تک دیک

واژه نامه و مجله آموزشی کامپیوتر و فناوری

شبکه تحویل محتوا Content Delivery Network – CDN

شبکه تحویل محتوا یا Content Delivery Network – CDN چیست؟

شبکه تحویل محتوا (Content Delivery Network به اختصار CDN) شبکه ای از پروکسی سرورها و مراکز داده‌ای است که در نقاط مختلف جغرافیایی توزیع شده‌اند. هدف از CDN ها توزیع سرویس در مکان‌های مختلف متناسب با کاربران است تا کارایی و دسترسی به سرویس افزایش یابد. گفتنی است به این شبکه ها، شبکه توزیع محتوا (Content Distribution Network) نیز گفته می‌شود.

امروزه CDN ها محتواهای مختلفی را روی اینترنت عرضه می‌کنند؛ از تصاویر و اسکریپت ها گرفته تا فایل‌های قابل دانلود اسناد و نرم افزارها و حتی محتوای چندرسانه ای پخش زنده، شبکه های اجتماعی و … برای فراهم آوردن امکان دسترسی آسانتر و سریعتر می‌توانند روی CDN ها نگهداری شوند. محتوای سایت های بزرگ و منابعی که به صورت گسترده و در نقاط مختلف جهان مورد نیاز مخاطبان است از جمله بهترین گزینه‌ها برای قرار گرفتن روی این نوع شبکه ها به شمار می‌روند.

گره‌های ارائه دهنده سرویس در CDN معمولا در مکان‌های مختلفی قرار می‌گیرند و به این ترتیب علاوه بر کاهش هزینه‌های مربوط به پهنای باند، زمان ارائه سرویس نیز کاهش یافته و درنتیجه سرعت دسترسی به محتوا در نقاط مختلف نیز افزایش می‌یابد. درخواست برای محتواهایی که روی CDN نگهداری می‌شود معمولا براساس یک الگوریتم به گره‌هایی محول می‌شود که به مکان کلاینت (درخواست کننده) نزدیک‌تر باشد. در این حالت هر گره دارای یک محدوده پوششی (نظیر یک قاره یا منطقه جغرافیایی) مشخص می‌باشد و هر درخواست نیز بسته به مبدأ خود (که در محدوده پوشش کدام گره قرار می‌گیرد) توسط گره مناسب پاسخ داده می‌شود. در برخی موارد نیز وجوه دیگری نظیر کارایی و دسترس پذیری سرور یا هزینه و … در تعیین گره انتخابی مورد توجه قرار می‌گیرد.

CDN ها برای بهینه سازی توزیع محتوا از روش‌های مختلفی بهره می‌برند. وب کش ها (Web Cache) محتواهای متداول و پر درخواست کاربران را نگه‌داری می‌کنند و به این ترتیب میزان بار روی سرور اصلی و مصرف پهنای باند را کاهش می‌دهند و سرعت لود صفحات نیز افزایش می‌یابد. در روش‌های توازن بار سرور (Server Load Balancing)، ترافیک دریافتی روی سوئیچ میان سرورهای اصلی تقسیم می‌شود.

در شبکه‌های تحویل محتوای همتا به همتا (Peer to Peer) علاوه بر این که کلاینت ها از منابع استفاده می‌کنند فراهم کننده منابع نیز هستند. طبیعتا در این CDN ها هرچه تعداد کاربران بیشتر باشند کیفیت سرویس بالاتر می‌رود و از سوی دیگر راه اندازی سرویس برای توزیع کننده نیز بسیار کم هزینه‌تر خواهد بود. ممکن است صاحبان محتوا برای ارائه بهتر خدمات به جای استفاده از CDN های مرسوم، اقدام به راه اندازی شبکه تحویل محتوای اختصاصی (Private CDN) نمایند.

در برخی از ارائه دهندگان CDN مفهوم توزیع محتوا با تأمین موارد امنیتی نظیر جلوگیری از حملات منع سرویس ترکیب شده است. از جمله مشهورترین شبکه های تحویل محتوا می‌توان به Google Cloud CDN، Cloudflare، MaxCDN و Akamai اشاره نمود.

شبکه تحویل محتوا Content Delivery Network - CDN
توزیع با کمک یک سرور (سمت چپ) در مقایسه با توزیع با کمک شبکه تحویل محتوا (سمت راست)

پیوندهای پیشنهادی تک دیک

لینک واژه در ویکیپدیا

امیرحسین شهسواری

عاشق دنیای رایانه و فناوری به خصوص برنامه نویسی هستم؛ یادگرفتن و البته یاد دادن چیزای جالبی که یاد گرفتم باعث خوشحالیم میشه و از اولویت‌های اصلی زندگیم به حساب میاد. از مدیریت و نوشتن در تک دیک هم واقعا لذت می‌برم :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *