پروژه انتقال شکلک به نقطه شروع در بازی پرش از روی موانع اسکرچ

در این قسمت از مجموعه آموزشی اسکرچ به عنوان دومین بخش بازی پرش از روی موانع با نحوه انتقال شکلک جوجه به نقطه شروع آشنا می‌شوید. قطعه‌های مورد استفاده در این پروژه عبارتند از قطعه “وقتی پرچم کلیک شد“ و “برو به x … و y …“.

این مطلب مبتنی بر مجموعه کارت‌های کدنویسی اسکرچ (با اندکی تغییر) است. کارت‌های اصلی این پروژه را می‌توانید از طریق سایت اسکرچ دریافت کنید.

هدف پروژه

اگر بخش قبلی بازی پرش از روی موانع در اسکرچ را در قالب پروژه پریدن تکمیل کرده باشید تا اینجا با فشردن کلید فاصله، شکلک جوجه حرکتی شبیه به پرش را انجام می‌دهد.

در این قسمت از مجموعه آموزشی اسکرچ به عنوان دومین بخش بازی پرش از روی موانع در ادامه قسمت قبل کاری می‌کنیم که با اجرای پروژه، شکلک جوجه به نقطه شروع منتقل شود.

مراحل ساخت پروژه انتقال شکلک به نقطه شروع در بازی پرش از روی موانع اسکرچ

از آنجایی که قرار است ساخت بازی پرش از روی موانع را ادامه دهیم می‌توانید به پروژه قبلی در حساب کاربری خود در اسکرچ مراجعه کنید و کار خود را روی همان پروژه ادامه دهید. اگر هم می‌خواهید تمرین بیشتری انجام دهید می‌توانید یک پروژه جدید بسازید و مراحل پروژه قبل را تکرار کنید.

اضافه کردن قطعه های موردنیاز پروژه

حالا نوبت اضافه کردن قطعات موردنیاز به ناحیه کد شکلک است. ابتدا مطمئن شوید شکلک جوجه در بخش شکلک‌ها انتخاب شده است. سپس قطعات زیر را به ترتیب به ناحیه کد شکلک اضافه کنید.

با توجه به اینکه می‌خواهیم به محض اجرای پروژه مکان شروع شکلک را مشخص کنیم ابتدا یک قطعه “وقتی پرچم کلیک شد” به ناحیه کد اضافه می‌کنیم. این قطعه را می‌توانید به آسانی در دسته “رویدادها” پیدا کنید.

حالا نوبت تعیین موقعیت اولیه یا مکان شکلک هنگام شروع بازی است. ابتدا با کمک ماوس، شکلک را روی ناحیه صحنه به نقطه شروع (سمت چپ پایین صحنه) جابجا کنید. حین جابجایی شکلک در هر لحظه می‌توانید موقعیت شکلک را در بخش شکلک ها (کنار جعبه x و جعبه y) مشاهده کنید. برای مثال در تصویر زیر، موقعیت شکلک به صورت x: -200 و y: -130 است.

موقعیت و مختصات فعلی شکلک در بخش شکلک های اسکرچ نمایش داده می شود

پس از جابجایی شکلک به دسته “حرکت” در بخش قطعه ها مراجعه کنید و قطعه “برو به x … و y …” را پیدا کنید. این قطعه شکلک را به نقطه موردنظر شما جابجا می‌کند. به صورت پیشفرض موقعیت فعلی شکلک (در اینجا نقطه شروع) برای قسمت های x و y این قطعه مشخص می‌شود. این قطعه را به قطعه قبلی در ناحیه کد وصل می‌کنیم. به این ترتیب با اجرای پروژه، شکلک به نقطه شروع با موقعیت x: -200 و y: -130 منتقل می‌شود.

ناحیه کد کامل پروژه انتقال شکلک به نقطه شروع هنگام اجرای پروژه

امتحان کنید!

حالا با کلیک روی دکمه پرچم سبز، پروژه را اجرا کنید. سپس کلید فاصله را فشار دهید تا پرش جوجه را در نقطه شروع بازی ببینید. در ویدئوی زیر هم می‌توانید نمایی از نتیجه نهایی این پروژه را مشاهده کنید.

امیرحسین شهسواری

عاشق دنیای رایانه و فناوری به خصوص برنامه نویسی هستم؛ یادگرفتن و البته یاد دادن چیزای جالبی که یاد گرفتم باعث خوشحالیم میشه و از اولویت‌های اصلی زندگیم به حساب میاد. از مدیریت و نوشتن در تک دیک هم واقعا لذت می‌برم :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.