پروژه پریدن در بازی پرش از روی موانع اسکرچ
در این قسمت از مجموعه آموزشی اسکرچ به عنوان اولین بخش از بازی پرش از روی موانع با نحوه پریدن شکلک آشنا میشوید. قطعههای مورد استفاده در این پروژه عبارتند از قطعه “وقتی کلید … فشرده شد“، “تکرار کن …” و “تغییر y به اندازه … تا“.
این مطلب مبتنی بر مجموعه کارتهای کدنویسی اسکرچ (با اندکی تغییر) است. کارتهای اصلی این پروژه را میتوانید از طریق سایت اسکرچ دریافت کنید.
هدف پروژه
در این پروژه به عنوان اولین قسمت از بازی پرش از روی موانع، شکلک یک جوجه را همراه با یک پس زمینه مناسب به پروژه اضافه میکنیم. هدف پروژه اینست که با فشردن کلید فاصله، شکلک جوجه حرکتی شبیه به پرش را انجام دهد.
مراحل ساخت پروژه پریدن در بازی پرش از روی موانع در اسکرچ
پروژه جدیدی بسازید و نام مناسبی برای آن انتخاب کنید. شکلک گربه اسکرچ که به صورت پیشفرض در پروژه قرار دارد را با کلیک روی آیکن سطل زباله کنار آن حذف کنید. سپس مشابه با قسمتهای گذشته، شکلک یک جوجه (با نام Chick) و پس زمینه آسمان آبی (با نام Blue Sky) را به پروژه اضافه کنید.
در تصویر زیر نمایی از این شکلک و پس زمینه را روی ناحیه صحنه اسکرچ مشاهده میکنید. شکلک جوجه را مشابه تصویر طوری روی ناحیه صحنه جابجا کنید که گویا روی زمین قرار گرفته است.
اضافه کردن قطعه های موردنیاز پروژه
حالا نوبت اضافه کردن قطعات موردنیاز به ناحیه کد شکلک است. مطمئن شوید شکلک جوجه در بخش شکلکها انتخاب شده است. سپس قطعات زیر را به ترتیب در ناحیه کد شکلک قرار دهید.
میخواهیم وقتی کلید فاصله فشرده میشود شکلک جوجه مشابه حالت پریدن به بالا برود و سپس به سمت زمین برگردد. بنابراین ابتدا یک قطعه “وقتی کلید … فشرده شد” را از دسته “رویدادها” به ناحیه کد شکلک اضافه میکنیم. از لیست قطعه نیز کلید فاصله را انتخاب کنید.
در ادامه برای بالا رفتن شکلک، از ترکیب دو قطعه استفاده میکنیم. از یک حلقه یا قطعه “تکرار کن …” برای جابجایی آرام شکلک جوجه کمک میگیریم. (این قطعه را میتوانید در دسته “کنترل” پیدا کنید). تعداد دفعات تکرار را برابر با 10 قرار میدهیم. برای جابجایی عمودی شکلک هم داخل حلقه یک قطعه “تغییر y به اندازه … تا” قرار میدهیم. (این قطعه را میتوانید در دسته “حرکت” پیدا کنید). میزان تغییر y را نیز روی 10 تنظیم کنید. به این ترتیب 10 مرتبه و هر مرتبه به اندازه 10 واحد شکلک جوجه به سمت بالا حرکت میکند.
برای بازگشت شکلک به سمت پایین، دو قطعه دیگر مشابه با حالت بالا رفتن به قطعه قبلی وصل میکنیم. با این تفاوت که این بار میزان تغییر y را روی -10 قرار میدهیم تا شکلک جوجه به سمت پایین حرکت کند. در تصویر زیر نمایی از ناحیه کد کامل شکلک جوجه یا Chick در این پروژه را مشاهده میکنید.
امتحان کنید!
حالا کلید فاصله را فشار دهید تا پرش جوجه را ببینید و از آن لذت ببرید. در ویدئوی زیر هم میتوانید نمایی از نتیجه نهایی این پروژه را مشاهده کنید.