تک دیک

واژه نامه و مجله آموزشی کامپیوتر و فناوری

پروژه شوت کردن توپ در اسکرچ

در این قسمت از مجموعه آموزشی اسکرچ با نحوه ساخت پروژه شوت کردن توپ در اسکرچ آشنا می‌شوید.

هدف پروژه

اگر بخش قبلی پروژه‌های ورزش را در قالب حرکت بازیکن به سمت دروازه تکمیل کرده باشید در ابتدا با تغییر حالت‌های بازیکن کاری کردیم که گویا بازیکن در حال نرمش است. سپس بازیکن را به سمت دروازه حرکت دادیم.

در سومین قسمت از مجموعه پروژه‌های ورزش در اسکرچ، یک شکلک توپ فوتبال به پروژه اضافه می‌کنیم و کاری می‌کنیم که به نظر بیاید بازیکن آن را شوت می‌کند.

مراحل ساخت پروژه شوت کردن توپ در اسکرچ

از آنجایی که قرار است پروژه های ورزش را ادامه دهیم می‌توانید به پروژه قبلی در حساب کاربری خود در اسکرچ مراجعه کنید و کار خود را روی همان پروژه ادامه دهید.

سپس مشابه با پروژه های گذشته، یک شکلک توپ فوتبال (به نام Soccer Ball) از میان شکلک‌های آماده اسکرچ به پروژه اضافه می‌کنیم. در تصویر زیر نمایی از این توپ را روی ناحیه صحنه مشاهده می‌کنید.

شکلک توپ روی ناحیه صحنه اسکرچ

اضافه کردن قطعه های موردنیاز برای شوت کردن توپ در اسکرچ

مطمئن شوید شکلک پسرک بازیکن یا Ben در بخش شکلک‌ها انتخاب شده است. سپس یک قطعه جدید از نوع “پخش سراسری …” به انتهای قطعه های موجود در ناحیه کد شکلک اضافه می‌کنیم. با کمک این قطعه، پیام جدیدی را با عبارت “آماده برای آمدن توپ” برای تمام شکلک ها پخش می‌کنیم. این قطعه را می‌توانید به صورت پررنگ در تصویر زیر مشاهده کنید. از این پیام برای برقراری ارتباط بین شکلک توپ و بازیکن استفاده می‌کنیم. به این ترتیب می‌توانیم در زمان مناسب در ناحیه کد شکلک توپ، عمل مناسب را انجام دهیم.

بخشی از ناحیه کد شکلک بازیکن در پروژه شوت کردن توپ در اسکرچ

حالا شکلک توپ فوتبال یا Soccer Ball را در بخش شکلک ها انتخاب می‌کنیم. با کمک یک قطعه “وقتی پرچم کلیک شد” و “پنهان شو” کاری می‌کنیم که در ابتدای اجرای پروژه، شکلک توپ پنهان شود. در عین حال با کمک یک قطعه “برو به …” توپ را به نقطه‌ای بالای صفحه منتقل می‌کنیم. چرا که می‌خواهیم توپ در زمان مناسب از بالای صفحه وارد زمین شود.

پنهان کردن و انتقال توپ به محل مناسب در ابتدای اجرای پروژه شوت کردن توپ در اسکرچ

ظاهر شدن توپ و رفتن به جلوی پای بازیکن

در ادامه می‌خواهیم زمانی که پیام “آماده برای آمدن توپ” توسط شکلک توپ دریافت می‌شود، توپ ظاهر شود و به جلوی پای بازیکن سر بخورد. پس از اینکه توپ به جلوی پای بازیکن رسید زمان شوت کردن آن فرا می‌رسد. بنابراین لازم است یک پیام هم با عبارت “آماده برای شوت کردن” پخش کنیم. به این ترتیب وقتی شکلک بازیکن این پیام را دریافت می‌کند می‌تواند عمل مناسب (یعنی شوت کردن) را انجام دهد. این کار با کمک چهار قطعه پررنگ در تصویر زیر انجام می‌شود.

قطعات ظاهر شدن شکلک توپ و حرکت به جلوی پای بازیکن در پروژه شوت کردن توپ در اسکرچ

شوت کردن توپ

به ناحیه کد شکلک بازیکن یا Ben می‌رویم. سپس با اضافه کردن قطعه های زیر به ناحیه کد شکلک کاری می‌کنیم که وقتی پیام “آماده برای شوت کردن” را دریافت می‌کند با دو تغییر حالت به نظر بیاید توپ را شوت می‌کند. همچنین یک پیام هم با عبارت “شوت شو” پخش می‌کنیم. پنج قطعه جدید در تصویر زیر این کار را انجام می‌دهند.

عمل شوت توسط شکلک بازیکن در پروژه شوت کردن توپ

دوباره به ناحیه کد شکلک توپ یا Soccer Ball برمی‌گردیم. حالا نوبت آنست که وقتی شکلک توپ، پیام “شوت شو” را دریافت می‌کند به سمت جلو حرکت کند. این کار هم با کمک دو قطعه جدید در ناحیه کد شکلک توپ (مشابه با تصویر زیر) انجام می‌شود.

حرکت توپ به سمت جلو هنگام شوت کردن توپ

امتحان کنید!

حالا روی پرچم سبز رنگ کلیک کنید و شاهد نرمش بازیکن، حرکت به سمت دروازه و شوت کردن توپ باشید. در ویدئوی زیر هم می‌توانید نمایی از نتیجه نهایی این پروژه را مشاهده کنید.

امیرحسین شهسواری

عاشق دنیای رایانه و فناوری به خصوص برنامه نویسی هستم؛ یادگرفتن و البته یاد دادن چیزای جالبی که یاد گرفتم باعث خوشحالیم میشه و از اولویت‌های اصلی زندگیم به حساب میاد. از مدیریت و نوشتن در تک دیک هم واقعا لذت می‌برم :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *