پروژه برنده یا بازنده شدن در بازی اشیاء پنهان اسکرچ
در این قسمت از مجموعه آموزشی اسکرچ به عنوان پنجمین و آخرین بخش از پروژههای بازی اشیاء پنهان اسکرچ با نحوه اضافه کردن ویژگی برنده و بازنده شدن در این بازی آشنا میشوید.
هدف پروژه
اگر پروژه شمارش تعداد خطا در بازی اشیاء پنهان را تکمیل کرده باشید تا اینجا هنگام کلیک روی شکلک اشیاء پنهان، شکلک کمی بزرگتر میشود، پس از تغییر جلوه ناپدید میشود و یک امتیاز به تعداد امتیازهای بازیکن اضافه میشود. هر بار هم که بازیکن یک کلیک اشتباه میکند یک خطا به تعداد خطاهایش اضافه میشود.
در این قسمت به عنوان پنجمین بخش از پروژههای بازی اشیاء پنهان در اسکرچ، ویژگی برنده و بازنده شدن را به بازی اضافه میکنیم.
مراحل ساخت پروژه برنده و بازنده شدن در بازی اشیاء پنهان اسکرچ
از آنجایی که قرار است پروژه های بازی اشیاء پنهان را ادامه دهیم میتوانید به پروژه قبلی در حساب کاربری خود در اسکرچ مراجعه کنید و کار خود را روی همان پروژه ادامه دهید.
در این پروژه میخواهیم وقتی بازیکن تمام هفت شئ پنهان را پیدا کرد (یعنی امتیاز برابر 7 شد) عبارت “شما برنده شدید” روی صفحه نمایش داده شود. اگر هم تعداد خطاها به 3 رسید باید عبارت “شما باختید” روی صفحه نمایش داده شود.
اضافه کردن عبارت های برنده و بازنده به پروژه
عبارتهای “شما برنده شدید” و “شما باختید” را میتوانید با کمک قطعه هایی مثل “بگو …” نمایش دهید. اما در این پروژه میخواهیم برای جذابیت بیشتر، عبارت های برنده و بازنده را به صورت دو شکلک ایجاد کنیم.
یک شکلک جدید با انتخاب گزینه “نقاشی” از دکمه “شکلکی را انتخاب کنید” به پروژه اضافه کنید. سپس در ویرایشگر نقاشی اسکرچ با کمک ابزار مستطیل، یک مستطیل روی صفحه رسم کنید. با کمک ابزار متن هم عبارت “شما برنده شدید” را در مکان مناسب بنویسید. سعی کنید نتیجه کار مشابه با تصویر زیر شود.
به طور مشابه بک شکلک هم برای عبارت “شما باختید” بسازید.
افزودن قطعه های پروژه برنده و بازنده در بازی اشیاء پنهان اسکرچ
نوبت اضافه کردن قطعات موردنیاز به ناحیه کد شکلک هاست. قطعات زیر را به ناحیه کد شکلک های “شما برنده شدید” و “شما باختید” اضافه کنید. به این ترتیب وقتی بازی اجرا میشود شکلک عبارتها ناپدید میشوند.
حالا نوبت تغییر کد مربوط به 7 شکلک پنهان است. اگر بازیکن باخته باشد باید بازی متوقف شود. در واقع اگر تعداد خطاها کمتر از 3 باشد دستورات کلیک روی شکلک های پنهان باید اجرا شوند؛ در غیراینصورت هنگام کلیک روی شکلک نباید هیچ اتفاقی بیفتد. برای این کار قطعه های مربوط به کلیک روی شکلک را داخل یک قطعه “اگر … آنگاه” با شرط خطا کوچکتر از 3 قرار میدهیم. بعد از هر بار افزایش امتیاز هم بررسی میکنیم اگر امتیاز برابر 7 باشد پیام جدیدی به نام “برنده” را منتشر میکنیم. این تغییرات را روی کد تمام 7 شکلک پنهان اعمال میکنیم.
حالا باید کاری کنیم هنگام دریافت پیام برنده، شکلک حاوی عبارت “شما برنده شدید” ظاهر شود. این کار هم با اضافه کردن قطعات زیر به کد این شکلک انجام میشود.
در ادامه سراغ خطاها میرویم. کد مربوط به خطاها هنگام کلیک روی زمینه بازی اجرا میشود. اما اگر بازیکن برنده یا بازنده شده باشد نباید این کد اجرا شود. در واقع این کد فقط باید زمانی اجرا شود که تعداد خطاها کمتر از 3 و تعداد امتیاز کمتر از 7 باشد. وقتی تعداد خطاها هم به 3 رسید پیام جدیدی به نام “بازنده” را منتشر میکنیم.
به محض اینکه شکلک مربوط به عبارت “شما باختید” پیام “بازنده” را دریافت میکند شکلک ظاهر میشود. برای این منظور هم قطعههای زیر را به ناحیه کد این شکلک اضافه کنید.
امتحان کنید!
حالا روی پرچم سبز رنگ کلیک کنید و با پیدا کردن اشیاء پنهان سعی کنید برنده شوید.