پروژه تغییر پس زمینه با کمک قطعه های کد در اسکرچ

در این قسمت از مجموعه آموزشی اسکرچ با نحوه تغییر پس زمینه با کمک قطعه ها در اسکرچ آشنا می‌شوید. قطعه‌های اصلی این پروژه عبارتند از قطعه “وقتی پرچم کلیک شد”، قطعه “تغییر پس‌زمینه به …“، قطعه “منتظر بمان … ثانیه” و قطعه “بگو … به مدت … ثانیه”.

این پروژه مبتنی بر مجموعه کارت‌های کدنویسی اسکرچ (با اندکی تغییر) است. کارت‌های اصلی این پروژه را می‌توانید از طریق سایت اسکرچ دریافت کنید.

هدف پروژه

در این پروژه، شکلک یک انسان را همراه با دو پس‌زمینه دشت و شهر به پروژه اضافه می‌کنیم. هدف پروژه اینست که هنگام کلیک روی دکمه پرچم سبزرنگ (بالای ناحیه صحنه)، ابتدا تصویر دشت به عنوان پس زمینه اول پشت ناحیه صحنه قرار بگیرد. پس از کمی فاصله پس‌زمینه دوم یعنی شهر جایگزین پس‌زمینه اول می‌شود و در انتها کاراکتر پروژه، شما را به گردش در شهر دعوت می‌کند.

مراحل ساخت پروژه تغییر پس زمینه در اسکرچ

پروژه جدیدی بسازید و نام مناسبی برای آن انتخاب کنید. سپس شکلک گربه اسکرچ که به صورت پیشفرض در پروژه قرار دارد را با کلیک روی آیکن سطل زباله حذف کنید.

حالا روی دکمه افزودن شکلک دکمه پس‌زمینه‌ای را انتخاب کنید. (یا دکمه شکلکی را انتخاب کنید) کلیک کنید. در کتابخانه شکلک های آماده اسکرچ با کمک جعبه جستجوی بالای صفحه یا با مراجعه به دسته “مردم“، شکلکی با نام Avery را پیدا و انتخاب کنید.

در ادامه لازم است دو تصویر پس زمینه مناسب به پروژه اضافه کنید. برای این منظور ابتدا روی دکمه دکمه پس‌زمینه‌ای را انتخاب کنید. “پس‌زمینه‌ای را انتخاب کنید” کلیک کنید. سپس از میان تصاویر کتابخانه پس‌زمینه‌ها با یک جستجوی ساده، تصویر دشت با نام Savanna را پیدا و انتخاب کنید. این کار را دوباره انجام دهید و این بار تصویر شهر با نام Metro را انتخاب کنید.

شکلک و پس زمینه پروژه تغییر پس زمینه با کمک قطعه های کد در Scratch

اضافه کردن قطعه های موردنیاز برای پروژه تغییر پس زمینه اسکرچ

حالا نوبت اضافه کردن قطعات موردنیاز به ناحیه کد شکلک است. ابتدا مطمئن شوید شکلک Avery در بخش شکلک‌ها انتخاب شده است. سپس قطعات زیر را به ترتیب در ناحیه کد قرار دهید.

می‌خواهیم زمانی که دکمه پرچم سبزرنگ کلیک شد اجرای پروژه آغاز شود. بنابراین ابتدا قطعه “وقتی پرچم کلیک شد” را از دسته “رویدادها” در پالت قطعه ها به ناحیه کد شکلک اضافه کنید.

قطعه های تغییر پس زمینه و انتظار

قرار است هر بار که روی دکمه پرچم کلیک می‌شود بلافاصله پس زمینه دشت (یا Savanna) پشت ناحیه صحنه نمایان شود. برای این منظور قطعه “تغییر پس‌زمینه به …” را از دسته “ظاهر” به قطعه قبلی در ناحیه کد وصل می‌کنیم. از لیست قطعه، گزینه Savanna را به عنوان پس زمینه انتخاب کنید.

قطعه های وقتی پرچم کلیک شد و تغییر پس زمینه در اسکرچ

بین تغییر پس زمینه اول و دوم لازم است از یک قطعه انتظار استفاده کنیم تا یک فاصله کوتاه میان این تغییر پس‌زمینه ها ایجاد شود. بنابراین قطعه “منتظر بمان … ثانیه” را به ناحیه کد اضافه می‌کنیم. مدت زمان انتظار را هم روی 2 ثانیه تنظیم می‌کنیم.

حالا نوبت تغییر پس زمینه به تصویر شهر است. برای این منظور یک قطعه دیگر از نوع “تغییر پس‌زمینه به …” به قطعه انتظار وصل می‌کنیم. فراموش نکنید از لیست قطعه، پس زمینه Metro را انتخاب کنید.

تکمیل پروژه

پس از نمایش تصویر پس زمینه منطقه شهری می‌خواهیم کاراکتر پروژه شما را به گردش دعوت کند. برای این کار از قطعه “بگو … به مدت … ثانیه” استفاده می‌کنیم. این قطعه را می‌توانید در دسته “ظاهر” پیدا کنید و به ناحیه کد اضافه کنید. همانطور که از نام این قطعه برمی‌آید این قطعه متن انتخابی را در مدت تعیین شده نمایش می‌دهد. متن مناسبی مانند بزن بریم بگردیم را در قسمت اول قطعه وارد می‌کنیم و مدت زمان نمایش پیام را روی 2 ثانیه قرار می‌دهیم. در تصویر زیر می‌توانید ناحیه کد کامل شده این پروژه را مشاهده کنید.

ناحیه کد کامل شده پروژه تغییر پس زمینه با کمک قطعه های کد

امتحان کنید!

حالا روی دکمه پرچم سبز کلیک کنید تا نتیجه کارتان را مشاهده کنید. در ویدئوی زیر هم می‌توانید نمایی از نتیجه تکمیل شده پروژه تغییر پس زمینه با کمک قطعه ها در اسکرچ را مشاهده کنید.

امیرحسین شهسواری

عاشق دنیای رایانه و فناوری به خصوص برنامه نویسی هستم؛ یادگرفتن و البته یاد دادن چیزای جالبی که یاد گرفتم باعث خوشحالیم میشه و از اولویت‌های اصلی زندگیم به حساب میاد. از مدیریت و نوشتن در تک دیک هم واقعا لذت می‌برم :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.