کلاه برداری کلیکی Click Fraud

کلاه برداری کلیکی یا Click Fraud چیست؟

کلاه برداری کلیکی (Click Fraud) نوعی کلاه‌برداری در تبلیغات آنلاین مبتنی بر مدل پرداخت به ازای کلیک (PPC) می‌باشد که در آن فردی به صورت دستی یا با استفاده از برنامه‌های خودکار، اقدام به شبیه‌سازی کلیک‌های طبیعی روی آگهی‌ها می‌کند و به دنبال کسب درآمد بیشتر به واسطه‌ی کلیک روی آگهی‌هایی است که منتشرکننده‌ی آنها می‌باشد.

در این نوع کلاه‌برداری، فردی سودجو اقدام به ایجاد یک وبسایت جدید نموده و با دریافت آگهی از سامانه‌های تبلیغاتی PPC، اقدام به دریافت سود بیشتر از آگهی‌ها با کلیک های جعلی می‌نماید (در واقع این کلیک‌ها توسط یک کاربر با هدف آشنایی بیشتر با آگهی صورت نگرفته است و هیچ علاقه‌ای به محتوای آن آگهی در این کلیک‌ها وجود ندارد). ممکن است کلاه‌برداران برای این امر از اسکریپت‌ها و برنامه‌های سفارشی برای شبیه‌سازی کلیک‌های کاربر به صورت خودکار استفاده نمایند. در روش دستی نیز از افرادی استفاده می‌شود که به ازای کلیک‌های خود مبلغ بسیار اندکی را دریافت می‌کنند.

با توجه به ماهیت این نوع کلاه‌برداری و دشوار بودن تشخیص نیتی که پشت کلیک‌های انجام شده وجود داشته، شناسایی کلاه‌برداری‌های کلیکی کار بسیار پیچیده‎ای است. به عبارت بهتر، تعریف واضحی از کلیک‌های غیرواقعی وجود ندارد. با اینحال محققین در تلاشند با تحلیل داده‌های کلیک موجود در سرورهای یک شبکه‌ی تبلیغاتی این نوع کلاه‌برداری‌ها را شناسایی کنند. معمولا این نوع کلاه‌برداری را در زمره‌ی اعمال هکرهای کلاه سیاه طبقه‌بندی می‌کنند.

پیوندهای پیشنهادی تک دیک

لینک واژه در ویکیپدیا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *