پروژه پخش صدای تصادفی یک ساز در اسکرچ
در این قسمت از مجموعه آموزشی اسکرچ با نحوه ساخت پروژه پخش صدای تصادفی یک ساز در اسکرچ آشنا میشوید. قطعههای مورد استفاده در این پروژه عبارتند از قطعه “وقتی کلید … فشرده شد”، “شروع صدای …“، “انتخاب تصادفی بین … تا …” و “تغییر جلوهی … به اندازه … تا“.
این مطلب مبتنی بر مجموعه کارتهای کدنویسی اسکرچ (با اندکی تغییر) است. کارتهای اصلی این پروژه را میتوانید از طریق سایت اسکرچ دریافت کنید.
هدف پروژه
در این پروژه، شکلک یک ساز را همراه با یک پسزمینه مناسب به پروژه اضافه میکنیم. هدف پروژه اینست که با هر بار فشردن کلید فاصله ضمن پخش تصادفی یکی از صداهای ساز، رنگ آن هم تغییر کند.
مراحل ساخت پروژه پخش صدای تصادفی یک ساز در اسکرچ
پروژه جدیدی بسازید و نام مناسبی برای آن انتخاب کنید. شکلک گربه اسکرچ که به صورت پیشفرض در پروژه قرار دارد را با کلیک روی آیکن سطل زباله حذف کنید. سپس مشابه با قسمتهای گذشته، شکلک یک ساز (مانند گیتار Guitar) و یک پس زمینه مناسب (مانند Beach Malibu) را به پروژه اضافه کنید.
برای اینکه یک صدای تصادفی از میان صداهای ساز را برای پخش انتخاب کنیم لازم است ابتدا تعداد کل صداهای ساز را پیدا کنیم. بنابراین ابتدا مطمئن شوید شکلک ساز در بخش شکلکها انتخاب شده است. سپس به زبانه صداها بروید و تعداد صداهایی که برای شکلک ساز در پروژه وجود دارد را به خاطر بسپارید.

اضافه کردن قطعه های موردنیاز پروژه
حالا نوبت اضافه کردن قطعات موردنیاز به ناحیه کد شکلک است. به زبانه کد برگردید و مطمئن شوید شکلک ساز در بخش شکلکها انتخاب شده است. سپس قطعات زیر را به ترتیب در ناحیه کد شکلک قرار دهید.
میخواهیم وقتی کلید فاصله فشرده شد صدای ساز پخش شود. بنابراین ابتدا یک قطعه “وقتی کلید … فشرده شد” از دسته “رویدادها” به ناحیه کد شکلک اضافه میکنیم و از لیست قطعه، کلید فاصله را انتخاب میکنیم.
سپس برای پخش صدای ساز، یک قطعه “شروع صدای …“ از دسته “صدا” به قطعه قبلی وصل میکنیم. با این تفاوت که در این پروژه به جای انتخاب یک صدای ثابت از لیست قطعه، از یک قطعه “انتخاب تصادفی بین … تا …” کمک میگیریم. این قطعه در دسته “عملگرها” قرار دارد و یک عدد تصادفی بین دو عدد دلخواه را انتخاب میکند. کافیست قطعه “انتخاب تصادفی بین … تا …” را مشابه با تصویر زیر داخل قطعه “شروع صدای …“ قرار دهید و عدد دوم قطعه را روی 8 (تعداد کل صداهای ساز) تنظیم کنید (اگر در مرحله اول، ساز دیگری را به پروژه اضافه کردید این عدد را برابر با تعداد صداهای همان ساز قرار دهید). به این ترتیب براساس شماره تصادفی انتخابی (بین 1 تا 8)، یکی از صداهای ساز پخش میشود.
در ادامه برای تغییر رنگ ساز، یک قطعه “تغییر جلوهی … به اندازه … تا” به قطعه های قبلی وصل میکنیم. سپس گزینه رنگ را برای قسمت اول قطعه انتخاب میکنیم و میزان تغییر آن را هم روی عدد 25 تنظیم میکنیم. در تصویر زیر میتوانید ناحیه کد کامل این پروژه را مشاهده کنید.
امتحان کنید!
کلید فاصله را فشار دهید تا نتیجه کارتان را مشاهده کنید. با فشردن پشت سر هم این کلید یک موسیقی جذاب و تصادفی بسازید! در ویدئوی زیر هم میتوانید نمایی از نتیجه نهایی این پروژه را مشاهده کنید.