تک دیک

واژه نامه و مجله آموزشی کامپیوتر و فناوری

پروژه جابجایی خودکار شکلک به محل تصادفی در اسکرچ

در این قسمت از مجموعه آموزشی اسکرچ با نحوه جابجایی خودکار شکلک به نقطه‌ای تصادفی روی صحنه آشنا می‌شوید. پروژه جاری بخش دوم از بازی تعقیب ستاره در اسکرچ است.

این مطلب مبتنی بر مجموعه کارت‌های کدنویسی اسکرچ (با اندکی تغییر) است. کارت‌های اصلی این پروژه را می‌توانید از طریق سایت اسکرچ دریافت کنید.

هدف پروژه

در ادامه پروژه حرکت شکلک ربات در چهار جهت با کمک کلیدهای پیکانی، یک شکلک ستاره به پروژه اضافه می‌کنیم. می‌خواهیم زمانی که پرچم سبز کلیک می‌شود شکلک ستاره شروع به حرکت کند و به صورت خودکار به نقطه‌ای تصادفی روی صفحه جابجا شود. این جابجایی تصادفی تا پایان اجرای پروژه تکرار می‌شود. (به این ترتیب بازیکن می‌تواند با جابجا کردن ربات، ستاره را دنبال کند. در قسمت‌های آینده با تکمیل بازی، هر بار که ربات به شکلک ستاره می‌رسد امتیاز بازیکن افزایش پیدا می‌کند).

مراحل ساخت پروژه جابجایی خودکار شکلک به محل تصادفی در اسکرچ

از آنجایی که قرار است ساخت بازی تعقیب ستاره را ادامه دهیم می‌توانید به پروژه قبلی در حساب کاربری خود در اسکرچ مراجعه کنید و کار خود را روی همان پروژه ادامه دهید. اگر هم می‌خواهید تمرین بیشتری انجام دهید می‌توانید یک پروژه جدید بسازید و مراحل پروژه قبل را تکرار کنید.

سپس مشابه گذشته شکلک ستاره با نام Star را به پروژه اضافه کنید. در تصویر زیر می‌توانید نمایی از این شکلک را مشاهده کنید.

شکلک ستاره اسکرچ

اضافه کردن قطعه های موردنیاز پروژه

حالا نوبت اضافه کردن قطعات موردنیاز به ناحیه کد شکلک است. ابتدا مطمئن شوید شکلک ستاره در بخش شکلک‌ها انتخاب شده است. سپس قطعات زیر را به ترتیب در ناحیه کد شکلک قرار دهید.

می‌خواهیم وقتی روی پرچم سبز کلیک می‌شود ستاره به حرکت درآید. بنابراین ابتدا قطعه “وقتی پرچم کلیک شد” را از دسته “رویدادها” به ناحیه کد شکلک ستاره اضافه می‌کنیم.

از آنجایی که قرار است شکلک ستاره تا پایان اجرای بازی مرتب جابجا شود به یک قطعه تکرار یا حلقه نیاز داریم. با توجه به اینکه عمل جابجا شدن در این پروژه به صورت نامحدود تکرار می‌شود از قطعه “برای همیشه” استفاده می‌کنیم. این قطعه را می‌توانید در دسته “کنترل” پیدا کنید و به قطعه قبلی وصل کنید. اجرای قطعاتی که داخل این قطعه قرار می‌گیرند به صورت نامحدود تکرار می‌شود.

حالا نوبت قطعه مربوط به حرکت است. برای حرکت آرام شکلک به نقطه تصادفی از قطعه “سر بخور در … ثانیه به …” استفاده می‌کنیم. این قطعه را می‌توانید در دسته “حرکت” پیدا کنید و داخل قطعه حلقه قرار دهید تا تکرار شود. مدت زمان جابجایی را روی 1 ثانیه و مقصد را روی مکان تصادفی تنظیم کنید. در تصویر زیر می‌توانید ناحیه کد کامل شده شکلک ستاره را مشاهده کنید.

ناحیه کد کامل پروژه جابجایی خودکار شکلک به محل تصادفی در اسکرچ - قسمت دوم بازی تعقیب ستاره

امتحان کنید!

حالا با کلیک روی دکمه پرچم سبز، پروژه خود را امتحان کنید. در ویدئوی زیر هم می‌توانید نتیجه نهایی این پروژه را مشاهده کنید.

امیرحسین شهسواری

عاشق دنیای رایانه و فناوری به خصوص برنامه نویسی هستم؛ یادگرفتن و البته یاد دادن چیزای جالبی که یاد گرفتم باعث خوشحالیم میشه و از اولویت‌های اصلی زندگیم به حساب میاد. از مدیریت و نوشتن در تک دیک هم واقعا لذت می‌برم :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *