پروژه حرکت شکلک در چهار جهت با کمک کلیدهای پیکانی در اسکرچ
در این قسمت از مجموعه آموزشی اسکرچ با نحوه حرکت و جابجایی شکلک در چهار جهت با کمک کلیدهای پیکانی آشنا میشوید. این پروژه بخشی از بازی تعقیب ستاره در اسکرچ است.
این مطلب مبتنی بر مجموعه کارتهای کدنویسی اسکرچ (با اندکی تغییر) است. کارتهای اصلی این پروژه را میتوانید از طریق سایت اسکرچ دریافت کنید.
هدف پروژه
در این پروژه، شکلک یک ربات را همراه با پسزمینه کهکشان به پروژه اضافه میکنیم. هدف پروژه اینست که با هر بار فشردن کلیدهای پیکانی سمت راست، چپ، بالا و پایین شکلک ربات اندکی در جهت مناسب حرکت کند.
مراحل ساخت پروژه حرکت شکلک در چهار جهت با کمک کلیدهای پیکانی در اسکرچ
پروژه جدیدی بسازید و نام مناسبی برای آن انتخاب کنید. شکلک گربه اسکرچ که به صورت پیشفرض در پروژه قرار دارد را با کلیک روی آیکن سطل زباله حذف کنید.
سپس مشابه گذشته شکلک رباتی با نام Robot و پسزمینه کهکشانی با نام Galaxy را به پروژه اضافه کنید. در تصویر زیر میتوانید نمایی از این شکلک و پسزمینه را در کنار هم مشاهده کنید.
اضافه کردن قطعه های موردنیاز پروژه حرکت شکلک در اسکرچ
حالا نوبت اضافه کردن قطعات موردنیاز به ناحیه کد شکلک است. ابتدا مطمئن شوید شکلک Robot در بخش شکلکها انتخاب شده است. سپس قطعات زیر را به ترتیب در ناحیه کد شکلک قرار دهید.
قطعات لازم برای این پروژه شامل ترکیب قطعه های پروژه حرکت بازیکن به راست و چپ و پروژه حرکت بازیکن به بالا و پایین است. بنابراین کافیست قطعه ها را مشابه با تصویر زیر داخل ناحیه کد شکلک ربات قرار دهید.
فراموش نکنید قطعه “وقتی کلید … فشرده شد” در دسته “رویدادها” و قطعه های “تغییر x به اندازه … تا” و “تغییر y به اندازه … تا” در پالت قطعه ها دسته “حرکت” قرار دارند.
امتحان کنید!
حالا با فشردن کلیدهای پیکانی راست، چپ، بالا و پایین پروژه خود را امتحان کنید. در ویدئوی زیر میتوانید نتیجه نهایی این پروژه را مشاهده کنید.