تک دیک

واژه نامه و مجله آموزشی کامپیوتر و فناوری

پروژه توپ بازی دو نفره در اسکرچ

در این قسمت از مجموعه آموزشی اسکرچ با نحوه ساخت پروژه توپ بازی دو نفره در اسکرچ آشنا می‌شوید.

هدف پروژه

اگر بخش قبلی پروژه‌های ورزش را در قالب پروژه شوت کردن توپ تکمیل کرده باشید شکلک بازیکن پس از نرمش به سمت دروازه حرکت می‌کند. سپس توپی که از بالا وارد صحنه می‌شود را شوت می‌کند.

در چهارمین قسمت از مجموعه پروژه‌های ورزش در اسکرچ، یک شکلک بازیکن دیگر به پروژه اضافه می‌کنیم و کاری می‌کنیم که با شوت‌های پی‌در‌پی به نظر بیاید این دو بازیکن با هم توپ بازی می‌کنند.

مراحل ساخت پروژه توپ بازی دو نفره در اسکرچ

از آنجایی که قرار است پروژه های ورزش را ادامه دهیم می‌توانید به پروژه قبلی در حساب کاربری خود در اسکرچ مراجعه کنید و کار خود را روی همان پروژه ادامه دهید. سپس مشابه با قسمت‌های گذشته، شکلک یک دختر ورزشکار (با نام Jordyn) را به پروژه اضافه کنید. در تصویر زیر نمایی از این شکلک جدید را روی ناحیه صحنه مشاهده می‌کنید. این شکلک را به محل مناسبی مشابه با تصویر جابجا کنید.

شکلک دختر بازیکن روی ناحیه صحنه در اسکرچ
شکلک دختر بازیکن روی ناحیه صحنه در اسکرچ

حالا مطمئن شوید شکلک Jordyn در بخش شکلک‌ها انتخاب شده است. سپس به زبانه حالت‌ها بروید. برای حالت اول شکلک (یعنی jordyn-a) روی دکمه قرینه عمودی کلیک کنید تا جهت شکلک  به سمت پسر ورزشکار تغییر کند. همین کار را برای حالت های دیگر شکلک انجام دهید. کافیست هر حالت را انتخاب کنید و روی دکمه قرینه عمودی کلیک کنید.

اضافه کردن قطعه های موردنیاز برای توپ بازی دو نفره در اسکرچ

مطمئن شوید شکلک دختر بازیکن یا Jordyn در بخش شکلک‌ها انتخاب شده است. سپس به زبانه کد بروید و قطعه‌های زیر را به ناحیه کد این شکلک اضافه کنید. به این ترتیب شکلک هنگام اجرای پروژه به حالت jordyn-d تغییر حالت پیدا می‌کند.

تغییر حالت شکلک دختر بازیکن در ابتدای اجرای پروژه

حالا شکلک پسر بازیکن یا Ben را در بخش شکلک ها انتخاب کنید. پس از قطعه‌های مربوط به تغییر حالت‌های بازیکن (برای شوت کردن توپ)، دو قطعه مشابه با تصویر زیر اضافه می‌کنیم. به این ترتیب پس از شوت کردن توپ، شکلک پسر بازیکن به حالت ایستاده روی دو پا تغییر می‌کند.

تغییر حالت پسر بازیکن به ایستاده روی دو پا پس از شوت کردن توپ

در ادامه، شکلک توپ یا Soccer Ball را در بخش شکلک ها انتخاب کنید. پس از قطعه های مربوط به حرکت توپ بعد از شوت، یک قطعه پخش سراسری با پیام جدید “آماده برای شوت کردن توسط دختر” اضافه کنید. به این ترتیب شکلک دختر بازیکن با دریافت این پیام متوجه می‌شود باید توپ را شوت کند.

پخش پیام آماده برای شوت کردن توسط دختر

شوت کردن توپ توسط دختر بازیکن

دوباره به ناحیه کد شکلک دختر بازیکن برگردید و قطعه‌های زیر را به آن اضافه کنید. به این ترتیب مشابه با پسر بازیکن، پس از دریافت پیام “آماده برای شوت کردن توسط دختر” حالت‌های شکلک دختر نیز برای شوت کردن توپ تغییر می‌کند. توجه کنید که پس از تغییر حالت دوم، یک پیام جدید با عبارت “شوت شو به طرف پسر” منتشر می‌شود. وقتی این پیام توسط شکلک توپ دریافت می‌شود توپ به سمت پسر بازیکن حرکت می‌کند.

شوت کردن توپ توسط شکلک دختر بازیکن در اسکرچ

به ناحیه کد شکلک توپ برگردید و قطعه‌های زیر را به آن اضافه کنید. به این ترتیب توپ با دریافت پیام “شوت شو به طرف پسر” به سمت شکلک پسر بازیکن حرکت می‌کند. در پایان، پیام “آماده برای شوت کردن” منتشر می‌شود. (این پیام قبلا ایجاد شده و نیازی به ایجاد پیام جدید ندارید). وقتی این پیام توسط پسر بازیکن دریافت می‌شود مراحل شوت کردن توپ را تکرار می‌کند.

حرکت توپ به سمت پسر بازیکن پس از شوت شدن توسط دختر بازیکن در اسکرچ

از آنجایی که در قسمت قبل، قطعه های مربوط به شوت کردن توپ توسط پسر بازیکن و حرکت توپ را اضافه کردیم لازم نیست قطعه دیگری اضافه کنیم.

مروری روی پیام های کل پروژه

تا اینجا پنج پیام به صورت زیر به پروژه اضافه شده است:

  • پیام “آماده برای آمدن توپ”: وقتی این پیام توسط شکلک توپ دریافت می‌شود توپ ظاهر می‌شود و به جلوی پای پسر بازیکن حرکت می‌کند.
  • پیام “آماده برای شوت کردن”: وقتی این پیام توسط شکلک پسر بازیکن دریافت می‌شود توپ را شوت می‌کند.
  • پیام “شوت شو”: وقتی این پیام توسط شکلک توپ دریافت می‌شود توپ به سمت دختر بازیکن حرکت می‌کند.
  • پیام “آماده برای شوت کردن توسط دختر”: وقتی این پیام توسط شکلک دختر بازیکن دریافت می‌شود توپ را شوت می‌کند.
  • پیام “شوت شو به طرف پسر”: وقتی این پیام توسط شکلک توپ دریافت می‌شود توپ به سمت پسر بازیکن حرکت می کند.

امتحان کنید!

حالا روی پرچم سبز رنگ کلیک کنید و شاهد نرمش پسر بازیکن، حرکت به سمت دروازه و توپ بازی دونفره بازیکن‌ها باشید. این توپ بازی تا زمانی که پروژه را متوقف نکنید ادامه پیدا می‌کند. در ویدئوی زیر هم می‌توانید نمایی از نتیجه نهایی این پروژه را مشاهده کنید.

امیرحسین شهسواری

عاشق دنیای رایانه و فناوری به خصوص برنامه نویسی هستم؛ یادگرفتن و البته یاد دادن چیزای جالبی که یاد گرفتم باعث خوشحالیم میشه و از اولویت‌های اصلی زندگیم به حساب میاد. از مدیریت و نوشتن در تک دیک هم واقعا لذت می‌برم :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *