پروژه نمایش پیام هنگام تغییر مرحله در بازی تعقیب ستاره اسکرچ
در این قسمت از مجموعه آموزشی اسکرچ با نحوه ساخت پروژه نمایش پیام هنگام تغییر مرحله در بازی تعقیب ستاره آشنا میشوید. پروژه جاری، بخش ششم و آخر از بازی تعقیب ستاره در اسکرچ است.
این مطلب مبتنی بر مجموعه کارتهای کدنویسی اسکرچ (با اندکی تغییر) است. کارتهای اصلی این پروژه را میتوانید از طریق سایت اسکرچ دریافت کنید.
هدف پروژه
اگر بخش پنجم بازی تعقیب ستاره را در قالب پروژه تغییر مرحله تکمیل کرده باشید تا به اینجا میتوانید با کمک کلیدهای پیکانی، شکلک ربات را جابجا کنید و تلاش کنید ستاره در حال حرکت را بگیرید. با هر بار برخورد شکلک ربات و ستاره همزمان با پخش صدایی کوتاه، امتیاز بازیکن یک واحد افزایش پیدا میکند. به محض رسیدن امتیاز بازیکن به عدد 10، مرحله یا پسزمینه بازی عوض میشود.
در این بخش کاری میکنیم که هنگام تغییر مرحله، پیام “تبریک! شما وارد مرحله دوم شدید” برای مدتی کوتاه ظاهر شود.
مراحل ساخت پروژه نمایش پیام هنگام تغییر مرحله در بازی تعقیب ستاره اسکرچ
از آنجایی که قرار است ساخت بازی تعقیب ستاره را ادامه دهیم میتوانید به پروژه قبلی در حساب کاربری خود در اسکرچ مراجعه کنید و کار خود را روی همان پروژه ادامه دهید. اگر هم میخواهید تمرین بیشتری انجام دهید میتوانید یک پروژه جدید بسازید و مراحل پروژه قبل را تکرار کنید.
همانطور که گفتیم میخواهیم پیام مناسبی هنگام ورود به مرحله دوم ظاهر شود. پیام موردنظر را به صورت یک شکلک جدید به پروژه اضافه میکنیم. این شکلک با کمک قطعه ها در ابتدای بازی پنهان میشود. پس از تغییر مرحله، شکلک را آشکار و لحظاتی بعد دوباره پنهان میکنیم.
نقاشی شکلک جدید برای پیام تغییر مرحله
از آنجایی که شکلک جدید با پیام موردنظر در فهرست شکلک های آماده اسکرچ وجود ندارد باید آن را خودمان ایجاد کنیم. برای این کار گزینه “نقاشی” را در بخش شکلک ها انتخاب میکنیم.
با انجام این کار شکلک جدیدی ساخته میشود و بلافاصله برای نقاشی آن به زبانه حالتها و ویرایشگر نقاشی اسکرچ هدایت میشوید. ابتدا رنگ مناسبی انتخاب کنید. سپس با کمک ابزار مستطیل، مستطیل کوچکی مشابه با تصویر زیر نقاشی کنید.
برای متن پیام، رنگ دیگری انتخاب کنید. سپس ابزار متن را انتخاب کنید و وسط مستطیل کلیک کنید. عبارت “تبریک! شما وارد مرحله دوم شدید” را تایپ کنید.
حالا در ناحیه صحنه، شکلک پیام را مشاهده میکنید. شکلک را طوری جابجا کنید که مشابه با تصویر زیر پایین ناحیه صحنه قرار بگیرد.
اضافه کردن قطعه های موردنیاز پروژه
قطعه های موردنیاز پروژه را به ناحیه کد شکلک پیام اضافه میکنیم. بنابراین به زبانه کد برگردید و مطمئن شوید شکلک پیام در بخش شکلکها انتخاب شده باشد.
میخواهیم زمانی که پروژه اجرا میشود شکلک پیام پنهان شود. بنابراین ابتدا یک قطعه از نوع “وقتی پرچم کلیک شد” به ناحیه کد شکلک پیام اضافه میکنیم. برای پنهان کردن شکلک، قطعه “پنهان شو” را از دسته “ظاهر” به قطعه قبلی در ناحیه کد وصل میکنیم.
میخواهیم وقتی مرحله عوض شد شکلک آشکار شود. تغییر مرحله همزمان با تغییر پسزمینه به تصویر Nebula رخ میدهد. بنابراین میتوانیم وقتی پس زمینه تغییر میکند شکلک پیام را آشکار کنیم.
یک قطعه “وقتی پسزمینه به … تغییر کرد” به ناحیه کد شکلک پیام اضافه میکنیم. این قطعه را میتوانید در دسته “رویدادها” پیدا کنید. فراموش نکنید گزینه Nebula را از لیست این قطعه انتخاب کنید. سپس یک قطعه “ظاهر شو” از دسته “ظاهر” به قطعه قبلی وصل میکنیم. به این ترتیب با تغییر پسزمینه، شکلک پیام ظاهر میشود.
طبیعتا نمیخواهیم این پیام پس از تغییر مرحله تا پایان روی صفحه بازی باقی بماند. بهتر است پس از دو ثانیه، پیام تغییر مرحله مجددا پنهان شود. برای ایجاد فاصله دو ثانیهای از یک قطعه “منتظر بمان … ثانیه” کمک میگیریم. این قطعه را میتوانید در دسته “کنترل” پیدا کنید. زمان انتظار را هم روی 2 ثانیه تنظیم کنید. در پایان، یک قطعه دیگر از نوع “پنهان شو” به این قطعه وصل میکنیم تا پس از گذشت 2 ثانیه، شکلک پیام پنهان شود. در تصویر زیر میتوانید نمایی از تمام قطعههای جدید اضافه شده در این پروژه را مشاهده کنید.
امتحان کنید!
حالا با کلیک روی دکمه پرچم سبز، پروژه خود را امتحان کنید. سعی کنید ستاره را بگیرید و امتیاز خود را به 10 افزایش دهید تا ضمن تغییر تصویر پس زمینه، پیام تغییر مرحله را نیز مشاهده کنید. در ویدئوی زیر میتوانید نتیجه نهایی این پروژه را مشاهده کنید.