پروژه تغییر حالت شکلک در اسکرچ

همانطور که در قسمت‌های قبل با اصطلاحات اصلی اسکرچ آشنا شدید هر شکلک در اسکرچ می‌تواند چند حالت مختلف داشته باشد. شما می‌توانید هنگام نیاز، حالت شکلک‌ها را تغییر دهید. برای مثال شکلک یک انسان می‌تواند شامل حالت‌های مختلف راه رفتن باشد و شما با تغییر مناسب این حالت‌ها و ایجاد تأخیر کوتاه میان آن‌ها، وضعیت راه رفتن را برای شکلک شبیه‌سازی کنید.

در این قسمت از مجموعه آموزشی اسکرچ با نحوه ساخت پروژه تغییر حالت شکلک در اسکرچ آشنا می‌شوید. در این مقاله علاوه بر تغییر حالت شکلک با چگونگی ایجاد تأخیر یا انتظار در اسکرچ نیز آشنا می‌شوید. قطعه‌های اصلی این پروژه عبارتند از قطعه “وقتی این شکلک کلیک شد”، قطعه “تغییر حالت به …” و قطعه “منتظر بمان … ثانیه”.

این پروژه مبتنی بر مجموعه کارت‌های کدنویسی اسکرچ (با اندکی تغییر) است. کارت‌های اصلی این پروژه را می‌توانید از طریق سایت اسکرچ دریافت کنید.

هدف پروژه

در این پروژه، شکلک یک خروس را همراه با پس زمینه‌ای مناسب به پروژه اضافه می‌کنیم. هدف پروژه اینست که هنگام کلیک روی شکلک خروس، حالت آن تغییر کند و پس از گذشت چند لحظه دوباره به حالت اول برگردد.

مراحل ساخت پروژه تغییر حالت شکلک در اسکرچ

پروژه جدیدی بسازید و نام مناسبی برای آن انتخاب کنید. سپس شکلک گربه اسکرچ که به صورت پیشفرض در پروژه قرار دارد را با کلیک روی آیکن سطل زباله حذف کنید.

حالا روی دکمه افزودن شکلک دکمه پس‌زمینه‌ای را انتخاب کنید. (یا دکمه شکلکی را انتخاب کنید) کلیک کنید. در کتابخانه شکلک های آماده اسکرچ با کمک جعبه جستجوی بالای صفحه یا با مراجعه به دسته “حیوانات“، شکلک خروسی با نام Rooster را پیدا و انتخاب کنید.

در ادامه لازم است یک تصویر پس زمینه مناسب به پروژه اضافه کنید. برای این منظور ابتدا روی دکمه دکمه پس‌زمینه‌ای را انتخاب کنید. “پس‌زمینه‌ای را انتخاب کنید” کلیک کنید. سپس از میان تصاویر کتابخانه پس‌زمینه‌ها با یک جستجوی ساده، تصویر آسمان آبی Blue Sky را در دسته “بیرون” پیدا و انتخاب کنید.

در ناحیه صحنه، شکلک خروس را با کمک ماوس (عمل کشیدن و رها کردن) به محل مناسبی جابجا کنید تا مشابه تصویر زیر شود.

نمایی از ویرایشگر اسکرچ همراه با شکلک خروس و پس زمینه آسمان آبی

اضافه کردن قطعه های موردنیاز

حالا نوبت اضافه کردن قطعات موردنیاز به ناحیه کد شکلک است. ابتدا مطمئن شوید شکلک خروس در بخش شکلک‌ها انتخاب شده است. سپس قطعات زیر را به ترتیب در ناحیه کد قرار دهید.

می‌خواهیم زمانی که شکلک کلیک شد حالتش تغییر کند. بنابراین ابتدا قطعه “وقتی این شکلک کلیک شد” را از دسته “رویدادها” به ناحیه کد شکلک اضافه می‌کنیم.

قطعه تغییر حالت شکلک در اسکرچ

در این مرحله سراغ قطعه مربوط به تغییر حالت شکلک می‌رویم. ابتدا قطعه “تغییر حالت به …” را از پالت قطعه ها (دسته “ظاهر“) پیدا می‌کنیم و به قطعه قبلی وصل می‌کنیم. سپس در لیست این قطعه، نام حالتی که می‌خواهیم شکلک به آن تغییر پیدا کند (در اینجا rooster-b) را انتخاب می‌کنیم. (در ابتدا شکلک در حالت rooster-a قرار دارد).

قطعه وقتی این شکلک کلیک شد و تغییر حالت به ... در اسکرچ

فراموش نکنید حالت‌های مختلف شکلک انتخابی همراه با نامشان در زبانه حالت‌ها قابل مشاهده است. بنابراین اگر مطمئن نیستید شکلک باید به کدام حالت تغییر پیدا کند می‌توانید به این زبانه مراجعه کنید و حالت موردنظرتان را پیدا کنید و نامش را به خاطر بسپارید. سپس نام این حالت را از لیست قطعه تغییر حالت انتخاب کنید.

نمایی از زبانه حالت‌ها حاوی حالت های مختلف شکلک خروس یا Rooster در اسکرچ
نمایی از زبانه حالت‌ها حاوی حالت های مختلف شکلک Rooster. به نام حالت ها در پایین تصاویر بندانگشتی در نوار کناری این زبانه توجه کنید. فراموش نکنید در ابتدا شکلک در حالت rooster-a (حالت انتخاب شده) قرار دارد.

قطعه انتظار

گاهی اوقات لازم است از اسکرچ بخواهیم کمی منتظر بماند و پس از آن اجرای اعمال یا دستورات را ادامه دهد. از آنجایی که می‌خواهیم شکلک لحظاتی پس از تغییر حالت فوق به حالت اولیه برگردد به یک قطعه انتظار برای ایجاد تأخیر بین این تغییر حالت ها نیاز داریم.

نکته: اگر بلافاصله و بدون انتظار، شکلک را به حالت اولیه برگردانیم پس از تغییر حالت اول، شکلک بلافاصله به حالت اولیه برمی‌گردد و این کار چنان با سرعت انجام می‌شود که گویا اصلا هیچ تغییر حالتی رخ نداده است.

برای ایجاد تأخیر در اجرای دستورات بعدی از قطعه “منتظر بمان … ثانیه” استفاده می‌کنیم. این قطعه را می‌توانید در پالت قطعه ها (دسته “کنترل“) پیدا کنید و به قطعه قبلی در ناحیه کد وصل کنید. مدت زمان انتظار یا تأخیر توسط قسمت قابل تغییر این قطعه برحسب ثانیه مشخص می‌شود. در این پروژه برای اینکه تغییر وضعیت بعدی خروس به اندازه کافی سریع باشد این مدت را روی 0.3 ثانیه تنظیم می‌کنیم.

اضافه کردن قطعه منتظر بمان در ناحیه کد شکلک در اسکرچ

تغییر شکلک به حالت اولیه

حالا کافیست با یک قطعه دیگر از نوع “تغییر حالت به …”، شکلک را به حالت اولیه برگردانیم. فراموش نکنید حالت ابتدایی شکلک (یعنی rooster-a) را از لیست این قطعه انتخاب کنید. در تصویر زیر می‌توانید ناحیه کد کامل شده را مشاهده کنید.

ناحیه کد کامل شده پروژه تغییر حالت شکلک در اسکرچ Scratch

امتحان کنید!

حالا روی شکلک خروس کلیک کنید تا نتیجه کارتان را مشاهده کنید. در ویدئوی زیر هم می‌توانید نمایی از نتیجه تکمیل شده این پروژه را مشاهده کنید.

امیرحسین شهسواری

عاشق دنیای رایانه و فناوری به خصوص برنامه نویسی هستم؛ یادگرفتن و البته یاد دادن چیزای جالبی که یاد گرفتم باعث خوشحالیم میشه و از اولویت‌های اصلی زندگیم به حساب میاد. از مدیریت و نوشتن در تک دیک هم واقعا لذت می‌برم :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.