ایمپرشن در کنسول جستجوی گوگل و جزئیات آن
ایمپرشن یا Impression در کنسول جستجوی گوگل چیست؟
ایمپرشن (Impression) یکی از مفاهیم مهم در کنسول جستجوی گوگل، سئو و … محسوب میشود. ایمپِرِشن به معنای تعداد دفعاتی است که کاربران در جستجوهای خود و سایر بخش ها (مثل خبرها) نتیجه ای مربوط به یک صفحه از سایت یا محتوای شما را مشاهده کردهاند. با توجه به این مفهوم، Impression در کنسول جستجوی گوگل یکی از معیارهای مهم به شمار میآید.
ممکن است ایمپرشن برای صفحه ای مشخص براساس یک کوئری جستجوی خاص محاسبه شود یا برای یک صفحه براساس تمام کوئری های جستجوی مرتبط و … محاسبه شود. به علاوه ایمپرشن برای دستهای از صفحات (مانند کل صفحات سایت) نیز محاسبه میشود. چنین محاسباتی میتواند به شما اطلاعات مفیدی در مورد وضعیت نمایش صفحات سایت در نتایج جستجو ارائه کند.
به عنوان مثال فرض کنید در یک روز مشخص، صفحه اصلی فروشگاه آنلاین شما (که در زمینه فروش گوشی فعالیت دارد) دارای ایمپرشن 5510 باشد. این عدد به معنای آنست که صفحه اصلی فروشگاه آنلاین شما برای کوئری های مختلف (به عنوان نمونه “خرید گوشی”، “خرید گوشی هوشمند”، “خرید موبایل” و …) در این روز مشخص 5510 مرتبه در نتایج جستجوی گوگل مشاهده شده است.
ایمپرشن در موتور جستجوی گوگل چگونه محاسبه میشود؟
مطابق مستندات گوگل، یک Impression برای یک صفحه یا نشانی مشخص زمانی شمرده میشود که آیتم مربوط به آن صفحه در صفحه فعلی نتایج جستجوی گوگل ظاهر شود. در واقع برای درنظر گرفتن یک ایمپرشن لازم نیست کاربر واقعا آیتم را مشاهده کرده باشد. حتی لازم نیست کاربر جهت مشاهده آن آیتم، صفحه نتایج را اسکرول کند. همین که یک آیتم در صفحه کنونی نتایج جستجوی گوگل قرار داشته باشد یک ایمپرشن برای آن آیتم محسوب میشود.
البته در حالت بدون صفحهبندی که کاربر برای مشاهده مابقی نتایج جستجو باید صفحه را اسکرول کند معمولا لازم است آیتم موردنظر با اسکرول کردن در محل قابل مشاهده قرار بگیرد تا یک ایمپرشن برای آن محسوب شود.
فراموش نکنید اسکرول کردن به پایین و بالا یا رفتن به صفحه بعدی و بازگشت به صفحه قبل باعث افزایش Impression در یک کوئری جستجو و یک نشست (Session) نمیشود.
دلیل اهمیت Impression چیست؟
ایمپرشن مهم است زیرا نشان میدهد صفحات سایت شما در نتایج جستجو چه پتانسیلی برای کلیک شدن داشتهاند. در واقع برای اینکه روی آیتم مربوط به یک صفحه از سایت شما در نتایج جستجو کلیک شود باید ابتدا در نتایج جستجو برای کوئری های مرتبط مشاهده شود.
اگر ایمپرشن یک صفحه یا کل صفحات یک سایت بسیار پایین باشد به معنای آنست که این صفحه یا صفحات کل سایت برای کوئری های مرتبط در موقعیت یا صفحات جستجوی دورافتاده قرار گرفته و به این ترتیب امکان مشاهده توسط کاربران کمتری را داشته است. افزایش کیفیت مطالب صفحات موردنظر و بهینه سازی برای موتورهای جستجو میتواند وضعیت حضور صفحات در نتایج جستجو را بهبود ببخشد.
آیا ایمپرشن بالا لزوما نشانه خوبی است؟
پاسخ این سوال منفی است. ایمپرشن بالا در گوگل و موتورهای جستجو همیشه هم یک نکته مثبت به حساب نمیآید. ممکن است صفحه سایت شما برای چند کوئری در بازهای کوتاه جایگاه مناسبی در نتایج جستجوی گوگل داشته باشد و به این ترتیب ایمپرشن بالایی به دست بیاورد. اما عنوان آن در مقایسه با عناوین سایر نتایج یا در کنار فاکتورهای دیگر باعث شود کاربر روی نتیجه مربوط به سایت شما کلیک نکند. بنابراین در چنین حالتی ایمپرشن بالا فایدهای برای شما نخواهد داشت.
حتی ممکن است کاربر روی یک صفحه در نتایج جستجو کلیک کند و وارد سایت شما شود. اما به دلیل محتوای نامناسب یا نامرتبط، وجود تبلیغات فراوان و … بلافاصله از سایت خارج شود. چنین وضعیتی نه تنها نتیجه مثبتی ندارد بلکه میتواند اثری منفی روی اعتبار سایت شما در نگاه کاربران و موتور جستجو داشته باشد.