تک دیک

واژه نامه و مجله آموزشی کامپیوتر و فناوری

پروژه پرواز پروانه در اسکرچ

در این قسمت از مجموعه آموزشی اسکرچ نحوه ساخت پروژه پرواز پروانه را به شما آموزش می‌دهیم. در این پروژه با قطعه‌های “شروع صدای …” و “سُر بخور در … ثانیه به …” آشنا می‌شوید.

این پروژه مبتنی بر مجموعه کارت‌های کدنویسی اسکرچ (با اندکی تغییر) است. کارت‌های اصلی این پروژه را می‌توانید از طریق سایت اسکرچ دریافت کنید.

هدف پروژه

در این پروژه شکلک یک پروانه را همراه با یک پس زمینه مناسب به پروژه اضافه می‌کنیم. سپس کاری می‌کنیم که با فشردن کلید فاصله، پروانه به پرواز درآید و به نرمی از محل فعلی به نقطه‌ای تصادفی در صحنه حرکت کند.

مراحل ساخت پروژه پرواز پروانه در اسکرچ

پروژه جدیدی بسازید و نام مناسبی برای آن انتخاب کنید. سپس شکلک گربه اسکرچ که به صورت پیشفرض به پروژه اضافه شده را با کلیک روی آیکن سطل زباله حذف کنید.

حالا روی دکمه افزودن شکلک دکمه پس‌زمینه‌ای را انتخاب کنید. (یا دکمه شکلکی را انتخاب کنید) کلیک کنید. در کتابخانه شکلک های آماده اسکرچ با کمک جعبه جستجوی بالای صفحه یا با مراجعه به دسته “حیوانات“، شکلک پروانه (با نام Butterfly 1) را انتخاب کنید.

در ادامه لازم است یک تصویر پس زمینه مناسب به پروژه اضافه کنید. برای این منظور ابتدا روی دکمه دکمه پس‌زمینه‌ای را انتخاب کنید. “پس‌زمینه‌ای را انتخاب کنید” کلیک کنید. سپس از میان تصاویر کتابخانه پس‌زمینه‌ها با یک جستجوی ساده تصویر Savanna را پیدا و انتخاب کنید.

اضافه کردن قطعه های موردنیاز برای پروژه

حالا نوبت اضافه کردن قطعات موردنیاز به ناحیه کد شکلک است. ابتدا مطمئن شوید شکلک پروانه در بخش شکلک‌ها انتخاب شده است. سپس قطعات زیر را به ترتیب در ناحیه کد قرار دهید.

می‌خواهیم وقتی کلید فاصله فشرده شد شکلک پروانه حرکت کند. بنابراین ابتدا می‌بایست قطعه مربوط به فشرده شدن کلید را در ناحیه کد شکلک قرار دهید. برای این منظور از قطعه “وقتی کلید … فشرده شد” استفاده می‌کنیم که در گذشته با آن آشنا شدید.

سپس قطعه “شروع صدای …” را به قطعه قبلی متصل می‌کنیم. این قطعه را می‌توانید در پالت قطعه ها در دسته “صدا” پیدا کنید. در مورد قطعه “شروع صدای …” دانستن این نکته لازم است که با شروع پخش صدای انتخابی، قطعات پس از آن نیز بدون فاصله اجرا می‌شوند؛ درست برخلاف قطعه “پخش صدای … تا انتها“. در واقع این قطعه اجرای قطعات بعدی را با انتظار برای پخش کامل صدا به تأخیر نمی‌اندازد.

حالا نوبت قطعه موردنیاز برای حرکت شکلک است. برای این پروژه از قطعه “سُر بخور در … ثانیه به …” برای حرکت پیوسته شکلک استفاده می‌کنیم. این قطعه را هم می‌توانید در پالت قطعه‌ها در دسته “حرکت” پیدا کنید. مدت زمان حرکت روی یک ثانیه و مکان تصادفی به عنوان مقصد حرکت انتخاب می‌شود.

در تصویر زیر می‌توانید قطعات ناحیه کد را در ویرایشگر اسکرچ مشاهده کنید.

نمای تکمیل شده پروژه پرواز پروانه در اسکرچ

امتحان کنید!

کلید فاصله را فشار دهید و پرواز پروانه را تماشا کنید. اگر می‌خواهید پروانه باز هم پرواز کند کلید فاصله را دوباره فشار دهید. در ویدئوی زیر می‌توانید نتیجه این پروژه را مشاهده کنید.

امیرحسین شهسواری

عاشق دنیای رایانه و فناوری به خصوص برنامه نویسی هستم؛ یادگرفتن و البته یاد دادن چیزای جالبی که یاد گرفتم باعث خوشحالیم میشه و از اولویت‌های اصلی زندگیم به حساب میاد. از مدیریت و نوشتن در تک دیک هم واقعا لذت می‌برم :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *