تعداد کلیک ها و نرخ کلیک در کنسول جستجوی گوگل
منظور از تعداد کلیک ها و نرخ کلیک (CTR) در کنسول جستجوی گوگل چیست؟
تعداد کلیک ها (یا Clicks) و نرخ کلیک (Click-through rate یا CTR) دو مفهوم مرتبط و مهم در کنسول جستجوی گوگل، سئو و … محسوب میشوند.
تعداد کلیک ها در کنسول جستجوی گوگل، به معنای تعداد دفعاتی است که کاربران در جستجوهای خود و سایر بخش ها (مثل خبرها) در موتور جستجوی گوگل روی نتیجه ای مربوط به یک صفحه از سایت یا محتوای شما کلیک کردهاند. نرخ کلیک (یا CTR) نیز به معنای نرخ کلیک روی یک آیتم در مقایسه با تعداد دفعات مشاهده آن در نتایج جستجو است.
ممکن است تعداد کلیک و نرخ کلیک برای صفحه ای مشخص براساس یک کوئری جستجوی خاص محاسبه شود یا برای یک صفحه براساس تمام کوئری های جستجوی مرتبط و … محاسبه شود. به علاوه این معیارها برای دستهای از صفحات (مانند کل صفحات سایت) نیز محاسبه میشوند. چنین محاسباتی میتواند به شما اطلاعات مفیدی در مورد وضعیت کلیک روی صفحات سایت شما در نتایج جستجو ارائه کند.
تعداد کلیک و نرخ کلیک در کنسول جستجوی گوگل چگونه محاسبه میشوند؟
در حالت عادی، هر کلیک روی یک نتیجه در جستجوهای گوگل و … که کاربر را به صفحه ای در سایت شما هدایت میکند یک کلیک برای آن نتیجه یا صفحه محسوب میشود. نرخ کلیک نیز از تقسیم تعداد کلیک ها به ایمپرشن متناظر به دست میآید.
بیشتر بخوانید: ایمپرشن در کنسول جستجوی گوگل و جزئیات آن
به عنوان مثال فرض کنید در یک روز مشخص، صفحه اصلی فروشگاه آنلاین شما (که در زمینه فروش گوشی فعالیت دارد) دارای ایمپرشن 5600 باشد. این عدد به معنای آنست که صفحه اصلی فروشگاه آنلاین شما برای کوئری های مختلف جستجو (به عنوان نمونه “خرید گوشی”، “خرید گوشی هوشمند”، “خرید موبایل” و …) در این روز مشخص 5600 مرتبه در نتایج جستجوی گوگل مشاهده شده است. حالا فرض کنید در همین روز تعداد کل کلیک روی صفحه اصلی فروشگاه شما برای کوئری های مختلف برابر با 392 باشد. به این ترتیب نرخ کلیک از تقسیم تعداد کلیک ها (یعنی 392) به ایمپرشن (یعنی 5600) به دست میآید که برابر با 7 درصد است.
392 ÷ 5600 = 0.07 (هفت درصد)
فراموش نکنید کلیک روی یک لینک در نتایج جستجو و سپس اسکرول کردن به پایین و بالا یا رفتن به صفحه بعدی و بازگشت به صفحه قبل و کلیک مجدد روی همان لینک باعث افزایش تعداد کلیک یا نرخ کلیک در یک کوئری جستجو و یک نشست (Session) نمیشود.
دلیل اهمیت تعداد کلیک ها و نرخ کلیک چیست؟
تعداد کلیک نشان میدهد سایت شما چه تعداد کاربر را از طرف موتور جستجو جذب کرده است یا چه تعداد کاربر روی نتایج مرتبط با صفحات سایت شما کلیک کردهاند. نرخ کلیک هم نشان میدهد در مقایسه با پتانسیلی که صفحات سایت در نتایج جستجو داشتهاند به چه میزان در جذب کلیک از سوی کاربر موفق بودهاند.
اگر تعداد کلیک برای یک صفحه یا حتی کل صفحات سایت پایین باشد به این معناست که کاربران کمتری روی نتایج جستجوی مرتبط با یک صفحه و یا حتی کل صفحات این سایت در موتور جستجو کلیک کردهاند. به این ترتیب تعداد کاربر کمتری از این طریق به سایت شما هدایت شدهاند. این موضوع میتواند به خاطر تعداد حضور اندک یا تعداد مشاهده ناچیز صفحات در نتایج جستجو (ایمپرشن پایین) باشد. با این حال ممکن است با وجود ایمپرشن بالا همچنان تعداد کلیک ها پایین باشند.
از طرفی نرخ کلیک مشخص میکند چند درصد از مشاهدات یک نتیجه یا صفحه در نتایج جستجو به کلیک روی آن آیتم منجر شده است. اگر نرخ کلیک برای یک صفحه پایین باشد به این معناست که آن صفحه در مقایسه با تعداد دفعات مشاهده در نتایج جستجو نتوانسته کاربر را برای کلیک روی آیتم مربوطه تشویق کند. این موضوع میتواند به دلیل جایگاه پایینتر در مقایسه با سایر نتایج باشد یا ناشی از عنوان نامناسب و غیرجذاب، اعتبار پایین سایت در نظر کاربران و … باشد. برای مثال معمولا آیتم اول در نتایج جستجو نسبت به نتایج پس از آن کلیک بیشتری از سمت کاربران دریافت میکند.
آیا تعداد کلیک و نرخ کلیک بالا لزوما نشانه های خوبی هستند؟
پاسخ این سوال منفی است. تعداد کلیک و نرخ کلیک بالا در گوگل و موتورهای جستجو همیشه هم یک نکته مثبت به حساب نمیآید. برای مثال ممکن است کاربران روی یک صفحه در نتایج جستجو کلیک کنند و وارد سایت شما شوند. اما به دلیل محتوای نامناسب یا نامرتبط، وجود تبلیغات فراوان و … بلافاصله از سایت خارج شوند. چنین وضعیتی نه تنها نتیجه مثبتی ندارد بلکه میتواند اثری منفی روی اعتبار سایت شما در نگاه کاربران و موتور جستجو داشته باشد.