درج پاورقی و پی نوشت در مایکروسافت ورد
فرض کنید میخواهید توضیح کوتاهی برای یک جمله در متن اصلی بنویسید یا معنی و معادل انگلیسی یک واژه را ذکر کنید. شاید هم بخواهید منبع یک نقل قول را در سند ورد درج کنید. چنین مواردی را میتوانید در قالب یک پاورقی یا پی نوشت به سند ورد خود اضافه کنید. در این قسمت از مجموعه آموزشی مایکروسافت ورد با نحوه درج پاورقی و پی نوشت در مایکروسافت ورد آشنا میشوید.
تفاوت پاورقی و پی نوشت چیست؟
پاورقی یا فوتنُت (Footnote) معمولا در پایین صفحه نمایان میشود. این درحالیست که پی نوشت یا اِندنت (Endnote) در انتهای سند یا بخش (سکشن) فعلی قرار میگیرد.
جزئیات ظاهری پاورقی و پی نوشت در ورد
زمانی که پاورقی یا پی نوشتی را در سند ورد درج میکنید، در نقطه متناظر با آن در متن اصلی سند، یک عدد یا نماد (به صورت بالانویس) اضافه میشود. توضیح یا عبارت مرتبط نیز در پاورقی یا پی نوشت همراه با همان عدد یا نماد ظاهر میشود. در حالت پیشفرض پاورقی ها با اعداد معمولی (1, 2, 3, …) و پی نوشت ها با اعداد رومی (i, ii, iii, …) درج میشوند.
معمولا متن پاورقی و پی نوشت با یک خط افقی از متن اصلی سند جدا میشود. در تصویر زیر نمونهای از متن اصلی و پاورقی مربوط به آن در یک سند ورد را مشاهده میکنید. به عدد 1 پس از واژه “اگزوپری” در متن اصلی سند و همین عدد پیش از آیتم متناظر در پاورقی دقت کنید.
چگونه در سند ورد پاورقی (Footnote) درج کنیم؟
برای درج پاورقی در سند مایکروسافت ورد کافیست مراحل ساده زیر را به ترتیب دنبال کنید:
گام اول: کرسر متنی را در محلی از متن سند قرار دهید که میخواهید نماد یا عدد پاورقی در آن نقطه درج شود. معمولا این محل، انتهای یک کلمه یا جمله است.
گام دوم: به زبانه References در ریبون مایکروسافت ورد مراجعه کنید. سپس در گروه Footnotes روی گزینه Insert Footnote کلیک کنید.
با انجام این کار، ورد علاوه بر درج عدد یا نماد در متن اصلی، همان عدد یا نماد را پایین صفحه جاری نیز درج میکند. کرسر متنی نیز در بخش پاورقی برای تایپ متن متناظر در اختیار کاربر قرار میگیرد.
گام سوم: متن را در بخش پاورقی تایپ کنید و با کلیک روی بخشی خارج از آن به قسمت اصلی سند بازگردید.
چگونه در سند مایکروسافت ورد پی نوشت (Endnote) درج کنیم؟
برای درج پینوشت در سند مایکروسافت ورد کافیست مراحل ساده زیر را به ترتیب دنبال کنید:
گام اول: کرسر متنی را در محلی از متن سند قرار دهید که میخواهید نماد یا عدد پی نوشت در آن نقطه درج شود. معمولا این محل، انتهای یک کلمه یا جمله است.
گام دوم: به زبانه References در ریبون مایکروسافت ورد مراجعه کنید. سپس در گروه Footnotes روی گزینه Insert Endnote کلیک کنید.
با انجام این کار، ورد علاوه بر درج عدد یا نماد در متن اصلی، همان عدد یا نماد را در انتهای سند یا سکشن جاری نیز درج میکند. کرسر متنی نیز در بخش پی نوشت برای تایپ متن متناظر در اختیار کاربر قرار میگیرد.
گام سوم: متن را در بخش پی نوشت تایپ کنید و با کلیک روی بخشی خارج از آن به قسمت اصلی سند بازگردید.