پروژه اضافه کردن مانع دوم به بازی پرش از روی موانع اسکرچ
در این قسمت از مجموعه آموزشی اسکرچ به عنوان ششمین بخش بازی پرش از روی موانع با نحوه اضافه کردن مانع دوم به بازی آشنا میشوید. قطعههای مورد استفاده در این پروژه عبارتند از قطعه “پنهان شو“، “منتظر بمان … ثانیه” و “ظاهر شو“.
این مطلب مبتنی بر مجموعه کارتهای کدنویسی اسکرچ (با اندکی تغییر) است. کارتهای اصلی این پروژه را میتوانید از طریق سایت اسکرچ دریافت کنید.
هدف پروژه
اگر بخش قبلی بازی پرش از روی موانع در اسکرچ را در قالب پروژه توقف بازی هنگام برخورد با تخممرغ تکمیل کرده باشید تا اینجا شکلک جوجه هنگام اجرای بازی به نقطه شروع منتقل میشود و با فشردن کلید فاصله، همراه با پخش صدایی مناسب شکلک جوجه حرکتی شبیه به پرش را انجام میدهد. یک تخم مرغ هم به عنوان مانع در بازی از سمت راست به چپ حرکت میکند. با برخورد جوجه به تخم مرغ نیز حالت تخم مرغ به صورت شکسته تغییر میکند و بازی متوقف میشود.
در این قسمت از مجموعه آموزشی اسکرچ به عنوان ششمین بخش بازی پرش از روی موانع در ادامه قسمت قبل، یک تخممرغ دیگر به عنوان مانع دوم به بازی اضافه میکنیم و به این ترتیب انجام بازی را سختتر میکنیم.
مراحل ساخت پروژه اضافه کردن مانع دوم به بازی پرش از روی موانع اسکرچ
از آنجایی که قرار است ساخت بازی پرش از روی موانع را ادامه دهیم میتوانید به پروژه قبلی در حساب کاربری خود در اسکرچ مراجعه کنید و کار خود را روی همان پروژه ادامه دهید. اگر هم میخواهید تمرین بیشتری انجام دهید میتوانید یک پروژه جدید بسازید و مراحل پروژه قبل را تکرار کنید.
روی شکلک تخم مرغ (Egg) راست کلیک کنید. سپس از منوی باز شده گزینه “تکثیر” را انتخاب کنید.
با انجام این کار شکلک دیگری مشابه با این شکلک با نام Egg2 به پروژه اضافه میشود. قطعات موجود در ناحیه کد تخممرغ اول نیز داخل شکلک جدید کپی میشود. به علاوه شکلک تخم مرغ جدید در همان موقعیت شکلک تخم مرغ اول قرار میگیرد.
اضافه کردن قطعه های موردنیاز پروژه
اگر همین حالا بازی را اجرا کنید هر دو تخممرغ روی هم حرکت میکنند و به نظر میرسد فقط یک مانع در بازی وجود دارد. راه چاره اینست که شکلک تخممرغ دوم در ابتدا پنهان شود و پس از گذشت مدت کمی از اجرای بازی، آشکار شود و حرکت خود را شروع کند. به این ترتیب از آنجایی که حرکت تخم مرغ اول از همان ابتدای بازی شروع شده دو تخم مرغ روی هم حرکت نمیکنند.
برای این کار لازم است قطعاتی را به ناحیه کد تخممرغ دوم اضافه کنیم. بنابراین ابتدا مطمئن شوید شکلک تخم مرغ دوم (Egg2) در بخش شکلکها انتخاب شده است. سپس سراغ قطعههای مربوط به حرکت تخم مرغ در ناحیه کد میرویم. پس از قطعه “وقتی پرچم کلیک شد” یک قطعه از نوع “پنهان شو” قرار میدهیم (این قطعه در دسته “ظاهر” قرار دارد). به این ترتیب با اجرای بازی، تخممرغ دوم پنهان میشود.
سپس یک قطعه از نوع “منتظر بمان … ثانیه” پس از قطعه قبلی قرار میدهیم (این قطعه در دسته “کنترل” قرار دارد). مدت انتظار را هم روی 1.2 ثانیه قرار میدهیم. در ادامه یک قطعه “ظاهر شو” نیز اضافه میکنیم (این قطعه هم در دسته “ظاهر” قرار دارد). به این ترتیب پس از 1.2 ثانیه انتظار، شکلک تخممرغ دوم آشکار میشود و حرکت آن مطابق مابقی قطعات شروع میشود.
امتحان کنید!
حالا با کلیک روی دکمه پرچم سبز، پروژه را اجرا کنید. با فشردن به موقع کلید فاصله، سعی کنید جوجه با مانعهای بازی یا همان تخممرغهای در حال حرکت برخورد نکند. در ویدئوی زیر هم میتوانید نمایی از نتیجه نهایی این پروژه را مشاهده کنید.