تک دیک

واژه نامه و مجله آموزشی کامپیوتر و فناوری

پروژه غذا دادن به میمون در اسکرچ

در این قسمت از مجموعه آموزشی اسکرچ با نحوه ساخت پروژه غذا دادن به میمون در اسکرچ آشنا می‌شوید.

این مطلب مبتنی بر مجموعه کارت‌های کدنویسی اسکرچ (با اندکی تغییر) است. کارت‌های اصلی این پروژه را می‌توانید از طریق سایت اسکرچ دریافت کنید.

هدف پروژه

اگر بخش قبلی پروژه‌های حیوانات را در قالب پروژه متحرک سازی شکلک میمون تکمیل کرده باشید تا اینجا با کلیک روی شکلک میمون ضمن پخش یک صدای مناسب، میمون به حرکت درمی‌آید.

در قسمت دوم پروژه های حیوانات، شکلک تعدادی موز را به پروژه اضافه می‌کنیم. سپس کاری می‌کنیم که با کلیک روی شکلک موزها، میمون به سمت موزها حرکت کند و شروع به خوردن آن‌ها کند.

مراحل ساخت پروژه غذا دادن به میمون در اسکرچ

از آنجایی که قرار است پروژه های حیوانات را ادامه دهیم می‌توانید به پروژه قبلی در حساب کاربری خود در اسکرچ مراجعه کنید و کار خود را روی همان پروژه ادامه دهید.

سپس مشابه با قسمت‌های گذشته، شکلک تعدادی موز (با نام Bananas) را به پروژه اضافه کنید. شکلک موز را طوری روی ناحیه صحنه جابجا کنید که مشابه با تصویر زیر کنار سنگ قرار بگیرد.

شکلک موز یا Bananas اضافه شده به پروژه

اضافه کردن قطعه های موردنیاز پروژه

به ناحیه کد شکلک Bananas می‌رویم و قطعات را مشابه با تصویر زیر در ناحیه کد آن قرار می‌دهیم. قطعه “برو به اولین لایه” باعث می‌شود شکلک موزها روی اولین لایه در ناحیه صحنه قرار بگیرد. به این ترتیب زمانی که دو شکلک روی هم قرار می‌گیرند شکلک موزها روی شکلک میمون خواهد بود نه پشت آن.

ناحیه کد شکلک موزها در پروژه غذا دادن به میمون اسکرچ

قطعه “پخش سراسری غذا” هم پیامی با نام غذا را برای تمام شکلک ها ارسال می‌کند. برای ایجاد این پیام کافیست روی قسمت قابل تغییر این قطعه کلیک کنید، گزینه “پیام جدید” را انتخاب کنید و نام پیام جدید (یعنی غذا) را وارد و تأیید کنید. به این ترتیب همانطور که در ادامه خواهید دید می‌توانید وقتی پیام غذا توسط شکلک های دیگر دریافت شد عمل خاصی را انجام دهید.

حالا به ناحیه کد شکلک میمون (یا Monkey) می‌رویم. قطعات را مشابه با تصویر زیر در ناحیه کد این شکلک قرار می‌دهیم. به این ترتیب وقتی پیام غذا دریافت می‌شود شکلک میمون طی 1 ثانیه به سمت موزها سُر می‌خورد. پخش صدای Chomp شروع می‌شود و پس از 0.5 ثانیه انتظار میمون به محل قبلی خود برمی‌گردد.

قطعه های اضافه شده به ناحیه کد شکلک میمون در پروژه غذا دادن به میمون اسکرچ

امتحان کنید!

حالا روی شکلک موزها کلیک کنید و شاهد حرکت میمون باشید. در ویدئوی زیر هم می‌توانید نمایی از نتیجه نهایی این پروژه را مشاهده کنید.

امیرحسین شهسواری

عاشق دنیای رایانه و فناوری به خصوص برنامه نویسی هستم؛ یادگرفتن و البته یاد دادن چیزای جالبی که یاد گرفتم باعث خوشحالیم میشه و از اولویت‌های اصلی زندگیم به حساب میاد. از مدیریت و نوشتن در تک دیک هم واقعا لذت می‌برم :)

One thought on “پروژه غذا دادن به میمون در اسکرچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *