سیستم مدیریت محتوا Content Management System – CMS
سیستم مدیریت محتوا یا Content Management System چیست؟
سیستم مدیریت محتوا (Content Management System) یا به اختصار CMS یک برنامه رایانهای است که امکان ایجاد، ویرایش، سازماندهی و انتشار محتوا را به شکلی آسان از طریق یک رابط کاربری فراهم میآورد و به نوعی کاربران را از درگیری مداوم با جزئیات رده پایین (یا تخصصی) فرایند در حال انجام دور نگه میدارد.
امروزه استفاده از CMS ها در مدیریت وبسایتهای مختلف به خصوص وبسایتهای خبری، وبلاگی و فروشگاهی رواج فراوانی پیدا کرده است. این نوع CMS ها که با عنوان سیستم مدیریت محتوای وب (Web Content Management System) نیز شناخته میشوند توانستهاند کاربران نه چندان حرفهای رایانه که لزوما دانش سطح بالایی از برنامهنویسی ندارند را قادر به ایجاد و مدیریت یک وبسایت کامل نمایند. از جمله مهمترین CMSهای رایج برای مدیریت محتوای وب میتوان به وردپرس (WordPress)، جوملا (Joomla) و دروپال (Drupal) اشاره نمود.
اجزای یک سیستم مدیریت محتوا
هر CMS از دو بخش اصلی به نامهای نرمافزار مدیریت محتوا (Content Management Application یا به اختصار CMA) و نرمافزار انتقال یا تحویل محتوا (Content Delivery Application یا به اختصار CDA) تشکیل شده است. بخش CMA در حقیقت یک واسط کاربری است که به کاربرانی با دانش نه چندان تخصصی در حوزهی رایانه، امکان افزودن، تغییر یا حذف محتوای سایت را میدهد و بخش CDA نیز وظیفهی مدیریت و تحویل این محتوا را بر عهده دارد (به عبارت بهتر استفاده از محتوای ایجاد یا ویرایش شده در بخش CMA، کامپایل آن و انجام تمام امور مورد نیاز برای آنکه یک وبسایت بروز در اختیار کاربر قرار گیرد بر عهده CDA است).
ویژگیهای سیستم مدیریت محتوا
ویژگیهایی که توسط انواع مختلف CMS ها پشتیبانی میشود از گستردگی بسیار بالایی برخوردار است. اما از مهمترین قابلیتهایی که در میان این سیستمها مشترک میباشد میتوان به قابلیت ایندکس (فهرست) سازی محتوا، بازیابی و جستجوی محتوا، مدیریت فرمت، قابلیت انتشار، بازبینی و ویرایش محتوا و … اشاره نمود.