پروژه متحرک سازی شکلک میمون در اسکرچ
در این قسمت از مجموعه آموزشی اسکرچ با نحوه متحرک سازی شکلک میمون در اسکرچ آشنا میشوید.
این مطلب مبتنی بر مجموعه کارتهای کدنویسی اسکرچ (با اندکی تغییر) است. کارتهای اصلی این پروژه را میتوانید از طریق سایت اسکرچ دریافت کنید.
هدف پروژه
در این پروژه شکلک یک میمون را همراه با پسزمینهای مناسب به پروژه اضافه میکنیم. سپس هنگام کلیک روی شکلک با پخش صدای میمون و تغییر پی در پی حالت شکلک، کاری میکنیم که به نظر بیاید میمون در حال تکان خوردن است.
مراحل ساخت پروژه متحرک سازی شکلک میمون در اسکرچ
پروژه جدیدی بسازید و نام مناسبی برای آن انتخاب کنید. شکلک گربه اسکرچ که به صورت پیشفرض در پروژه قرار دارد را با کلیک روی آیکن سطل زباله کنار آن حذف کنید. سپس مشابه با قسمتهای گذشته، شکلک یک میمون (با نام Monkey) و پس زمینه صخره داخل باغ (با نام Garden Rock) را به پروژه اضافه کنید.
در تصویر زیر نمایی از این شکلک و پس زمینه را روی ناحیه صحنه اسکرچ مشاهده میکنید. شکلک میمون را مشابه تصویر زیر طوری روی ناحیه صحنه جابجا کنید که گویا روی صخره قرار گرفته است.
اضافه کردن قطعه های موردنیاز پروژه
مطمئن شوید شکلک میمون در بخش شکلکها انتخاب شده است. سپس قطعات زیر را به ترتیب در ناحیه کد شکلک قرار دهید و مشابه با قطعات داخل تصویر، آنها را تنظیم کنید.
به این ترتیب وقتی روی شکلک میمون کلیک میشود پخش صدای Chee Chee با کمک یک قطعه “شروع صدای …” آغاز میشود. سپس با کمک یک حلقه (قطعه “تکرار کن …“) دستورات داخلی قطعه، چهار مرتبه تکرار میشوند. در واقع با کمک قطعههای “تغییر حالت به …“، چهار بار پشت سر هم حالت شکلک بین monkey-a و monkey-b تغییر میکند (این حالت ها را میتوانید همراه نامشان در زبانه “حالتها” مشاهده کنید). بین هر تغییر حالت نیز از یک قطعه “منتظر بمان … ثانیه” استفاده شده تا میان تغییر حالتهای میمون فاصله کوتاهی (0.2 ثانیه) ایجاد شود.
امتحان کنید!
حالا روی شکلک میمون کلیک کنید و شاهد متحرکسازی میمون باشید. در ویدئوی زیر هم میتوانید نمایی از نتیجه نهایی این پروژه را مشاهده کنید.