پیوند بدون تعقیب Nofollow Link

پیوند بدون تعقیب یا Nofollow Link چیست؟

پیوند بدون تعقیب (Nofollow Link) به گونه‌ای از پیوندها در صفحات وب گفته می‌شود که در تعریف آن‌ها از مقدار nofollow برای خاصیت rel استفاده شده است. این مقدار به موتورهای جستجو و ربات‌ها اعلام می‌کند نباید این نوع پیوندها را دنبال (Follow) کنند. اغلب موتورهای جستجو هنگام تعیین رتبه یک صفحه (یا وبسایت)، پیوندهای بدون تعقیبی که به آن ارجاع داده شده را در نظر نمی‌گیرند.

در حال حاضر بسیاری از موتورهای جستجو برای تخمین میزان محبوبیت یک صفحه وب یا وبسایت، کمیت و کیفیت پیوندهای ورودی به آن را مد نظر قرار می‌دهند. به این معنا که هرچه تعداد پیوندها به یک صفحه یا سایت بیشتر باشد و همچنین محتوای صفحاتی که حاوی این پیوندها هستند با محتوای آن صفحه (مقصد پیوند) ارتباط بیشتری داشته باشد رتبه (یا ارزش) مقصد پیوند بالاتر خواهد بود و در صفحه نتایج جستجو مکان بالاتری را به دست می‌آورد.

پیوندهای Nofollow کجا و چگونه استفاده می‌شوند؟

موارد متعددی وجود دارد که ممکن است با محتواهای غیرقابل اعتماد یا نامعتبر در سایت خود روبرو شوید. پیوندهایی که در این نوع محتواها دیده می‌شود الزاما نمایانگر اهمیت، محبوبیت یا ارتباط محتوای سایت لینک شده با سایت شما نخواهد بود و اغلب آن‌ها توسط کاربران در بخش نظرات (برای تبلیغ یا بالا بردن رتبه یک سایت از سوی صاحبان آن) یا در پروفایل کاربری (برای آشنایی بیشتر بازدیدکنندگان با صاحب پروفایل) ثبت می‌شوند. از اینرو معمولا توسعه دهندگان ترجیح می‌دهند با تبدیل این نوع پیوندها به پیوندهای بدون تعقیب، مانع از تأثیر آن‌ها روی موتورهای جستجو شوند. علاوه بر این ممکن است صاحبان یک وبسایت، آگهی ها (یا پیوندهایی که بابت آن‌ها وجهی دریافت شده است) را نیز به صورت Nofollow درج کنند تا به این وسیله کاربران حین جستجوی یک واژه در موتورهای جستجو به اشتباه تصور نکنند رتبه بالاتر یک صفحه وب در نتایج به دلیل محبوبیت واقعی آن صفحه بوده است.

از دیگر پیوندهایی که پیشنهاد می‌شود به صورت نوفالو تعریف شوند برخی از پیوندهای داخلی نظیر صفحه ثبت نام یا ورود به سایت است. با توجه به اینکه ایندکس شدن چنین صفحاتی در موتورهای جستجو اهمیتی ندارد تبدیل این پیوندها به پیوندهای بدون تعقیب به ربات های خزنده در تشخیص بهتر صفحاتی که باید مورد کاوش قرار دهد مفید خواهد بود.

به منظور ایجاد این نوع پیوندها در HTML، کافیست خاصیت rel در تگ a به nofollow مقداردهی شود. نمونه‌ای از نحوه‌ی تعریف این نوع پیوند را در قطعه کد زیر مشاهده می‌کنید:

<a href="http://example.com/" rel="nofollow">Example.com</a>

در صورتی که این قطعه کد را در وبسایت خود قرار دهید موتورهای جستجو متوجه می‌شوند نباید این پیوند را دنبال کنند و معمولا آن را در تعیین رتبه سایت مقصد (یعنی example.com) تأثیر نمی‌دهند. البته این رفتار الزاما در تمام موتورهای جستجو به شکل یکسان رعایت نمی‌شود.

پیوندهای پیشنهادی تک دیک

 لینک واژه در ویکیپدیا

واژه‌های مرتبط

پیوند ورودی Backlink پیوند ورودی یا Backlink چیست؟ بک‌لینک یا پیوند ورودی (Backlink) برای یک منبع وب مشخص (نظیر یک سایت یا صفحه‌ی اینترنتی) به مجموع پیوندهایی گفته می‌شود...
ابرپیوند Hyperlink ابرپیوند یا Hyperlink چیست؟ ابرپیوند یا هایپرلینک (Hyperlink) که آن را به اختصار لینک یا پیوند نیز می‌نامند در واقع ارجاعی است که کاربر با کلیک کردن ...
وب تاریک Dark Web وب تاریک یا Dark Web چیست؟ وب تاریک یا دارک وب (Dark Web) به محتوایی از وب جهان گستر گفته می‌شود که روی شبکه‌های تاریک (Darknet) قرار گرفته است. شبکه...
نقشه سایت Sitemap نقشه سایت یا Sitemap چیست؟ نقشه سایت (Sitemap یا Site map) لیستی از صفحات یک وبسایت است که برای کاربران یا ربات‌های اینترنتی قابل دسترس می‌باشد و به ...
پایگاه داده رابطه ای Relational Database... پایگاه داده رابطه ای یا Relational Database چیست؟ پایگاه داده رابطه ای (Relational Database) نوعی پایگاه داده براساس مدل رابطه ای (Relational Model) ...
پیج رنک PageRank پیج رنک یا PageRank چیست؟ پیج رنک (PageRank به اختصار PR) از جمله مشهورترین و نخستین الگوریتم‌هایی است که توسط موتور جستجوی گوگل برای رتبه بندی وبسای...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *