تک دیک

واژه نامه و مجله آموزشی کامپیوتر و فناوری

آیا در فرایند بازاریابی برای کسب و کارمان باید استراتژی داشته باشیم؟

عده‌ای از افراد که می‌خواهند بازاریابی کرده و کسب وکار خود را رونق دهند، برای کار خود استراتژی ندارند. آن‌ها صرفاً می‌گویند که می‌خواهند یک تبلیغ یا فعالیتی را انجام دهند تا درآمد بیشتری کسب کنند.

ابتدا باید بگوییم که هیچ کاری (دقت کنید – هیچ کاری) بدون داشتن استراتژی و برنامه به نتیجه نمی‌رسد. این موضوع از فعالیت های مجازی و کسب وکار بازاریابی نیز به دور نیست. دیده شده است افراد بدون داشتن یک استراتژی درست و برنامه ریزی صحیح، هزینه زیادی را متقبل شده و در نهایت نتیجه دلخواه خود را ندیده‌اند و یا حتی در کار خود به ضرر رسیده‌اند. همه این‌ها از نداشتن یک برنامه و استراتژی مناسب ناشی می‌شود.

استراتژی بازاریابی چیست؟

در قدم اول ببینیم که اصلا استراتژی بازاریابی چیست؟ در دنیا استراتژی به معناهای مختلفی بیان شده است. یکی از تعریف ها این است که کاری را با منابع کم بتوانیم به نتیجه بالایی برسانیم. در تعبیر دیگر استراتژی به چیدن عوامل و لوازم مورد نیاز برای رسیدن به هدف و موفقیت در آن گفته می‌شود.

اما این استراتژی در فرآیند بازاریابی به چه صورت است؟

استراتژی بازاریابی به برنامه ریزی و چیدن مسیری جهت جذب مخاطب و افزایش فروش و ارائه خدمات و به دنبال آن کسب درآمد بیشتر گفته می‌شود.

بخش های مختلف استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی برای کسب وکارها دارای سه بخش مختلف است. این بخش ها شامل بخش بندی، هدف گیری و جایگاه یابی می‌باشد.

مخفف این سه کلمه با نام stp معروف است. حال ببینیم هرکدام از این بخش‌ها چه مفاهیمی را دربردارند؟

بخش 1 – بخش بندی بازار

در این قسمت، شما باید جامعه هدف خود و مشتریان‌تان را به خوبی بشناسید و یک دید کامل نسبت به بازار داشته باشید. حال چگونه باید بازار را بخش بندی کنیم یا آن را بشناسیم؟

در ابتدا عواملی مانند سن، جنسیت، شغل، درآمد و … را برای افراد دسته بندی کنید. در دسته بندی دیگر می‌توانیم بر اساس موقعیت جغرافیایی، جامعه هدف خود را جدا کنیم. علاوه براین می‌توان براساس فاکتورهایی مانند شخصیت و اعتقادات یا عواملی مانند عادات و انگیزه ها مشتریان جامعه هدف را جدا کنیم.

بخش 2 – هدف گیری

پس از آن که توانستیم بازار خود را بخش بندی کنیم به بخش هدف گیری می‌رسیم. در بخش هدف گیری، آن قسمت از بخش بندی بازار که برای شغل خود و تبلیغ ما مناسب‌تر است را انتخاب می‌کنیم. برای این انتخاب باید فاکتورهایی مانند پتانسیل رشد، میزان دسترسی به مشتری، میزان رقابت و … را بررسی کرد. دقت کنید که نباید بازار شما بسیار بزرگ باشد. انتخاب یک بازار بزرگ نشانه موفقیت نیست بلکه بازار و بخش انتخابی باید به گونه‌ای باشد که تیم شما پتانسیل پاسخ‌گویی به آن را داشته باشد. همچنین رقابت حریفان در بازار انتخابی باید کمتر باشد؛ زیرا در این صورت شانس موفقیت شما بیشتر می‌شود.

بخش 3 – جایگاه یابی

بعد از این دو بخش، به بخش جایگاه یابی می‌رسیم که مهم‌ترین مبحث در بازاریابی کسب وکارها است. در این بخش شما باید کالای خود یا برند خود را در دید مخاطب و ذهن وی جاودان سازید. برای این کار می‌توانید از یک نماد خاص یا یک جمله متفاوت و مخصوص به خود و … استفاده کنید.

آیا در فرایند بازاریابی برای کسب و کارمان باید استراتژی داشته باشیم؟

عناصر کلیدی برای تحلیل کسب و کار در استراتژی بازاریابی

شش عنصر کلیدی وجود دارد که شما با توجه به این عناصر می‌توانید یک استراتژی خوب برای کسب و کار خود داشته باشید.

مشتریان

مورد اول مشتریان می‌باشد. عادت ها و تصمیمات مشتری برای صاحبان کسب و کارها بسیار حایز اهمیت است. زیرا این تصمیمات است که کسب و کارها را سوق می‌دهد. شما باید مشتریان خود را به عنوان نقطه شروع هر استراتژی در نظر گرفته و طبق آن به سمت جلو پیش بروید. همان طور که گفته شد سه بخش قبلی یعنی بخش بندی، هدف گیری و موقعیت یابی را در آن لحاظ کنید.

شرکت

در مرحله بعد، شرکت مهم است. این که نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید. سعی کنید نقاط قوت را قوی نگه داشته و برای برطرف کردن نقاط ضعف تلاش کنید. برای داشتن یک استراتژی خوب شرکت شما باید تجزیه و تحلیل داخلی و خارجی انجام دهد تا به تصمیمات درستی برسد.

رقابت

برای موفقیت در رقابت با هم صنفان خود، از فعالیت های تبلیغاتی و بازاریابی استفاده کنید تا مخاطب بیشتری به خود جذب کنید.

محیط سیاسی و تکنولوژی

مورد بعدی محیط سیاسی و تکنولوژی می‌باشد. سیاست یک کشور بر روی تصمیمات افراد آن تاثیرگذار است. حتما این سیاست را در استراتژی های بازاریابی خود لحاظ کنید. محیط تکنولوژیک نیز بسیار مهم است. این که مخاطبتان بیشتر در چه محیطی فعالیت می‌کند نقش بسزایی در برنامه ریزی های شما دارد.

محیط اجتماعی

مسئله بعدی محیط اجتماعی است. هر جامعه با توجه به فرهنگ و سنتی که دارد دارای یک سری آداب و رسوم و تصمیم‌گیری‌های از پیش نهفته می‌باشد. در هر جامعه‌ای که می‌خواهید تبلیغات و بازاریابی کنید، حتما محیط آن جامعه را در نظر بگیرید.

اقتصاد

در نهایت می‌رسیم به بخش اقتصادی. خدمات شما باید متناسب با وضعیت اقتصادی مشتریان و مخاطبین‌تان باشد. در صورتی که کالاهای شما بیش از حد توان مشتری گران باشد، عملاً خریدی از شما انجام نمی‌گیرد. پس سعی کنید کیفیت و قیمت کالاها و محصولات خود را در حد توان مشتریان خود نگه دارید تا در این صورت فروش بالا و درآمد بهتری داشته باشید.

https://mahdiaraqi.com/business-articles

آیا در فرایند بازاریابی برای کسب و کارمان باید استراتژی داشته باشیم؟

جمع بندی

ما در این متن سعی داشتیم تا استراتژی های بازاریابی را به شما بگوییم. همانطور که گفتیم بدون داشتن استراتژی درست، هیچ تصمیم و حرکتی به هدف نهایی خود نمی‌رسد. با توجه به موارد گفته شده برای بازاریابی خود برنامه ریزی کرده و سعی کنید تمامی موارد را در نظر بگیرید تا به یک نتیجه بسیار عالی برسید. همچنین برای اطلاعات کامل در زمینه بازاریابی و موفقیت در دنیای مجازی، می‌توانید از خدمات و اطلاعات سایت سئودمو استفاده کنید.

سایت منبع

مطلبی که در این صفحه مطالعه کردید صرفا یک رپورتاژ آگهی است و تمام محتوای آن توسط سفارش دهنده آگهی تهیه شده است. تک دیک هیچ‌گونه مسئولیتی پیرامون این مطلب و محتوای صفحاتی که به آن‌ها در این مطلب لینک داده شده است یا خدمات مرتبط با آن‌ها بر عهده نمی‌گیرد.

2 thoughts on “آیا در فرایند بازاریابی برای کسب و کارمان باید استراتژی داشته باشیم؟

  • آموزش پرورش قارچ

    خوب استراتژیمون چطوری باید باشه؟؟؟
    خودمون هم میدونیم باید داشته باشیم

    پاسخ دادن
    • امیرحسین شهسواری

      سلام؛ آموزش پرورش قارچ عزیز، این مطلب توسط سفارش دهنده آگهی آماده شده و اگر قبل از گذاشتن کامنت تبلیغاتی تون مطلب رو مطالعه می فرمودین مشاهده می کردین که مطالبی هم در رابطه با پرسش شما مطرح کرده.

      پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *