضافه کردن ویژگی امتیاز به بازی پینگ پنگ اسکرچ
از آنجایی که قرار است ساخت بازی پینگ پنگ را ادامه دهیم میتوانید به پروژه قبلی در حساب کاربری خود در اسکرچ مراجعه کنید و کار خود را روی همان پروژه ادامه دهید. اگر هم میخواهید تمرین بیشتری انجام دهید میتوانید یک پروژه جدید بسازید و مراحل پروژه قبل را تکرار کنید.
اضافه کردن متغیر امتیاز به پروژه
برای نگهداری میزان امتیاز بازیکن و افزایش آن از یک متغیر کمک میگیریم. برای اضافه کردن متغیر جدید میتوانید ابتدا به دسته “متغیرها” در پالت قطعه ها مراجعه کنید. سپس روی دکمه “ایجاد یک متغیر” کلیک کنید و متغیری به نام “امتیاز” ایجاد کنید. جزئیات بیشتر در مورد متغیرها و نحوه ایجاد آنها در اسکرچ را میتوانید در پروژه اضافه کردن ویژگی امتیاز به بازی تعقیب ستاره مطالعه کنید.
اضافه کردن قطعه های موردنیاز پروژه
حالا نوبت اضافه کردن قطعات موردنیاز به ناحیه کد شکلک است. مطمئن شوید شکلک توپ در بخش شکلکها انتخاب شده است. سپس ناحیه کد شکلک را با قطعات زیر تکمیل کنید.
ابتدا سراغ قطعه های مربوط به پروژه برگشت توپ هنگام برخورد با راکت میرویم. با توجه به اینکه میخواهیم هنگام برخورد توپ با راکت، امتیاز بازیکن افزایش پیدا کند قطعههای موردنیاز را میتوانیم مابین همین قطعه ها قرار دهیم.
مشابه با پروژه اضافه کردن ویژگی امتیاز به بازی تعقیب ستاره، یک قطعه “امتیاز برابر 0 شود” بعد از قطعه “وقتی پرچم کلیک شد” قرار میدهیم. یک قطعه “تغییر امتیاز به اندازه 1 تا” هم در ابتدای بخش “اگر خوردی به Paddle آنگاه” اضافه میکنیم. (این دو قطعه را میتوانید در دسته “متغیرها” پیدا کنید). به این ترتیب با اجرای بازی، مقدار امتیاز صفر میشود و با هر بار برخورد توپ به راکت، یک امتیاز به امتیاز بازیکن اضافه خواهد شد.
در تصویر زیر میتوانید دو قطعه جدید اضافه شده را میان قطعههای پروژه برگشت توپ هنگام برخورد با راکت مشاهده کنید.
امتحان کنید!
روی دکمه پرچم سبز رنگ بالای ناحیه صحنه کلیک کنید. سپس با حرکت ماوس سعی کنید به وسیله راکت مانع از برخورد توپ با خط قرمز شوید و امتیاز خود را افزایش دهید. در ویدئوی زیر میتوانید نمایی از نتیجه نهایی این پروژه را مشاهده کنید.