پروژه شمارش تعداد خطا در بازی اشیاء پنهان اسکرچ
در این قسمت از مجموعه آموزشی اسکرچ به عنوان چهارمین بخش از پروژههای بازی اشیاء پنهان اسکرچ با نحوه شمارش تعداد خطا در این بازی آشنا میشوید.
هدف پروژه
اگر پروژه اضافه کردن ویژگی امتیاز به بازی اشیاء پنهان را تکمیل کرده باشید تا اینجا هنگام کلیک روی شکلک اشیاء پنهان، شکلک کمی بزرگتر میشود، پس از تغییر جلوه ناپدید میشود و یک امتیاز به تعداد امتیازهای بازیکن اضافه میشود.
در این قسمت به عنوان چهارمین بخش از پروژههای بازی اشیاء پنهان در اسکرچ، ویژگی خطا را به بازی اضافه میکنیم. هر بار که بازیکن یک کلیک اشتباه میکند (برای مثال روی بلندگو یا صفحه بازی کلیک میکند) یک خطا به تعداد خطاهایش اضافه میشود.
مراحل ساخت پروژه شمارش تعداد خطاها در بازی اشیاء پنهان اسکرچ
از آنجایی که قرار است پروژه های بازی اشیاء پنهان را ادامه دهیم میتوانید به پروژه قبلی در حساب کاربری خود در اسکرچ مراجعه کنید و کار خود را روی همان پروژه ادامه دهید.
اضافه کردن متغیر برای نگه داری تعداد خطاها
برای نگهداری تعداد خطاهای بازیکن و افزایش آن از یک متغیر کمک میگیریم. برای اضافه کردن متغیر جدید میتوانید ابتدا به دسته “متغیرها” در پالت قطعه ها مراجعه کنید. سپس روی دکمه “ایجاد یک متغیر” کلیک کنید و متغیری به نام “خطا” ایجاد کنید. فراموش نکنید هنگام ایجاد متغیر لازم است گزینه “برای همه شکلکها” انتخاب شده باشد. به این ترتیب متغیر توسط تمام شکلک ها قابل دسترس و قابل تغییر خواهد بود. جزئیات بیشتر در مورد متغیرها و نحوه ایجاد آنها در اسکرچ را میتوانید در پروژه اضافه کردن ویژگی امتیاز به بازی تعقیب ستاره مطالعه کنید.
اضافه کردن قطعه های موردنیاز برای شمارش تعداد خطا در بازی اشیاء پنهان اسکرچ
حالا نوبت اضافه کردن قطعات موردنیاز به ناحیه کد شکلک هاست. ابتدا یکی از شکلک های اشیاء (ترجیحا شکلک ظرف پفک) را در بخش شکلکها انتخاب کنید و یک قطعه “خطا برابر 0 شود” پس از قطعه “وقتی پرچم کلیک شد” به کد فعلی آن اضافه کنید. به این ترتیب با اجرا و شروع مجدد بازی، مقدار متغیر خطا، صفر میشود.
هر وقت بازیکن روی نقطهای غیر از محل شکلک اشیاء پنهان کلیک کند یک خطا محسوب میشود و باید یکی به تعداد خطاهایش اضافه شود. البته بخش راهنمای بازی در پایین ناحیه صحنه و شکلکهایش را نادیده میگیریم. بنابراین فقط شکلک بلندگو و ناحیه صحنه باقی میمانند که در صورت کلیک روی آنها باید مقدار متغیر “خطا” یکی اضافه شود.
برای این منظور ابتدا روی شکلک بلندگو در بخش شکلک ها کلیک کنید تا انتخاب شود. سپس قطعه های زیر را به ناحیه کد شکلک اضافه کنید:
به این ترتیب با اجرای بازی، جلوه رنگ شکلک بلندگو به حالت اولیه خود برمیگردد. با هر بار کلیک روی این شکلک، تعداد خطاها یک واحد اضافه میشود. سپس با کمک یک حلقه (قطعه تکرار کن)، دو مرتبه جلوه رنگ شکلک تغییر میکند و به حالت عادی برمیگردد. این تغییر رنگ به نوعی بازیکن را از خطایش آگاه میکند.
حالا روی آیتم صحنه در کنار بخش شکلک ها کلیک کنید تا ناحیه کد صحنه در اختیار شما قرار بگیرد.
قطعه های قبلی را در ناحیه کد صحنه هم قرار دهید. به این ترتیب با کلیک روی صحنه، جلوه رنگ تصویر صحنه مثل شکلک بلندگو تغییر میکند و یک خطا به تعداد خطاها اضافه میشود:
امتحان کنید!
حالا روی پرچم سبز رنگ کلیک کنید، اشیاء پنهان را پیدا کنید، روی آنها کلیک کنید و امتیاز بگیرید. روی شکلک بلندگو و بخشهای دیگر صحنه هم کلیک کنید و مطمئن شوید به تعداد خطاها اضافه میشود. در ویدئوی زیر هم میتوانید نمایی از نتیجه نهایی این پروژه را مشاهده کنید.