فریمیوم Freemium
فریمیوم یا Freemium چیست؟
فریمیوم (Freemium) نوعی استراتژی تجاری است که در آن سرویس یا محصولی (نظیر یک نرم افزار، بازی یا سرویس تحت وب) در ابتدا به صورت رایگان عرضه میشود اما برای استفاده از ویژگیها و قابلیتهای بیشتر باید وجه مورد نیاز آن پرداخت شود. جالب است بدانید این اصطلاح از ترکیب دو واژه Free (به معنای رایگان) و Premium (به معنای مبلغ اضافه) شکل گرفته است.
ممکن است محدودیت اعمال شده در رابطه با ویژگیهای تخصصی یک نرم افزار، میزان و نحوه پشتیبانی، حجم فضای در دسترس در یک سرویس ابری و … باشد. در مورد بازیهای رایانهای که از این استراتژی استفاده میکنند، معمولا مراحل ابتدایی بازی به صورت رایگان در اختیار بازیکن قرار میگیرد و برای ورود به مراحل پیچیدهتر یا استفاده از ابزارهایی که پیشرفت در بازی را تسریع میکنند باید مبلغی پرداخت شود (به عنوان مثال برای خرید آیتمهای مجازی که به دست آوردن آنها در حالت عادی معمولا ناممکن یا زمانبر میباشد). بازی های Free to Play معمولا بر پایه همین مدل عرضه میشوند.
اتخاذ چنین استراتژی هایی در توزیع گسترده و افزایش محبوبیت محصول میان مخاطبین از اهمیت بالایی برخوردار است. معمولا مخاطبین پس از دیدن بخشی از محصول (که به صورت رایگان در اختیارشان قرار گرفته و مطابق میلشان بوده است) تمایل بیشتری به صرف هزینه برای آن محصول خواهند داشت تا اینکه محصولی را صرفا به دلیل توصیفها و ویژگیها یا تصاویر مربوط به محیط آن خریداری کنند در حالی که تاکنون هیچ تجربهای در مورد آن نداشتهاند. لذا در سالهای اخیر، بسیاری از محصولات نرم افزاری و بازیهای ویدیویی مبتنی بر این سیاست عرضه شدهاند. حتی فروشگاههای اپلیکیشن نیز عموما از گزینهای موسوم به پرداخت درون – برنامه ای (In-app Purchase) پشتیبانی میکنند که در راستای همین سیاست قرار میگیرد.
در برخی استراتژیهای تجاری ممکن است در ابتدا کاربر به تمام ویژگیهای یک نرم افزار یا سرویس دسترسی داشته باشد، آنها را برای مدتی تست کند و پس از اتمام این دوره زمانی، به نسخه رایگان با ویژگیهای محدود تبدیل شود. حتی ممکن است نسخه رایگان محصول به صورت منبع باز منتشر شده باشد (طبیعتا سورس کد مربوط به ویژگیهای تجاری محصول در اختیار عموم قرار نمیگیرد).
پیوندهای پیشنهادی تک دیک