تک دیک

واژه نامه و مجله آموزشی کامپیوتر و فناوری

کارشناس سئو کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

با گسترش اینترنت و ظهور تعداد زیادی سایت – چه تجاری و چه اطلاعاتی – میزان بالایی از تقاضا برای سئو به وجود آمده است. با این حال بسیاری از افراد نمی‌دانند که چنین کارمندی دقیقا چه می­‌کند، چه چیزی باید بداند و بتواند انجام دهد. مسئولیت اصلی کارشناس سئو ارتقاء موثر منابع اینترنت در موتورهای جستجو است که عناصر اصلی آن بهینه سازی داخلی و خارجی وب سایت است.

درباره سئو

سئو چیست؟ هر تاجری که می‌خواهد تجارت خود را به صورت آنلاین ادامه دهد، به دنبال این است که مشتری بیشتری به دست آورده و سایتش تا آنجا که ممکن است ترافیک بیشتری را به خود جلب کند. سئو می‌تواند در این کار به تجار کمک کند.

اگر به کار یک کارشناس سئو علاقه‌مندید، باید نحوه عملکرد ربات های جستجو و نحوه رتبه بندی صفحات سایت ها را درک کنید! این امر تحت تأثیر سطح بهینه سازی داخلی و خارجی سایت قرار می‌گیرد. در واقع این همان چیزی است که متخصصان سئو روی آن کار می‌کنند. برای اینکه منبع به خوبی رتبه بندی شود کارشناس سئو ساختار داخلیِ فایل ها را مرتب کرده، صفحات را با کلمات کلیدی پر می­‌کند و همچنین بر روی نقل‌قول‌ها و نام‌های تجاری کار می‌کند. به این ترتیب ربات های جستجو تشخیص می‌دهند که یک سایت معیارهای موردنیازشان را برآورده می‌کند و هنگام در نظر گرفتن کلمات کلیدی یکسان، رتبه بالاتری نسبت به سایر سایت ها به دست می‌آورد.

وظایف کارشناس سئو

به طور کلی، یک کارشناس سئو باید قادر باشد صفحات سایت را برای پرس و جوهای کلیدی در بالای نتایج جستجو نمایش دهد. معمولا انتظار می‌رود یک کارشناس سئو این کار را به سرعت انجام دهد و نتیجه از نظر اقتصادی متناسب با بودجه مشتری باشد.

اگر عمیق‌تر به لیست مهارت های متخصص سئو بپردازیم، با لیستی کاملاً چشمگیر رو به رو خواهیم شد.

در واقع چنین کارشناسی باید قادر باشد سایت را به طور کامل تجزیه و تحلیل کند؛ یعنی سایت را در وضعیت فعلی، رقبا، مخاطبان، وضعیت فعلی بازار و موارد دیگر تحلیل کند. مهارت های تحلیلی کارشناس سئو تا حد زیادی کارآیی حرفه ای او را تعیین می‌کند، به ویژه از نظر تجزیه و تحلیل سایت برای ارتقاء بیشتر رتبه آن.

از دیگر وظایف کارشناس سئو می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • معناشناسی: جمع‌آوری هسته معنایی (کلمات و عبارات جستجوی مرتبط) یکی از مراحل اولیه در تبلیغ وب سایت است. این کلمات کلیدی هستند که پایه و اساس تبلیغات بیشتر را تشکیل می‌دهند.
  • بهینه سازی داخلی: این بخش مجموعه کاملی از فعالیت‌های کارشناس سئو روی ساختار و محتوای وب سایت است که شامل بهینه سازی محتوا، استفاده از برچسب های صحیح، افزایش سرعت بارگیری و موارد دیگر می‌شود.
  • بهینه سازی خارجی: بک لینک چیست؟ روند افزایش حجم پیوندهای خارجی (یا بک لینک ها) بخش مهمی از وظایف کارشناس سئو و تبلیغ وب سایت است. این بخش به عنوان یک قاعده شامل کار با پیوندها، فهرست‌ها و غیره می‌باشد. هرچه تعداد سایت ها و پیوندهای خارجی به آن در سایت های شخص ثالث بیشتر باشد، برای تبلیغ بهتر است.
  • مدیریت سوابق: کارشناس سئو در طول کار خود گزارش‌هایی در مورد موقعیت سایت در موتورهای جستجوی مختلف، رتبه بندی، منابع جذب ترافیک، رفتار بازدیدکنندگان سایت، تغییر در شاخص های فروش و غیره تهیه می‌کند.
  • رهبری و کنترل: یک متخصص سئو سایت ممکن است به طور مستقل وظایفی را برای نویسندگان تعیین کند تا قادر باشند متن های مناسب‌تری از لحاظ سئو برای ارتقاء رتبه سایت بنویسند و در عین حال روی کیفیت اجرا و فعالیت نویسندگان نظارت می‌کند. به طور کلی، این بخش مربوط به مطابقت متون با الگوریتم های جستجو می‌باشد.
  • هدایت حسابرسی
  • تجزیه و تحلیل رقبا
  • توسعه استراتژی های ارتقاء
  • بهبود منابع وب
  • پیگیری تغییرات در الگوریتم ها و تطبیق سایت
  • تهیه گزارش برای مشتریان (عوامل رفتاری، منابع ترافیکی و غیره)

به طور کلی بهینه سازی رتبه و موقعیت سایت در نتایج جستجو وظیفه کارشناس سئو می‌باشد. این فرآیند طولانی است، نیاز به کار سخت و تجزیه و تحلیل مداوم دارد.

همچنین متخصص سئو باید نسبت به موارد زیر نیز آگاهی داشته باشد:

  • الگوریتم های موتورهای جستجو
  • اصول بازاریابی اینترنتی
  • اصول اولیه کپی نویسی

درآمد کارشناس سئو

سطح درآمد متخصص سئو به طور مستقیم به تجربه و مهارت های وی، بودجه مشتری و مقیاس پروژه (یا پروژه‌هایی) که روی آن کار می‌کند بستگی دارد. همچنین هنگام کار برای یک بازار خارجی، سطح پرداخت به طور معمول به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و به این ترتیب نمی‌توان سقف مشخصی برای حقوق کارشناس سئو در نظر گرفت. توجه داشته باشید که همیشه بردارهایی برای رشد وجود دارد.

چشم انداز مسیر شغلی!

تا چند سال پیش، آموزش سئو یکی از حوزه‌های مورد تقاضا بود. در آن زمان، موتورهای جستجو به کیفیت و خوبی این روزها نبودند. برای گذراندن دوره‌ها، یادگیری اصول اولیه کافی بود و می‌توانستید پس از آن پروژه‌های واقعی انجام دهید. امروزه در این زمینه بازار بیش از حد اشباع نشده است و نیاز به کارشناس سئو به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. شما باید سیستماتیک و مداوم یاد بگیرید. آموزش فشرده سئو حدود یک سال به طول می‌انجامد و یک مبتدی در این زمینه باید راهی طولانی را طی کند تا به یک متخصص پرمتقاضی و پردرآمد تبدیل شود.

بازار قطعا در سال‌های آینده رشد خواهد کرد. متخصصان خوب در حال حاضر کم هستند. بر این اساس، حقوق متخصصان مجرب سئو به تدریج افزایش می‌یابد.

سخن آخر

تبلیغات اینترنتی یکی از وظایف اولویت دار مشاغل مدرن است. تحقیقات نشان داده است که 5/93 درصد از کاربران اینترنت حداقل یک بار خرید آنلاین انجام داده‌اند و کارشناسان معتقدند در آینده‌ای نزدیک، حدود 95 درصد از همه خریدها از طریق اینترنت انجام می‌شود. جای تعجب نیست که تبلیغات وب هر سال تقاضای بیشتری دارد و کارشناس سئو این کار را برای ما به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهد.

مطلبی که در این صفحه مطالعه کردید صرفا یک رپورتاژ آگهی است و تمام محتوای آن توسط سفارش دهنده آگهی تهیه شده است. تک دیک هیچ‌گونه مسئولیتی پیرامون این مطلب و محتوای صفحاتی که به آن‌ها در این مطلب لینک داده شده است یا خدمات مرتبط با آن‌ها بر عهده نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با مفهوم سئو و بهینه سازی موتور جستجو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *