پروژه تغییر مرحله یا رفتن به مرحله بعد در بازی تعقیب ستاره اسکرچ

در این قسمت از مجموعه آموزشی اسکرچ با نحوه ساخت پروژه تغییر مرحله در بازی تعقیب ستاره آشنا می‌شوید. پروژه جاری، بخش پنجم از بازی تعقیب ستاره در اسکرچ است.

این مطلب مبتنی بر مجموعه کارت‌های کدنویسی اسکرچ (با اندکی تغییر) است. کارت‌های اصلی این پروژه را می‌توانید از طریق سایت اسکرچ دریافت کنید.

هدف پروژه

اگر بخش چهارم بازی تعقیب ستاره را در قالب پروژه اضافه کردن ویژگی امتیاز تکمیل کرده باشید تا به اینجا می‌توانید با کمک کلیدهای پیکانی شکلک ربات را جابجا کنید و تلاش کنید ستاره در حال حرکت را بگیرید. با هر بار برخورد شکلک ربات و ستاره همزمان با پخش صدایی کوتاه، امتیاز بازیکن یک واحد افزایش پیدا می‌کند.

در این بخش کاری می‌کنیم که هنگام رسیدن امتیاز بازیکن به عدد 10، مرحله بازی با تغییر پس‌زمینه صحنه عوض شود و صدای مناسبی هم پخش شود.

مراحل ساخت پروژه تغییر مرحله در بازی تعقیب ستاره اسکرچ

از آنجایی که قرار است ساخت بازی تعقیب ستاره را ادامه دهیم می‌توانید به پروژه قبلی در حساب کاربری خود در اسکرچ مراجعه کنید و کار خود را روی همان پروژه ادامه دهید. اگر هم می‌خواهید تمرین بیشتری انجام دهید می‌توانید یک پروژه جدید بسازید و مراحل پروژه قبل را تکرار کنید.

ابتدا روی دکمه دکمه پس‌زمینه‌ای را انتخاب کنید. “پس‌زمینه‌ای را انتخاب کنید” کلیک کنید و از کتابخانه پس‌زمینه های آماده اسکرچ، یک پس زمینه جدید با نام Nebula به پروژه اضافه کنید. قرار است هنگام تغییر مرحله، پس زمینه صحنه به این تصویر تغییر پیدا کند. در تصویر زیر می‌توانید نمایی از این پس‌زمینه را مشاهده کنید.

پس زمینه Nebula در اسکرچ

حالا صدای برنده شدن را به شکلک ربات اضافه می‌کنیم. ابتدا مطمئن شوید شکلک ربات در بخش شکلک‌ها انتخاب شده است. سپس به زبانه صداها بروید. روی دکمه دکمه اضافه کردن صدا یا صدایی را انتخاب کنید در اسکرچ یا “صدایی را انتخاب کنید” کلیک کنید و از کتابخانه صداهای آماده اسکرچ، صدایی با نام Win را پیدا کنید و به صداهای شکلک اضافه کنید. قرار است این صدا هنگام تغییر مرحله پخش شود.

اضافه کردن قطعه های موردنیاز پروژه تغییر مرحله بازی تعقیب ستاره اسکرچ

قطعه های موردنیاز پروژه را به ناحیه کد شکلک ربات اضافه می‌کنیم. بنابراین ابتدا به زبانه کد برگردید و مطمئن شوید شکلک ربات در بخش شکلک‌ها انتخاب شده است.

تغییر پس زمینه ابتدایی

می‌خواهیم زمانی که پروژه اجرا می‌شود پس زمینه بازی روی تصویر Galaxy (پس زمینه اول) تنظیم شود. به این ترتیب حتی اگر بازی را پس از تغییر پس زمینه به Nebula متوقف کنیم و مجددا اجرا کنیم مطمئن خواهیم بود در اجرای دوباره، پس زمینه اول یعنی تصویر Galaxy روی ناحیه صحنه نمایش داده می‌شود.

بنابراین ابتدا یک قطعه دیگر از نوع “وقتی پرچم کلیک شد” به ناحیه کد شکلک ربات اضافه می‌کنیم. سپس یک قطعه “تغییر پس‌زمینه به …” را از دسته “ظاهر” به قطعه قبلی در ناحیه کد وصل می‌کنیم. از لیست این قطعه، گزینه Galaxy را به عنوان پس‌زمینه انتخاب کنید.

قطعه وقتی پرچم کلیک شد و تغییر پس زمینه به Galaxy در بازی تعقیب ستاره اسکرچ

انتظار برای رسیدن به امتیاز کافی

برای تغییر پس زمینه به تصویر دوم می‌بایست منتظر بمانیم تا امتیاز بازیکن به مقدار 10 برسد. برای این کار می‌توانیم از یک قطعه “منتظر بمان تا اینکه …” استفاده کنیم. این قطعه در دسته “کنترل” قرار دارد و تا زمان برآورده شدن شرط خود، اجرای دستورات بعدی را عقب می‌اندازد.

اضافه کردن قطعه منتظر بمان تا اینکه ... در اسکرچ

کافیست شرط قطعه را به صورت امتیاز = 10 قرار دهیم. برای این کار لازم است ابتدا یک قطعه از نوع عملگر تساوی از دسته “عملگرها” مشابه با تصویر زیر داخل قطعه “منتظر بمان تا اینکه …” قرار دهیم.

اضافه کردن قطعه تساوی در داخل قطعه منتظر بمان تا اینکه ...

سپس متغیر امتیاز را از دسته “متغیرها” در بخش اول قطعه تساوی قرار می‌دهیم و بخش دوم آن را هم مشابه با تصویر زیر با عدد 10 کامل می‌کنیم.

شرط امتیاز برابر 10 در قطعه منتظر بمان تا اینکه ...

تغییر پس زمینه دوم و پخش صدا

حالا نوبت به تغییر پس زمینه دوم است. یک قطعه دیگر از نوع “تغییر پس‌زمینه به …” به قطعه قبلی در ناحیه کد وصل می‌کنیم. از لیست قطعه، گزینه Nebula را به عنوان پس زمینه انتخاب می‌کنیم.

برای پخش صدا هنگام تغییر مرحله، یک قطعه از نوع “پخش صدای … تا انتها” را به قطعه پیشین وصل می‌کنیم. این قطعه را هم می‌توانید در دسته “صداها” پیدا کنید. سپس صدای Win که در ابتدا به شکلک ربات اضافه کردیم را از لیست صداهای این قطعه انتخاب کنید. در تصویر زیر می‌توانید نمایی از تمام قطعه‌های جدید اضافه شده در این پروژه را مشاهده کنید.

ناحیه کد کامل شده پروژه تغییر مرحله یا رفتن به مرحله بعدی در بازی تعقیب ستاره اسکرچ

امتحان کنید!

حالا با کلیک روی دکمه پرچم سبز، پروژه خود را امتحان کنید. سعی کنید ستاره را بگیرید و امتیاز خود را به 10 افزایش دهید تا تصویر پس زمینه عوض شود. در ویدئوی زیر می‌توانید نتیجه نهایی این پروژه را مشاهده کنید.

تمرین – بهینه کردن پروژه رفتن به مرحله بعدی در بازی تعقیب ستاره

قطعه‌هایی که برای این پروژه استفاده شد هدفی که دنبال می‌کردیم را به درستی انجام می‌دهد. با این حال ممکن است شیوه انجام این کار بهترین روش ممکن نباشد. برای مثال در بخش چهارم، یک قطعه “وقتی پرچم کلیک شد” را به ناحیه کد شکلک ربات اضافه کرده بودیم و در این پروژه هم یک قطعه دیگر از همین نوع به آن اضافه کردیم. آیا می‌توانید با حذف برخی قطعه های بخش پنجم (مانند قطعه‌ای که گفتیم) و اضافه کردن قطعه های ضروری میان قطعات بخش چهارم، همین کار را به شکل بهتری انجام دهید؟

راهنمایی: می‌توانید برای انجام این کار به جای قطعه انتظار از یک قطعه شرطی (که در بخش سوم بازی تعقیب ستاره با آن آشنا شدید) استفاده کنید.

امیرحسین شهسواری

عاشق دنیای رایانه و فناوری به خصوص برنامه نویسی هستم؛ یادگرفتن و البته یاد دادن چیزای جالبی که یاد گرفتم باعث خوشحالیم میشه و از اولویت‌های اصلی زندگیم به حساب میاد. از مدیریت و نوشتن در تک دیک هم واقعا لذت می‌برم :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.