تک دیک

واژه نامه و مجله آموزشی کامپیوتر و فناوری

اینفلوئنسر Influencer

اینفلوئنسر یا Influencer به چه کسی گفته می‌شود؟

اینفلوئنسر (Influencer) به افرادی گفته می‌شود که معمولا با تکیه بر عواملی نظیر موقعیت، تخصص، تجربه یا هنر خود توانسته‌اند با بخشی از جامعه (به عنوان مخاطبین خود) رابطه‌ای قوی برقرار کنند و به واسطه محبوبیت یا اعتباری که به دست آورده‌اند قادر هستند روی رفتار، عقاید و انتخاب‌های افراد جامعه تاثیر بگذارند. این اصطلاح در زبان فارسی معادل واژه‌های “تأثیرگذار” یا “اثرگذار” می‌باشد.

هرچند در گذشته نیز افراد زیادی دارای قدرت تأثیرگذاری روی افراد جامعه بودند اما با ظهور فناوری های نوین ارتباطی (به ویژه رسانه های اجتماعی)، برقراری ارتباط میان مردم عادی و افراد اثرگذار به مراتب آسان‌تر و بالطبع میزان اثرگذاری آن‌ها نیز پررنگ‌تر شده است. اینفلوئنسرها در رسانه های اجتماعی تقریبا همان عملکردی را دارند که در گذشته افراد اثرگذار در دنیای واقعی ایفا می‌کردند؛ افرادی که هر لباسی می‌پوشیدند یا هر آرایشی استفاده می‌کردند طرفدارانشان در جامعه به سراغ آن نوع پوشش می‌رفتند.

امروزه در شکل نوین، اینفلوئنسرها روی کانال های خود در رسانه های اجتماعی پیرامون یک موضوع مشخص یا به صورت عمومی پست هایی را منتشر می‌کنند و دنبال کننده (فالوور) های آن‌ها نیز به دلایل مختلفی از جمله محبوبیت اینفلوئنسر یا علاقمندی به محتوایی که توسط او منتشر می‌شود به پست ها و دیدگاه‌های او تمایل یا توجه نشان می‌دهند.

اینفلوئنسر مارکتینگ

برندها و صاحبان محصولات و خدمات، علاقه خاصی به اینفلوئنسرهای فعال در رسانه های اجتماعی دارند چرا که این افراد می‌توانند متناسب با محبوبیت خود، فالوورها و حتی سایر افراد جامعه را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به خرید محصول آن‌ها تشویق کنند. این در حالیست که معمولا تبلیغات پوشاکی که در یک صفحه وب یا شبکه تلویزیونی مشاهده می‌کنید توجه شما را کمتر به خود جلب می‌کند تا لباس جذابی که در یک عکس اختصاصی به تن بازیگر محبوبتان در پیج شخصیش می‌بینید و لوگو یا نام برندی در حوزه پوشاک روی آن نقش بسته است. در همین راستا نوعی بازاریابی تحت عنوان اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) در میان برندها رواج یافته است که طی آن برای تشویق افراد جامعه به خرید یک محصول از اینفلوئنسرها استفاده می‌شود.

انواع اینفلوئنسرها

سلبریتی ها (نظیر هنرمندان، بازیگران و فوتبالیست‌ها) یکی از مهم‌ترین انواع اینفلوئنسرها به شمار می‌روند که نه تنها در رسانه های اجتماعی، بلکه در دنیای سنتی دیروز و امروز تأثیرگذاری بالایی روی اقشار مختلف جامعه داشته و دارند.

متخصصین (نظیر کارشناسان، اساتید دانشگاهی و پزشکان) و تولیدکننده های محتوا (نظیر وبلاگ نویس ها) نیز به خاطر دانش، اعتبار تحصیلی یا تجربه‌ای که دارند می‌توانند به نسبت اثرگذاری بالایی روی مخاطبین خود داشته باشند. این افراد می‌توانند در رسانه های اجتماعی با انتشار مطالب کوتاهی در حوزه تخصصی خود، تولید محتوا در یک وبسایت یا وبلاگ نویسی به مخاطبان زیادی دست پیدا کنند.

میکرواینفلوئنسرها (Micro-Influencer) دسته‌ای از افراد اثرگذار هستند که تعداد مخاطبین و فالوورهای آن‌ها چندان زیاد نیست اما در عین حال به دلیل اهمیت رابطه و تعامل بالایی که با دنبال کننده های ویژه خود دارند از اثرگذاری خاصی برخوردار هستند. از همین رو میکرواینفلوئنسرها برای شرکت‌ها و برندهایی که با حوزه فعالیت آن‌ها همخوانی دارند به شدت ارزشمند محسوب می‌شوند.

اینفلوئنسر Influencer
افراد اثرگذار در رسانه های اجتماعی می توانند روی رفتار، عقاید و انتخاب های کاربران تأثیر بگذارند.

پیوندهای پیشنهادی تک دیک

Influencer Marketing Hub

Wikipedia

امیرحسین شهسواری

عاشق دنیای رایانه و فناوری به خصوص برنامه نویسی هستم؛ یادگرفتن و البته یاد دادن چیزای جالبی که یاد گرفتم باعث خوشحالیم میشه و از اولویت‌های اصلی زندگیم به حساب میاد. از مدیریت و نوشتن در تک دیک هم واقعا لذت می‌برم :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *