تک دیک

واژه نامه و مجله آموزشی کامپیوتر و فناوری

پروژه گفتگو میان دو شکلک در اسکرچ

در این قسمت از مجموعه آموزشی اسکرچ با نحوه ساخت پروژه گفتگو میان دو شکلک در اسکرچ آشنا می‌شوید. قطعه‌های مورد استفاده در این پروژه عبارتند از قطعه “وقتی پرچم کلیک شد”، “بگو … به مدت … ثانیه“ و “منتظر بمان … ثانیه”.

این مطلب مبتنی بر مجموعه کارت‌های کدنویسی اسکرچ (با اندکی تغییر) است. کارت‌های اصلی این پروژه را می‌توانید از طریق سایت اسکرچ دریافت کنید.

هدف پروژه

در این پروژه، شکلک دو انسان را به پروژه اضافه می‌کنیم. هدف پروژه اینست که پس از کلیک روی پرچم سبز اسکرچ، شکلک ها با یکدیگر گفتگو کنند.

مراحل ساخت پروژه گفتگو میان دو شکلک در اسکرچ

پروژه جدیدی بسازید و نام مناسبی برای آن انتخاب کنید. شکلک گربه اسکرچ که به صورت پیشفرض در پروژه قرار دارد را با کلیک روی آیکن سطل زباله کنار آن در بخش شکلک ها حذف کنید. سپس مشابه با قسمت‌های گذشته، شکلک دو انسان را از میان شکلک های آماده اسکرچ به پروژه اضافه کنید. در این پروژه از شکلک پسری با نام Dee و دختری با نام Avery استفاده می‌کنیم. در تصویر زیر می‌توانید نمایی از این دو شکلک را روی ناحیه صحنه مشاهده کنید. با جابجا کردن شکلک ها روی صحنه سعی کنید موقعیت شکلک ها را مشابه با تصویر زیر تغییر دهید.

شکلک های Dee و Avery در صحنه اسکرچ

حالا می‌خواهیم جهت صورت شکلک دختر به سمت شکلک پسر تغییر کند. برای این کار ابتدا شکلک دختر را در بخش شکلک ها انتخاب می‌کنیم. سپس به زبانه حالت ها می‌رویم و با کلیک روی دکمه قرینه عمودی، شکلک را قرینه می‌کنیم.

دکمه قرینه عمودی در ویرایشگر نقاشی اسکرچ برای قرینه کردن شکلک

به این ترتیب وضعیت شکلک ها روی صحنه به صورت تصویر زیر تغییر می‌کند.

شکلک های Dee و Avery در صحنه اسکرچ

اضافه کردن قطعه های موردنیاز پروژه

حالا نوبت اضافه کردن قطعات موردنیاز به ناحیه کد شکلک‌هاست. به زبانه کد برگردید و شکلک اول را در بخش شکلک ها انتخاب کنید. سپس قطعات زیر را در ناحیه کد شکلک قرار دهید.

می‌خواهیم زمانی که روی دکمه پرچم سبز کلیک می‌شود گفتگو شروع شود. پس ابتدا یک قطعه “وقتی پرچم کلیک شد” به ناحیه کد اضافه می‌کنیم. این قطعه را می‌توانید به آسانی در دسته “رویدادها” پیدا کنید.

برای گفتگو از قطعه “بگو … به مدت … ثانیه” استفاده می‌کنیم. این قطعه را هم می‌توانید در دسته “ظاهر” پیدا و به قطعه قبلی وصل کنید. به جای متن قطعه، عبارت سلام حالت خوبه؟ را وارد کنید و مدت زمان نمایش آن را روی 2 ثانیه تنظیم کنید. در تصویر زیر می‌توانید نمایی از ناحیه کد شکلک اول را مشاهده کنید.

قطعه وقتی پرچم کلیک شد و بگو ... به مدت ... ثانیه در اسکرچ

در ادامه شکلک دوم را انتخاب کنید و قطعات زیر را به ترتیب در ناحیه کد آن قرار دهید. می‌خواهیم پس از اینکه پیام شکلک اول نمایش داده شد شکلک دوم پاسخ بدهد. ابتدا یک قطعه “وقتی پرچم کلیک شد” دیگر در ناحیه کد شکلک دوم قرار می‌دهیم.

پس از اجرای پروژه، نمایش پیام شکلک اول دو ثانیه طول می‌کشد. درنتیجه لازم است قبل از نمایش پیام شکلک دوم، دو ثانیه صبر کنیم. برای این منظور از یک قطعه “منتظر بمان … ثانیه” کمک می‌گیریم. این قطعه را می‌توانید به آسانی در دسته “کنترل” پیدا کنید و به قطعه قبلی وصل کنید. مدت زمان انتظار را هم روی 2 ثانیه تنظیم می‌کنیم. در پایان از یک قطعه دیگر از نوع “بگو … به مدت … ثانیه” برای نمایش پیام سلام ممنون خوبم استفاده می‌کنیم. در تصویر زیر نمایی از ناحیه کد شکلک دوم را مشاهده می‌کنید.

قطعه وقتی پرچم کلیک شد، منتظر بمان ... ثانیه و بگو ... به مدت ... ثانیه در اسکرچ

امتحان کنید!

روی دکمه پرچم سبز رنگ بالای ناحیه صحنه کلیک کنید تا نتیجه کارتان را مشاهده کنید. در ویدئوی زیر هم می‌توانید نمایی از نتیجه نهایی این پروژه را مشاهده کنید.

امیرحسین شهسواری

عاشق دنیای رایانه و فناوری به خصوص برنامه نویسی هستم؛ یادگرفتن و البته یاد دادن چیزای جالبی که یاد گرفتم باعث خوشحالیم میشه و از اولویت‌های اصلی زندگیم به حساب میاد. از مدیریت و نوشتن در تک دیک هم واقعا لذت می‌برم :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *