پرداخت به ازای کلیک Pay Per Click – PPC
پرداخت به ازای کلیک یا Pay Per Click – PPC چیست؟
پرداخت به ازای کلیک (Pay Per Click) یا به اختصار PPC گونهای از تبلیغات اینترنتی است که در آن سفارشدهندهی آگهی به ازای تعداد کلیکهایی که روی تبلیغ میشود وجهی را پرداخت میکند. با توجه به اینکه هدف اغلب سفارشدهندگان، افزایش میزان بازدید و ترافیک وبسایت است این مدل تبلیغاتی از محبوبیت بالایی برخوردار است. این نوع تبلیغات را Cost Per Click نیز مینامند.
نمونهی رایج منتشرکنندگان تبلیغات PPC، موتورهای جستجو هستند. در این شیوه، معمولا سفارشدهندههای آگهیها در مزایدههایی شرکت داده میشوند و برای مجموعهای از کلمات کلیدی که با فعالیتشان مرتبط است قیمتی پیشنهاد میدهند. بسته به مبلغ پیشنهادی رقبا یک یا تعدادی از شرکتکنندگان در مزایده برندهی یک موقعیت تبلیغاتی در موتور جستجو میشوند. درنتیجه در این حالت نرخ قیمت هر کلیک متغیر است. البته صاحبین وبسایتهای معمولی نیز از منتشرکنندگان این نوع تبلیغات هستند اما نرخ قیمتی ثابتی برای هر کلیک دارند.
با توجه به وابستگی میزان درآمد تبلیغات PPC به تعداد کلیکهای انجام شده روی آنها، برخی منتشرکنندگان از کلاه برداری کلیکی (Click Fraud) برای فریب سیستمهای تبلیغاتی و جذب درآمد بیشتر استفاده میکنند. با توجه به اینکه کلیکهای فوق از سوی کاربران واقعی روانهی وبسایت سفارشدهندهی آگهی نمیشوند و در واقع منفعتی برای صاحبان آن ندارد از اینرو در سیستمهای تبلیغاتی نظیر آنچه توسط گوگل ارائه میشود از روشهایی برای تشخیص و مقابله با این فریبکاریها استفاده میشود.