پیج رنک PageRank
پیج رنک یا PageRank چیست؟
پیج رنک (PageRank به اختصار PR) از جمله مشهورترین و نخستین الگوریتمهایی است که توسط موتور جستجوی گوگل برای رتبه بندی وبسایت ها و تعیین میزان اهمیت صفحات وب مورد استفاده قرار میگیرد.
PageRank یک الگوریتم تحلیل پیوند به شمار میرود. این الگوریتم براساس تعداد پیوندهایی که از سوی سایتی دیگر به یک صفحه وب ارجاع داده میشود (پیوندهای ورودی) و همچنین کیفیت آنها میزان اهمیت یک صفحه وب یا وبسایت را تخمین میزند. به عبارت بهتر، PageRank تصور میکند وبسایتهایی که تعداد پیوندهای بیشتری به سمت آنها ایجاد شده باشد دارای محبوبیت بیشتری هستند. این محبوبیت به پیج رنک صفحاتی که حاوی پیوند ورودی هستند نیز وابسته است به این معنا که صفحهای با پیوندهای ورودی از چندین صفحه با PageRank بالا، رتبه بالاتری در صفحات نتایج جستجوی گوگل از آن خود خواهد کرد.
امتیازی که توسط PageRank برای هر وبسایت تعیین میشود عددی صحیح بین 0 تا 10 میباشد. هرچند هنوز هم وبسایتهایی وجود دارند که میزان پیج رنک گوگل را در اختیار کاربران خود قرار میدهند اما شرکت گوگل به طور رسمی از نوامبر سال 2013 هیچ بروزرسانی جدیدی برای این معیار ارائه نکرده است و عملا از انتشار عمومی PageRank ها خودداری میکند. از همین رو امروزه این معیار از اهمیت چندانی در تعیین محبوبیت یک سایت برخوردار نیست اما همچنان پیوندهای ورودی و محتوای صفحات از جمله مهمترین فاکتورها در تعیین رتبه یک وبسایت محسوب میشوند.
توجه داشته باشید موقعیت یک صفحه وب در نتایج جستجوی گوگل تنها وابسته به پیج رنک آن نمیباشد و به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که در مباحث بهینه سازی موتور جستجو (SEO) میبایست مدنظر گرفته شوند.
