صفحه نتایج موتور جستجو Search Engine Results Page – SERP
صفحه نتایج موتور جستجو یا Search Engine Results Page چیست؟
صفحه نتایج موتور جستجو (Search Engine Results Page یا به اختصار SERP) به صفحات وبی گفته میشود که توسط موتورهای جستجو در پاسخ به یک جستجو نمایش داده میشود. این صفحات، بسته به عبارت جستجو شده (کلمه کلیدی) لیستی از نتایج را نمایش میدهند و معمولا شامل بخشهای دیگری از جمله ابزارها و تنظیمات جستجو، جعبه ویرایش کلمه کلیدی، قسمتی برای حرکت مابین صفحات و … نیز میباشد.
نتایج جستجوی وب، بسته به رتبه و همچنین تناسب آن با کلمه کلیدی جستجو شده در جایگاههای مختلفی از این صفحات قرار میگیرند. معمولا به دلیل فراوانی نتایج مرتبط با یک کلمه کلیدی، نتایج در چند صفحه نمایش داده میشود. تعداد این صفحات بسته به محبوبیت عبارت جستجو شده ممکن است به چندین هزار صفحه نیز برسد؛ این درحالیست که اکثر کاربران تنها به بررسی نتایج نمایش یافته در چند صفحه اول اکتفا میکنند.
محتوای موجود در صفحات نتایج موتور جستجو
هرکدام از نتایجی که در این صفحات دیده میشود معمولا شامل سه قسمت عنوان (همراه با پیوندی که امکان هدایت به صفحه مربوطه را مهیا میکند)، نشانی مقصد و همچنین توصیف (Description) یا قطعه کوتاهی از محتوای آن صفحه میباشد. کاربر در صفحه نتایج موتور جستجو میتواند با مشاهده نتایج از طریق پیوندی که برای هریک درنظر گرفته شده به سراغ صفحه مربوط به نتیجه موردنظرش برود. قالب محتوای موجود در صفحه نتایج برای جستجوی تصاویر، ویدیوها، خبرها و … اندکی متفاوت است.
علاوه بر نتایج معمولی، بخشهای متنوع دیگری نیز در این صفحات دیده میشود که میتواند برای کاربر مفید واقع شوند. برای نمونه، در موتور جستجوی گوگل ممکن است بسته به عبارت جستجو شده، جعبه ویژهای برای پاسخ به پرسش کاربر، نقشهای از مکان جستجو شده و قابلیت اصلاح عبارت (برای کلمات کلیدی دارای اشتباه لغوی) نیز در اختیار کاربر قرار گیرد. پنلی (موسوم به Knowledge Panel) که احتمالا هنگام جستجوی عناوین شرکتها و اشخاص مشهور در صفحات نتایج جستجوی گوگل دیدهاید از جمله دیگر بخشهایی است که برای کاربران این موتور جستجوی محبوب تدارک دیده شده و شامل اطلاعات ارزشمندی است که معمولا از وبسایتهای معتبری مانند ویکیپدیا دریافت میشود.
ممکن است محتوای این صفحات برای عبارتهای یکسانی که توسط دو کاربر جستجو شدهاند نیز با یکدیگر تفاوتهایی داشته باشد. دلیل این تفاوت آنست که اغلب موتورهای جستجو تلاش میکنند ترتیب نمایش نتایج را متناسب با فاکتورهای دیگری از جمله مکان فیزیکی کاربر و تاریخچه جستجوهای او بهینه سازی نمایند.

نتایج ارگانیک و نتایج پرداخت شده
نتایجی که در پاسخ به جستجوی کاربر ارائه میشود را میتوان به دو دسته نتایج ارگانیک و نتایج پرداخت شده (یا دارای اسپانسر) تقسیم نمود. نتایج ارگانیک (Organic results) در واقع همان نتایجی هستند که توسط الگوریتمهای موتور جستجو به صورت طبیعی تولید میشوند. کارشناسان بهینه سازی موتور جستجو با روشهای مختلف درصدد هستند تا جایگاه مناسبتری برای صفحات یک سایت در میان این نتایج به دست بیاورند. در دسته دوم نیز نتایجی قرار میگیرند که توسط یک آگهی دهنده، هزینه نمایش آنها پرداخت شده است. این نتایج که معمولا در موقعیتی بالاتر از نتایج ارگانیک نمایش داده میشوند با عبارت جستجو شده متناسب هستند و یکی از راههای مناسب برای جذب مخاطب به شمار میروند.

پیوندهای پیشنهادی تک دیک