تک دیک

واژه نامه و مجله آموزشی کامپیوتر و فناوری

جادوی AnyDesk – تجربه دسترسی از راه دور به رایانه ها و گوشی های هوشمند

موقعیت‌های زیر را در نظر بگیرید:

  • رایانه شما دچار یک مشکل نرم افزاری شده که به تنهایی از عهده رفع آن برنمی‌آیید. اما در میان دوستان و آشنایان فردی را می‌شناسید که اگر کنار شما بود می‌توانست مشکل‌تان را رفع کند.
  • همکار شما می‌خواهد طرح گرافیکی که در منزل مشغول کار روی آن هستید را ببیند و قسمت‌هایی از آن را تغییر دهد یا در مورد بخش کوچکی از آن به شما کمک کند در عین حال نرم افزار ویرایش تصویری که شما با آن کار می‌کنید روی رایانه‌اش نصب نشده است.
  • رایانه رومیزی شما در منزل در حال دانلود یک فایل حجیم است اما شما در منزل یکی از دوستان‌تان هستید و می‌خواهید از میزان پیشرفت دانلود فایل باخبر شوید یا به یکی از اسناد موجود در رایانه رومیزی‌تان دسترسی پیدا کنید.

موارد بالا تنها بخشی از کاربردهای دسترسی از راه دور (Remote Access) است که به شما اجازه می‌دهد از طریق دستگاه خود به دستگاهی دیگر که احتمالا از لحاظ فیزیکی در موقعیتی دور از شما قرار دارد دسترسی پیدا کنید. شما با کمک این قابلیت می‌توانید دستگاه (رایانه، گوشی هوشمند و تبلت) خود را از راه دور کنترل کنید و دقیقا همان محتوایی را مشاهده کنید که می‌توانید روی صفحه نمایش متصل به آن دستگاه ببینید.

AnyDesk عنوان یکی از ساده‌ترین و محبوب‌ترین نرم افزارهایی است که این امکان را به آسانی برای شما فراهم می‌کند. اگر تاکنون از نرم افزار AnyDesk استفاده نکرده‌اید در این مقاله با همراه شوید تا با نحوه استفاده از این ابزار کاربردی و ویژگی‌های آن بیشتر آشنا شوید.

چرا AnyDesk؟

نرم افزارهای مختلفی وجود دارد که می‌تواند امکان دسترسی از راه دور به سیستم های مختلف را برای شما فراهم کند. اما چرا AnyDesk در سال‌های اخیر با اقبال گسترده‌ای مواجه شده است؟

نرم افزار AnyDesk محبوبیت خود را مدیون ویژگی‌های مختلفی است که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای نسخه رایگان برای استفاده شخصی است. شما بدون اینکه هزینه‌ای پرداخت کنید یا به دنبال نسخه کرک شده نرم افزار باشید می‌توانید به حجم عظیمی از ویژگی ها در نسخه رایگان دسترسی داشته باشید.
  • کار کردن با آن ساده و بدون دردسر است.
  • بدون نیاز به ثبت نام می‌توانید از آن استفاده کنید. فقط لازم است برنامه را اجرا کنید!
  • کراس پلتفرم است و روی سیستم عامل های مختلف از ویندوز، لینوکس و macOS گرفته تا اندروید و iOS قابل اجراست.
  • از سرعت بالایی در انتقال محتوای تصویری برخوردار است.

چگونه از AnyDesk استفاده کنم؟

برای سادگی، دو دستگاه با نام‌های A و B در نظر بگیرید. فرض کنید می‌خواهید از طریق دستگاه A به دستگاه B که احتمالا در نقطه‌ای دور از دسترس فیزیکی شما قرار دارد متصل شوید. برای استفاده از AnyDesk لازم است روی هر دو دستگاه این نرم افزار را اجرا کنید. همچنین هر دو دستگاه باید از یک ارتباط اینترنتی پایدار و مناسب برخوردار باشند.

گام اول: برای شروع، کافی است به وبسایت رسمی این نرم افزار به نشانی https://anydesk.com مراجعه کنید و سپس از طریق بخش Downloads نسخه متناسب با سیستم عامل خود را دانلود کنید. فراموش نکنید از طرف مقابل‌تان هم بخواهید این نرم افزار را دریافت کند.

دانلود نرم افزار AnyDesk

ما به عنوان نمونه نسخه ویندوزی این نرم افزار را مورد بررسی قرار می‌دهیم (تصاویری که در ادامه این مقاله مشاهده می‌کنید نیز مربوط به نسخه 5.4.2 مخصوص به ویندوز این نرم افزار است). البته روش استفاده از نرم افزار در سایر پلتفرم ها هم از روند مشابهی پیروی می‌کند.

گام دوم: نرم افزار را روی دستگاه B اجرا کنید و کمی منتظر بمانید تا به شبکه AnyDesk متصل شوید. به این ترتیب مشابه با آنچه در تصویر زیر می‌بینید، عددی در سمت چپ بالای صفحه در بخش This Desk نمایش داده می‌شود. این عدد نقش آدرس یا ID این دستگاه را ایفا می‌کند و برای دسترسی به این سیستم از راه دور تنها لازم است همین آدرس را بدانید. بنابراین اگر اولین باری است که می‌خواهید به یک دستگاه متصل شوید آدرس آن را از فردی که به صورت مستقیم به دستگاه دسترسی دارد بپرسید. (در این مثال دستگاه B از ویندوز 7 استفاده می‌کند).

نمایی از نرم افزار AnyDesk
نرم افزار AnyDesk در دستگاه B

گام سوم: برای اتصال از راه دور به دستگاه B، نرم افزار AnyDesk را روی دستگاه A اجرا کنید. سپس آدرس دریافتی از گام دوم را در بخش Remote Desk وارد کنید و روی Connect کلیک کنید. حالا باید منتظر بمانید تا درخواست دسترسی شما از طرف دستگاه B تأیید شود.

اتصال از راه دور در AnyDesk
نمایی از نرم افزار اجرا شده روی دستگاه A – در بخش Remote Desk آدرس دستگاهی که قرار است به آن متصل شوید (در اینجا دستگاه B) را وارد کنید.

در این هنگام در دستگاه B پیامی مشابه با تصویر زیر نمایش داده می‌شود و از کاربر تقاضا می‌شود نسبت به پذیرفتن (Accept) یا رد کردن (Dismiss) درخواست دسترسی اقدام کند. مشخصات و آدرس فردی که این درخواست را ارسال کرده است نیز نمایش داده می‌شود (البته این اطلاعات در تصویر مبهم شده است).

در بخش Permissions کاربر می‌تواند پیش از Accept کردن درخواست، مجوزهایی که می‌خواهد به فرد درخواست دهنده اعطا کند را تغییر دهد. برای مثال با کمک آیکون بلندگو می‌تواند مجوز انتقال صدا را لغو کند و یا با کمک گزینه اول این بخش که با نماد صفحه کلید و ماوس نمایش داده شده مجوز کنترل کردن ابزارهای ورودی را لغو نماید (به این ترتیب کاربر دستگاه A قادر نخواهد بود دستگاه B را کنترل کند و صرفا می‌تواند آنچه روی صفحه نمایش دستگاه B رخ می‌دهد را مشاهده کند).

پذیرفتن درخواست ارتباط در AnyDesk
تأیید یا رد کردن درخواست دسترسی در دستگاه B

در سناریوی دیگر فرض کنید در موارد بسیاری احتیاج پیدا می‌کنید از دفتر کار خود به فایلی در رایانه خانگی‌تان دسترسی پیدا کنید ولی معمولا کسی برای تأیید کردن درخواست شما در منزلتان نیست. در چنین حالتی AnyDesk برای شما راه حلی به منظور دسترسی از راه دور بدون نیاز به تأیید درخواست فراهم کرده است.

برای فعال کردن این حالت می‌توانید ابتدا در رایانه خانگی‌تان (دستگاه B) با کمک گزینه Set password for unattended access که در پایین بخش This Desk در تصویر اول مشاهده می‌کنید، یک کلمه عبور برای دسترسی به این دستگاه تعیین کنید. در آینده با کمک همین کلمه عبور می‌توانید بدون نیاز به تأیید درخواست‌تان به رایانه شخصی خود دسترسی پیدا کنید.

پس از طی مراحل فوق، امکان دسترسی ریموت از طریق دستگاه A فراهم می‌شود. در تصویر زیر می‌توانید نمونه‌ای از آنچه پس از برقراری ارتباط در دستگاه A قابل مشاهده خواهد بود را ببینید (در این مثال دستگاه A از سیستم عامل ویندوز 10 و دستگاه B از سیستم عامل ویندوز 7 استفاده می‌کند و محیط دستگاه B از طریق نرم افزار AnyDesk قابل مشاهده است).

همان‌طور که در این تصویر مشخص است امکان گفتگو (Chat) میان کاربران دو دستگاه نیز از طریق نرم افزار فراهم می‌باشد. انتقال فایل میان دستگاه‌ها نیز یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب این نرم افزار است.

نمایی از نرم افزار AnyDesk پس از برقراری ارتباط
نمایی از محیط دستگاه B که در دستگاه A نمایش داده می‌شود

هنگامی که دستگاه A به شکل از راه دور به دستگاه B دسترسی دارد کاربر دستگاه B می‌تواند آنچه روی دستگاهش رخ می‌دهد را مشاهده کند و هر زمان که مایل بود (با کلیک روی دکمه Disconnect) ارتباط را قطع کند و یا مجوزهای اعطا شده را تغییر دهد.

نمایی از AnyDesk پس از پذیرفتن درخواست اتصال
قطع ارتباط و تغییر مجوزها در دستگاه B حین ارتباط

آنچه خواندید نحوه استفاده از نرم افزار AnyDesk برای دسترسی از راه دور به یک دستگاه رایانه ای همراه با ویژگی‌های اصلی آن بود. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

نظر شما راجع به AnyDesk و سایر نرم افزارهای ارتباط از راه دور و اشتراک دسکتاپ چیست؟ آیا تاکنون به این نرم افزارها نیاز داشته‌اید؟ در بخش دیدگاه ها تجربه خود را با ما و سایر مخاطبان تک دیک در میان بگذارید.

امیرحسین شهسواری

عاشق دنیای رایانه و فناوری به خصوص برنامه نویسی هستم؛ یادگرفتن و البته یاد دادن چیزای جالبی که یاد گرفتم باعث خوشحالیم میشه و از اولویت‌های اصلی زندگیم به حساب میاد. از مدیریت و نوشتن در تک دیک هم واقعا لذت می‌برم :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *