پروژه برنده شدن در بازی پینگ پنگ اسکرچ
در این قسمت از مجموعه آموزشی اسکرچ به عنوان ششمین بخش از بازی پینگ پنگ با نحوه اضافه کردن ویژگی برنده شدن به بازی آشنا میشوید. قطعههای مورد استفاده در این پروژه عبارتند از قطعه “وقتی پرچم کلیک شد”، “پنهان شو“، “منتظر بمان تا اینکه …“، قطعه تساوی، “ظاهر شو” و “توقف …“.
این مطلب مبتنی بر مجموعه کارتهای کدنویسی اسکرچ (با اندکی تغییر) است. کارتهای اصلی این پروژه را میتوانید از طریق سایت اسکرچ دریافت کنید.
هدف پروژه
اگر بخش قبلی بازی پینگ پنگ اسکرچ را در قالب پروژه اضافه کردن ویژگی امتیاز به بازی پینگ پنگ تکمیل کرده باشید تا به اینجا با اجرای پروژه، توپ به حرکت درمیآید و هنگام برخورد با لبههای صحنه، جهت حرکت آن تغییر میکند. به علاوه با حرکت ماوس، راکت نیز به صورت افقی جابجا میشود و هنگام برخورد توپ با راکت، توپ به سمت مقابل برمیگردد و یک امتیاز به امتیاز بازیکن اضافه میشود. در عین حال در اثر برخورد توپ با خط قرمز ضمن باخت بازیکن، بازی به پایان میرسد.
در این پروژه به عنوان ششمین قسمت از بازی پینگ پنگ در ادامه قسمت قبل، ویژگی برنده شدن را به بازی اضافه میکنیم. به این ترتیب که وقتی میزان امتیاز به 5 میرسد بازیکن برنده و بازی متوقف میشود.
مراحل ساخت پروژه برنده شدن در بازی پینگ پنگ اسکرچ
از آنجایی که قرار است ساخت بازی پینگ پنگ را ادامه دهیم میتوانید به پروژه قبلی در حساب کاربری خود در اسکرچ مراجعه کنید و کار خود را روی همان پروژه ادامه دهید. اگر هم میخواهید تمرین بیشتری انجام دهید میتوانید یک پروژه جدید بسازید و مراحل پروژه قبل را تکرار کنید.
در ادامه میخواهیم یک شکلک جدید برای پیام برنده شدن به پروژه اضافه کنیم. ماوس را در بخش شکلک ها روی “دکمه شکلکی را انتخاب کنید” قرار دهید تا فهرست دکمه باز شود. از این فهرست گزینه نقاشی را انتخاب کنید.
با انجام این کار به زبانه حالتها برای نقاشی شکلک جدید منتقل میشوید. در این بخش با کمک ابزار متن، عبارت “برنده شدی” را مانند تصویر زیر بنویسید. رنگ و اندازه متن را هم به دلخواه خود تغییر دهید. (مشابه این کار را با جزئیات بیشتر در پروژه نمایش پیام هنگام تغییر مرحله در بازی تعقیب ستاره هم انجام دادیم).
حالا شکلک پیام “برنده شدی” به پروژه اضافه شده است. این شکلک را مشابه با تصویر زیر به محلی مناسب روی ناحیه صحنه جابجا کنید.
اضافه کردن قطعه های موردنیاز پروژه
حالا نوبت اضافه کردن قطعات موردنیاز به ناحیه کد شکلک است. به زبانه کد برگردید و مطمئن شوید شکلک پیام در بخش شکلکها انتخاب شده است. سپس ناحیه کد شکلک را با قطعات زیر تکمیل کنید.
میخواهیم در ابتدای اجرای بازی، پیام “برنده شدی” پنهان شود. بنابراین یک قطعه “وقتی پرچم کلیک شد” به ناحیه کد اضافه میکنیم. این قطعه را میتوانید به آسانی در دسته “رویدادها” پیدا کنید. سپس یک قطعه “پنهان شو” از دسته “ظاهر” به قطعه قبلی وصل میکنیم. به این ترتیب با اجرای پروژه، شکلک پیام پنهان میشود.
در ادامه یک قطعه “منتظر بمان تا اینکه …” از دسته “کنترل” به ناحیه کد شکلک اضافه میکنیم. این قطعه تا زمانی که یک شرط مشخص برآورده شود اجرای قطعه های بعدی شکلک را به تأخیر میاندازد. یک قطعه تساوی از دسته “عملگرها” داخل این قطعه قرار میدهیم. قطعه متغیر “امتیاز” را هم از دسته “متغیرها” مشابه با تصویر زیر در بخش اول قطعه تساوی قرار میدهیم و در بخش دوم مقدار 5 را وارد میکنیم. به این ترتیب تا زمانی که مقدار امتیاز برابر با 5 شود اجرای قطعه های بعدی در ناحیه کد این شکلک عقب میافتد.
حالا کافیست با افزودن یک قطعه “ظاهر شو” از دسته “ظاهر“، شکلک پیام را آشکار کنیم. به این ترتیب با توجه به قطعات قبلی زمانی که امتیاز بازیکن به 5 میرسد این شکلک نمایان میشود. سپس با اضافه کردن یک قطعه “توقف همه” از دسته “کنترل“، اجرای بازی را متوقف میکنیم. در تصویر زیر نمایی از ناحیه کد کامل این پروژه را مشاهده میکنید.
امتحان کنید!
روی دکمه پرچم سبز رنگ بالای ناحیه صحنه کلیک کنید. سپس با حرکت ماوس سعی کنید به وسیله راکت مانع از برخورد توپ با خط قرمز شوید و امتیاز خود را افزایش دهید تا برنده شوید. در ویدئوی زیر میتوانید نمایی از نتیجه نهایی این پروژه را مشاهده کنید.